آریا بانو

آخرين مطالب

باغ‌هایی که گود شده‌اند شهرداری تهران

باغ‌هایی که گود شده‌اند
  بزرگنمايي:

آریا بانو - گودهای جبلی و توچال تنها گودهای رها شده در شمال شهر تهران به‌شمار نمی‌آیند و مدیریت شهری به‌دنبال ساماندهی آنهاست.

به گزارش شهر ، تا چند سال قبل صدای پرنده‌های باغ، اهالی خیابان را از خواب صبح بیدار می‌کرد حالا هراس از ترک ‌خوردن سقف و دیوارها نمی‌گذارد که شب‌ها خواب آرام داشته باشند. باغ بزرگ و قدیمی که در محل تقاطع 2خیابان بود خراب شده، درختان کنده شده و تنها یک ردیف از آنها دورتادور زمین باقی‌مانده که در حال خشک شدن هستند. جای باغ یک گود بزرگ رها شده است و دیوار آپارتمان‌های اطراف ترک خورده است. در گود «جبلی» نیاوران هنوز ریزش اتفاق نیفتاده و کسی کشته نشده است. بقیه گودهای بزرگ شمال شهر هم چنین وضعیتی دارند.
معمولا تصور نمی‌کنیم که در خیابان‌های شمالی منطقه یک یا در نقاط پرشیب با مشکل گودهای ساختمانی روبه‌رو باشیم ولی در جریان ساخت‌وساز در املاک گران‌قیمت این محدوده‌ از شهر بارها پیش آمده است که یک پروژه به‌دلیل مشکلات قانونی یا حتی مالی، نیمه‌کاره باقی مانده یا در مراحل ابتدایی حفاری متوقف شده است. سود سازندگان در سرعت بیشتر است و به همین دلیل تلاش می‌کنند به‌محض فراهم شدن مقدمات کار، حفاری را شروع کنند و برخی اصول قانونی و سندی در این روند نادیده گرفته شده یا به آینده موکول می‌شود.
در تقاطع خیابان جبلی و خیابان کاج، درست بین ساختمان‌های بلندمرتبه نوساز یک حصار آبی و سفید نصب شده که نشانه کارگاه ساختمانی است. درون حصار کاری انجام نمی‌شود و چند کانکس اسکان کارگری، یک تاورکرین، بخشی از فونداسیون بتنی و یک مخزن عمودی سیمان به چشم می‌خورد.
خطر ریزش
همان موقعی که تخریب باغ را شروع کردند اهالی خیابان به این کار اعتراض کردند. سال98 بود که ترک خوردن ساختمان‌های اطراف شروع شد. از روی نمای سنگی 2ساختمانی که در سمت مقابل خیابان قرار دارد هم می‌شود ترک‌ها را تشخیص داد. بیشتر از همه درز انقطاع ساختمان‌ها تحت‌ تأثیر قرار گرفته است. اهالی بعضی از آپارتمان‌های اطراف از هراس ریزش، خانه خود را ترک کردند اما پس از مدتی برگشتند. ترک‌ها هم بزرگ‌تر نشد ولی این دلیلی بر ایمنی گود نیست. در سال98 پروژه متوقف شد و سازمان تامین اجتماعی که مالک آن اعلام شده بود موظف شد گود را به‌صورت پایدار دربیاورد؛ مسیر قناتی را که به درون آن راه پیدا کرده بود اصلاح کند و به ساکنان ساختمان‌های اطراف که مجبور به تحمل ترک خانه‌های خود شده بودند ماهانه مبلغی برای اجاره محل سکونت پرداخت کند.
یکی از ساکنان محله و عضو شورایاری نیاوران دراین‌باره می‌گوید: «مدتی پیش دیواره‌های این گود مقاوم‌سازی‌ شد. ساکنان ساختمان‌های اطراف هم همچنان در آن ساکن هستند.»
مختار عموجعفری، با اشاره به ساخت و سازهای بی‌رویه می‌افزاید: «گود مالک دارد و مالک کار آن را دنبال می‌کند. در نیاوران مشکل، قطع شدن آب قنات‌ها و خشک شدن درختان است.» مشکلات قنات‌های قدیمی هم در سال‌های اخیر بیشتر خود را نشان داده است. زمانی که گود به مسیر قنات برخورد می‌کند، آب در آن جمع و باعث نشست خاک می‌شود. ارقامی که در آن سال از تعداد گودهای منطقه‌یک اعلام می‌شد، عجیب بود؛ مانند 42پرونده از 62پرونده برج – باغ‌شهر تهران که در محدوده منطقه‌یک شهرداری قرار دارد یا اینکه 89گود در منطقه‌یک وجود دارد که 45مورد آنها رها شده است.
در ابتدای مسیر پیاده‌روی کوهنوردان به سمت توچال هم یکی از گودهای پرخطر منطقه‌یک قرار دارد که به نام گود ولنجک شناخته می‌شود. زمینی به مساحت تقریبی هزار مترمربع که در تقاطع خیابان بیست‌وپنجم و بلوار ولنجک در جنوب پارکینگ مجتمع فرهنگی- تفریحی توچال واقع است. گودهای مرجان، اژدری و... هم دیگر نقاط خطرساز شمال تهران هستند که گهگاه آماری از تعداد آنها ارائه می‌شود.
یکی از دلایل اختلاف در تعداد گودهای خطرناک، عمق و میزان پایدارسازی‌ آنهاست. معمولا خاکبرداری با بیشتر از 20متر عمق، گود پرخطر ایجاد می‌کند و از طرف دیگر پایدارسازی‌ با نیلینگ(ایجاد دیواره با استفاده از میلگرد و شبکه فلزی و بتن‌ریزی) برای مدت مشخصی دوام دارد.
شهردار منطقه‌یک درباره گود خیابان جبلی می‌گوید: «گود جبلی یکی از گودهای پرخطر منطقه است که ساختمان مجاور آن نیز دچار انحراف شده و باید با دستور صریح دادستانی این ساختمان تخلیه و گود نیز تعیین تکلیف شود.»
حمیدرضا حاجوی، گود اژدری را نیز از دیگر گودهای پرخطر منطقه دانست و گفت: «گزارش رسمی اقدامات این گود نیز باید از شرکت ذیصلاح که زیرمجموعه حوزه معاونت شهرسازی اداره کل معماری ساختمان است دریافت شود و از نظر بحرانی مورد بررسی قرار بگیرد.»
او با اشاره به اعتبار 10میلیارد تومانی رفع خطر از گودها، افزود: «شهرداران نواحی با شناسایی و اعلام گودهای پرخطر با اعتبار موجود باید برای پر کردن و رفع خطر این گودهای پرخطر اقدام کنند.»

آریا بانو


منبع: همشهری
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/768714/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورود خودرو به منطقه «تردید»

تعرفه واردات خودرو برای سال آینده 40 تا 75 درصد خواهد بود

خوش بینی به «خودرو» در 1401

بازار خودرو در یخبندان معاملاتی

طرح مجلس برای اصلاح قانون بیمه شخص ثالث خودروهای لوکس

سرنوشت قیمت خودرو در 4 سناریو

وزیر صنعت: ١5 درصد قیمت تمام شده خودرو سال آینده از محل افزایش تولید کاهش خواهد یافت

مزیت ثانویه واردات خودرو

سازوکار واردات خودرو در 1401

شرایط واردات خودرو تعیین شد

وزیر صمت: افزایش تولید خودرو و آغاز واردات از خرداد ماه

وزیر صمت: ممنوعیت واردات خودرو لغو می شود

قیمت 11 خودروی خارجی بعد از آزادسازی واردات: از کرولای یک میلیاردی تا سورنتوی 1.5 میلیارد تومانی (+عکس)

فاطمی امین: برای صنعت خودرو برنامه 2 ساله داریم/ نماینده مجلس : وزیر صمت به مشتری ظلم کرده، استیضاحش می‌کنیم

رئیس سازمان مالیاتی: مالیات نقل و انتقال خودرو همزمان با سند سبز دریافت می‌شود

خودروهای جدید ایرانی در سال 1401/ دنا کیفیت پراید را دارد

ابهام در واردات خودرو سواری در سال 1401

رئیس کمیسیون تلفیق: مصوبه واردات خودرو از بودجه 1401 حذف شد+دلایل

نماینده مجلس: پشت پرده ها را اعلام می‌کنم/ حذف غیرقانونی وارادات خودرو سواری از بودجه توسط مجمع تشخیص مصلحت

مجوز مجلس برای واردات خودرو پابرجاست/ دولت از ابتدای فروردین می تواند خودروی سواری وارد کند

معاون وزیر صمت: حذف ارز دولتی برای دارو/ واردات دارو تا پایان سال نصف می‌شود

خودرو گران‌تر می‌شود

بازار خودرو در رکود/ افزایش 10 تا 18 میلیون تومانی خودروهای مدل جدید

مصوبه واردات خودرو منتفی شد

ترس واهی از واردات خودرو

(تصاویر) دیدار تیم‌های فوتبال بانوان سپاهان و هیات البرز

تعویض پلاک خودروی ارزان‌ 2 میلیون آب می‌خورد!

لاستیک بدون کدملی ارزان تر از خرید کالا با کدملی!/ بازار لاستیک همچنان دونرخی

همتی: خودروسازی در ایران تبدیل به ابزاری برای رانت های اقتصادی شده است

رونمایی از خودروی ارزان‌قیمت داخلی در بهمن ماه امسال

قیمت خودرو‌های مونتاژ داخلی، 4 برابر عراق و پاکستان/ نماینده مجلس: خروج ارز برای واردات خودرو بهانه است

پژوپارس 149 میلیون تومان گران شد/ چرا خودرو افسارگسیخته گران می‌شود؟

راهکار مرسدس بنز برای افزایش فروش خودروهای لوکس

کارخانه کیان تایر تعطیل شد/ 1200 کارگر بیکار شدند

رشد 6 درصدی قیمت خودرو در بازه زمانی 10 روزه کلید خورد

روزنامه دولت: رئیس جمهور دستور تولید 1.5میلیون خودرو داخلی را داده اما قطعا این دستور اجرا نمی شود!/ حالا که ارز داریم خودرو وارد کنیم

ایران‌خودرو برای حذف قرعه‌کشی شرط گذاشت

واردات 70 هزار خودرو در آستانه صدور مجوز/ مجمع تشخیص به دولت پالس مثبت داد

ایران خودرو قیمت تمام محصولات خود را به صورت رسمی گران کرد (+جدول قیمت جدید)

حرکت عجیب سایپا در نخستین فروش فوق‌العاده خود در سال جدید

پراید 200 میلیونی را هم دیدیم!

خودروسازان؛ نامی پرتکرار در بین ابربدهکاران!

اظهارات مهم معاون وزیر صمت درباره واردات خودرو/ جزییات تازه درباره واگذاری سهام خودروسازان

انتقاد نماینده مجلس از باز نشدن ایربگ خودروها: هرچه بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم آب در هاون کوبیدن است

اعلام نظر پلیس درباره واردات خودرو

در هیچ کشوری جز ایران واردات خودرو ممنوع نیست

فرار مالیاتی آشکار دلالان خودرو!

قطعه خودرو گران شد

شانس ١ به 1200 برای برنده شدن در قرعه‌کشی ایران خودرو

جانشین رئیس پلیس راهور: ایران‌خودرو و سایپا را تعطیل کنید