بزرگنمايي:
آریا بانو - فرق برند و نام تجاری و لوگو یک شرکت یا سازمان چیست؟ هر سه این موارد با هویت و ماهیت آن سازمان یا شرکت در ارتباط هستند و به نوعی معرف فعالیتی هستند که توسط آن صورت میگیرد. اما مرز باریکی نیز میان معنا و کاربرد هر یک از این سه مورد وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.
فرق برند و نام تجاری و لوگو
برای درک بهتر تفاوت این سه مورد بهتر است ابتدا تعریفی از هر کدام ارائه شود.
برند چیست؟
برند؛ جای گرفتن ماهیت و هویت یک سازمان، شرکت و یا حتی شخصیت در ذهن و روح مخاطبان آن است. برندسازی نیز در واقع همین است و به قلب و روح مخاطبان نفوذ کرده و در آن جای میگیرد. برند دارای صفاتی است که به کمک آن، هویت آن شرکت تجاری یا حتی کسب و کاری کوچک و خرده پا، شناخته میشود. به طور مثال یک برند به شما یادآوری کیفیت، خدمات برتر و غیره را خواهد کرد.
نام تجاری چیست؟
نام تجاری در واقع عبارتی است که به وسیله آن فعالیت شرکت یا سازمان تعریف میشود و در ابعاد قانونی و رسمی نیز از همین نام تجاری استفاده شده و در انحصار آن شرکت و سازمان قرار دارد. به طور نمونه نام تجاری بستنی میهن، تنها به این کارخانه تعلق داشته و دیگر صنایع اجازه استفاده کپیبرداری شده از آن را نخواهند داشت. این نام تجاری حکم یک شناسه منحصر به فرد و ملی را برای کسب و کار مربوط به خود داشته و هیچ صفاتی را با خود یدک نمیکشد.
در واقع قرار نیست که با عنوان ساختن یک نام تجاری، خصوصیات و یا ویژگیهایی از آن کسب و کار را به مشتریان و مخاطبان تلقین کنیم. این تنها یک عبارت برای شناخت آن کسب و کار است و الگویی از آن را به تصویر نخواهد کشید. البته در شرایط و با برندسازی قوی و پس از جای گرفتن آن برند در ذهن و
قلب مشتریان، به صورت خود به خودی نام تجاری نیز جایگاه تثبیت شده و شناخته شدهای به دست میآورد.
نام تجاری به طور قانونی از لوگو و برند شما محافظت میکند و مالکیت معنوی شرکت شما را نشان میدهد.
لوگو چیست؟
لوگو نشانی از کسب و کار است که با ساختار بصری خود، در ذهن مخاطبان جای میگیرد. لوگو قرار است نمادی باشد که با دیدن آن، مشتری برند و نام تجاری را به خاطر بیاورد. احتمال دارد به خاطر آوردن نام شرکتها و کسب و کارها برای مخاطبان سخت و کسالتآور باشد، اما با رویت لوگوی همین شرکتها، به راحتی آن نهاد تجاری را شناخته و احساسات خود درباره آن را به یاد میآورند.
به طور نمونه اگر پیشتر از یک برند پوشاک با لوگویی خاص
خرید کرده و از آن رضایت داشتهاید، چند ماه بعد با دیدن همان لوگو و بی آن که نام برند یا نام تجاری آن را به خاطر بیاورید؛ همان حس خوب را تجدید کرده و برای
خرید دوباره از آن مشتاق خواهید بود.
از لوگو روی بستهبندی، وب سایت، یونیفرمهای کارکنان، تبلیغات، محصولات، سربرگ شرکتی و غیره استفاده میشود و همهجا همراه آن کسب و کار خواهد بود؛ به شکلی که هر شخص با دیدن لوگو، ارتباط آن با سازمان و شرکت را دریابد.
تفاوت برند و نام تجاری
با توجه به تعریفات فوق، تفاوت برند و نام تجاری را میتوانیم در داشتن صفات و ویژگیها بدانیم. برند صفاتی را با خود همراه دارد و قرار است این صفات را در روح و
قلب مشتریان جای داده و به عنوان معرفی از آنها، در جامعه هدف، حضور داشته باشد. در واقع برندینگ نیز طی کردن این روال است که ویژگیهایی خاص از یک هویت تجاری یا خدماتی و حتی یک شخصیت مشهور، در ذهن و
قلب مخاطبان آن جای بگیرد.
تفاوت برند و لوگو
اما تفاوت بین برند و لوگو، را باید در این میان به باریکترین خط تمایز تشبیه کنیم. برند و لوگو تقریبا مفهومی یکسان داشته و به عنوان نماینده یادآوری ویژگیها و توصیفات یک کسب و کار در جامعه کلی یا جامعه هدف آن، ظهور پیدا کرده و جای خود را در آن میان تثبیت میکنند.
همان اندازه که برند میتواند در روح مشتری نفوذ کرده و به عنوان سبدی از خصوصیات مثبت در ذهن او جای گیرد، شکل بصری لوگو نیز چنین خاصیتی را دارد. اما شاید باز لوگو در اینجا به لحاظ عملکرد در ذهن مشتری، پیشی بگیرد. برای یادآوری ماهیت یک کسب و کار، دیدن لوگو، توان کمتری از ذهن (به ویژه ذهن خستهای که ساعتها کار روزانه را متحمل شده است) خواهد گرفت و مشتری به راحتی و به سرعت پردازش مفهوم آن را انجام میدهد. این موضوع شاید در خصوص برند کمی بیشتر انرژیبر ذهنی باشد!
تفاوت نام تجاری و لوگو
تفاوت نام تجاری و لوگو، چیزی شبیه به تفاوت نام تجاری و برند است. نام تجاری قرار نیست مفهومی از خصوصیات یک شرکت را بر دوش بکشد. به طور مثال زمانی که میگوییم شرکت “ارتباطات فرادانش سامان” چه چیزی از آن برداشت میشود؟ این یک شرکت خصوصی است که شاید و به احتمال قوی در زمینه ارتباطات و شبکه فعالیت میکند. اما زمانی که به لوگو این شرکت برخورد کنیم که در آن تصویری از مودم و ارتباط آنلاین دیده میشود، به حتم پشتیبانی شرکت از ارتباطات شبکهای و تجهیزات شبکه القا شده و میتوانیم حتی ماهیت فعالیت آن را بدون داشتن دانش قبلی نسبت به آن، درک کنیم.
حال اگر یک بار از این شرکت
خرید کرده و خدمات آن را دریافت کرده باشید، بار دیگر احتمالا با رویارویی با نام “ارتباطات فرادانش سامان” چیز چندانی به یاد نخواهید آورد، اما به حتم با دیدن لوگوی این شرکت تمام خدمات و محصولات آن را در نظر خواهید داشت. در حقیقت این لوگو روی بسته بندی محصول، پاکت حمل آن و فاکتوری که برای
خرید دریافت کردهاید، قرار داشته است.
سخن آخر
با در نظر گرفتن فرق برند و نام تجاری و لوگو باید دید که یک شرکت یا سازمان و حتی کسب و کاری کوچک، چطور از اینها در جهت جذب مشتری و بازاریابی خود استفاده بهینه میکند. شما این سه مورد را چطور تعریف کرده و کاربرد هر یک در جذب مشتری و به دست آوردن مشتریان وفادار را چه میدانید؟ مفهوم برندینگ در تبلیغات چیست؟ به اهمیت رنگ در برندسازی چقدر توجه دارید؟ دیدگاه های خود را در بخش پیامهای انگیزه با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.