آریا بانو

آخرين مطالب

چگونه با شغلمان سازگار شویم؟ روانشناسي

چگونه با شغلمان سازگار شویم؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایرنا / سازگاری شغلی یعنی اگر متوجه شدید راهتان به هر دلیلی مسدود است، سریع مسیری جایگزین برای رسیدن به هدفتان پیدا کنید. سازمان‌ها همیشه راهبردها و برنامه‌هایی دارند که مسیر آینده‌شان را مشخص می‌کند، اما شرایط همیشه مطابق با انتظار و برنامه‌ آنها پیش نمی‌رود. پیش‌بینی‌ناپذیری شرایط و عدم قطعیت باعث می‌شود سازمان‌ها به افرادی با توانایی سازگاری با شرایط مختلف نیاز داشته باشند.
تصور کنید همکاری که با شما در تعامل است خیلی ناگهانی سازمان را ترک کند. بدیهی است که در این حالت دچار استرس شدیدی می‌شوید. اما اگر فرد سازگاری باشید، به‌جای ایجاد تنش برای خودتان و مدیران سازمان، سعی می‌کنید اوضاع را سروسامان بدهید و موقعیت پیش‌آمده را چالشی گذرا در نظر می‌گیرید. شما تلاش می‌کنید تا زمانی که همکار جدیدی جایگزین شود، بخشی از امور مربوط به جایگاه خالی را خودتان انجام بدهید و بخشی را هم به سایر همکارانتان محول کنید. بنابراین فرایندهای سازمانی تا زمانی که همکار تازه جایگزین نشده است، طبق روال معمول پیش می‌روند و دچار مشکل یا تأخیر نخواهند شد. سازگاری شغلی یعنی پذیرش تغییرات با خوش‌بینی و استفاده از مهارت حل مسئله برای گرفتن بهترین نتیجه.
چرا باید مهارت‌ سازگاری را بیاموزیم؟
این مهارت نرم چنان اهمیت دارد که لازم است حتما در رزومه شما باشد. دلایل اهمیت این مهارت عبارت‌اند از:
افزایش احتمال به‌دست‌آوردن منصب‌های مدیریتی و رهبری به‌دلیل توانمندی‌هایی که فرد در این زمینه دارد.
بهبود کیفیت کار.
توانایی حفظ بهره‌وری در بالاترین سطح ممکن حتی در مواقع بحران.
به‌روزرسانی مداوم مهارت‌ها.
افزایش مسئولیت‌پذیری.
شیوع ناگهانی ویروس کرونا موقعیتی بود که به‌خوبی تفاوت بین افراد سازگار با دیگران را مشخص کرد. کسب‌وکارهایی که توسط افراد منعطف مدیریت می‌شدند، توانستند با تغییرات سازگار شوند و جایگاه خود در بازار را حفظ کنند. کسب‌وکارهایی که تغییرات را نپذیرفتند هم متحمل ضررهای هنگفتی شدند و حتی بسیاری از آنها از بازار حذف شدند.
8 مهارت لازم برای سازگاری شغلی
1. مهارت‌های ارتباط ی
مهارت‌های ارتباطی نه‌تنها برای سازگاری با شغل اهمیت دارند، بلکه برای موفقیت سازمانی و رسیدن به اهداف هم کاربردی هستند. شما به‌تنهایی نمی‌توانید با تغییراتی که ایجاد می‌شوند هماهنگ شوید و تمام مسئولیت را بر عهده بگیرید. بنابراین باید روش درست برقراری ارتباط با کارمندان و سایر اعضای تیم را بدانید و از آن برای تعامل بهتر استفاده کنید. توانایی ارتباط‌سازی برای مدیران و سرپرستان سازمان‌ها اهمیت بیشتری دارد، زیرا این افراد باید بتوانند تیم را در مسیر درست هدایت کنند. چند نمونه از توانمندی‌های لازم برای ارتباط‌سازی عبارت‌اند از:
گوش دادن فعال؛
سؤال‌پرسیدن و قضاوت‌نکردن تا زمان مشخص‌شدن تمام جزئیات؛
هوش هیجانی؛
شناخت زبان بدن و نشانه‌های غیرکلامی؛
خودآگاهی؛
احترام؛
همدلی.
2. مهارت یادگیری
مهارت یادگیری از ضروری‌ترین مواردی است که برای سازگاری شغلی به آن نیاز دارید. شاید در حال حاضر عملکردتان فوق‌العاده باشد، اما احتمال دارد در طول چند ماه روش‌های تازه‌ای برای انجام کار شما استفاده شوند. اگر نتوانید با به‌روزرسانی مهارت‌ها و یادگیری کار را به روش‌های جدید انجام بدهید، احتمالا برکنار خواهید شد تا افراد به‌روز جایگزین شما شوند. برای تضمین آینده خود علاوه بر انجام وظایف روزانه در محیط کار، زمانی را هم به یادگیری و مطالعه مهارت‌های جدید یا بهبود توانمندی‌های کنونی اختصاص دهید.
3. مهارت حل مسئله
هر تغییری یا فرصت است یا مسئله. معمولا چالش ما زمانی است که حالت دوم رخ می‌دهد. ذهن شما ترجیح می‌دهد در شرایطی با ثبات کامل کار کند، اما جهان پر از تغییرات است و هر چند وقت یک بار، چالش یا تحولی ما را شگفت‌زده می‌کند. نحوه برخورد شما با مشکلات و شرایط تازه کیفیت کارتان را مشخص می‌کند. اگر مهارت حل مسئله خلاقانه داشته باشید و بهترین واکنش را نشان بدهید، یکی از مهره‌های کلیدی سازمان خواهید شد. افرادی که با ذهنیت مثبت چالش‌ها را می‌پذیرند و با آنها سازگار می‌شوند، می‌توانند بدون توجه به شرایط بهره‌وری سازمان را حفظ کنند. بنابراین اعضای ارزشمند سازمان می‌شوند.
با این اقدامات می‌توانید مهارت حل مسئله خود را تقویت کنید:
تحلیل داده؛
طوفان فکری؛
کار گروهی؛
آزمون و خطا؛
تفکر خلاق؛
استنتاج منطقی؛
ارزیابی.
4. نظم و سازمان‌دهی
مدیریت شرایط با نظم ساده‌تر خواهد بود. تصور کنید به‌خاطر بی‌نظمی همه کارهای کنونی‌تان درهم و نامنظم شده باشند. در این حالت، تغییرات تازه احتمال شکست را افزایش خواهند داد. اگر فرد منظمی باشید، همه امور روی روال پیش می‌روند. همچنین می‌توانید کارهای تازه‌ای را که باید انجام بدهید هم سازمان‌دهی کنید و بازدهی را افزایش دهید. در این صورت، مدیریت تغییرات ساده‌تر می‌شود و اقدامات شما نیز مؤثرتر خواهد بود.
مهارت‌هایی که شما را منظم‌تر می‌کنند عبارت‌اند از:
بهره‌وری و مدیریت زمان؛
برنامه‌ریزی؛
بایگانی سوابق؛
مدیریت دانش؛
تفکر استراتژیک؛
شناخت منابع و استفاده از آنها.
5. مهارت تصمیم‌گیری
تصمیم‌گیری مهارتی است که برای همه اعضای سازمان اهمیت دارد، اما برای مدیران بیشتر! مدیران سازمان‌ها معمولا برای مدیریت تغییرات از طوفان فکری و ایده‌های همکارانشان استفاده می‌کنند، اما خودشان باید تصمیم نهایی را بگیرند. اگر برای مدیریت تغییرات اقدامی انجام نشود و همه‌چیز در حد حرف باقی بماند، سازگاری شغلی اتفاق نیفتاده است و نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.
مهارت تصمیم‌گیری به سایر توانمندی‌هایی وابسته است که در قسمت‌های قبل نام بردیم. شما با ارتباط‌سازی، مهارت حل مسئله، تفکر انتقادی و نظم می‌توانید ایده‌های مختلف را بررسی کنید و تصمیم نهایی را بگیرید.
6. تدبیر
افراد مدبر هنگام ایجاد تغییرات تازه همه جوانب کار را می‌سنجند، در نتیجه می‌توانند بهترین اقدامات را کنند. افراد مدبر همچنین از تمام ابزارها و منابعی که در اختیار دارند برای سازگاری با شرایط موجود و انجام کارهای ضروری بهره می‌برند. خلاقیت هم از دیگر ویژگی‌های افراد مدبر است.
برای تمرین تدبیر، این توانمندی‌های خود را تقویت کنید:
بازکردن ذهن؛
ارتباطات قدرتمند؛
خلاقیت؛
اعتماد به نفس؛
مهارت اولویت‌بندی؛
تحقیق و پژوهش.
7. مدیریت استرس
تغییرات و عدم قطعیت استرس‌زا هستند و این مسئله را نمی‌توان تغییر داد. حتی افرادی که انعطاف بالایی دارند و سازگاری شغلی خود را تقویت کرده‌اند هم هنگام تغییرات دچار استرس می‌شوند. البته تفاوت آنها با افراد معمولی این است که با یادگیری مدیریت استرس، اجازه نمی‌دهند روی عملکردشان تأثیر منفی بگذارد.
هنگام ایجاد تغییرات غیرمنتظره، غرق‌شدن در استرس و ازدست‌دادن اختیار امور ساده است، اما افراد حرفه‌ای نگرش مثبتشان را حفظ می‌کنند و با برخورد حرفه‌ای بر خود و شرایط مسلط می‌شوند.
توانایی‌های تأثیرگذار بر مدیریت استرس عبارت‌اند از:
خوش‌بینی؛
اعتمادبه‌نفس؛
هدف‌گذاری و تمرکز بر اهداف؛
مدیریت زمان؛
کنترل احساسات؛
پذیرفتن آنچه که نمی‌توانید تغییر دهید.
8. تعهد
استعفا آخرین گزینه‌ای است که افراد انعطاف‌پذیر به آن فکر می‌کنند. این افراد حتی زمانی که خیلی تحت‌فشار قرار می‌گیرند هم متعهد باقی می‌مانند. تعهد کاری کارکنان هم برای سازمان مزیت‌های بسیاری دارد و هم برای سایر افرادی که با فرد متعهد کار می‌کنند، زیرا از او انگیزه می‌گیرند و آنها هم متمرکز و متعهد باقی می‌مانند.
روش‌های تقویت مهارت سازگاری چیست؟
سازگاری شغلی جزء مهارت‌های نرم و اکتسابی است. اگر فرد انعطاف‌پذیری نیستید، بدین معنا نیست که هیچ‌وقت نمی‌توانید با تغییرات سازگار شوید. با تمرین و تکرار می‌توانید این مهارت را در خود تقویت کنید. اقداماتی که می‌توانید برای تقویت مهارت سازگاری بکنید عبارت‌اند از:
سؤال بپرسید تا به درک درستی از شرایط برسید و بتوانید واکنش مناسب نشان بدهید.
شکست‌ها را بپذیرید، آنها را تحلیل کنید و ازشان درس بگیرید.
کارها را به گونه‌ای متفاوت انجام دهید و ورای چارچوب‌های همیشگی فکر کنید.
ریسک پذیری خود را تقویت کنید.
تغییرات را بپذیرید. به خودتان یاد بدهید به‌جای مضطرب‌شدن در برابر تغییر، آن را به‌عنوان چالش در نظر بگیرید و به راه‌حل آن فکر کنید.
همیشه در حال یادگیری باشید و منتظر شرایط اضطراری کنید.
نگرش مثبت را در خود تقویت کنید.
سعی کنید ارتباطات قدرتمندی در محیط کارتان بسازید.
نکته‌سنج باشید و همه‌چیز را ببینید و بشنوید تا درک درستی از شرایط کارتان داشته باشید.
در محل کار نشان بدهید فردی سازگار هستید
نوشتن انعطاف‌پذیری به‌عنوان یک ویژگی‌ و سازگاری شغلی به‌عنوان یک مهارت نرم در رزومه لازم است اما کافی نیست! باید نشان بدهید که واقعا این توانمندی را دارید. این نکات کمکتان می‌کنند:
در مصاحبه کاری از تجربیاتی بگویید که در شغل قبلی داشتید و با سازگاری توانستید مشکل را حل کنید.
اگر در طول مصاحبه مشکلی پیش آمد یا تغییری غیرمنتظره اتفاق افتاد، هوشیار باشید و بهترین واکنش را نشان بدهید.
اگر مهارت‌های لازم برای سازگاری شغلی را دارید، هم در رزومه و هم در مصاحبه ذکرشان کنید.
در صورت استخدام و ورود به محیط کار، هوشیار باشید تا در فرصت‌های مناسب این توانمندی خود را نشان بدهید و با استفاده از آن، ارزشی برای سازمان ایجاد کنید.
کلام آخر؛ با شغلتان سازگار باشید اما اجازه سوءاستفاده ندهید
بسیاری از افراد تصور می‌کنند کسانی که سازگاری شغلی دارند هیچ‌وقت نه نمی‌گویند و همیشه هرکاری را که به آنها محول می‌شود انجام می‌دهند. این تصور اشتباه است، زیرا به دیگران اجازه سوءاستفاده می‌دهد. تشخیص مرز بین سازگاری و قربانی سوءاستفاده‌ شدن سخت نیست. شما زمانی سازگار هستید که افراد دیگری هم کنارتان حضور دارند و همین کار را انجام می‌دهند، اما اگر شما تنها کسی هستید که سازگاری می‌کنید، باید به فکر تغییر رفتارتان در محیط کار باشید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/773546/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اضطراب بیشتر با استفاده بیش از اندازه از اسمارت فون ها

چرا بی دلیل گریه می کنیم؟

آیا افراد تحصیل‌کرده به مشکلات روحی بیشتری دچار می‌شوند؟

شغلی را که واقعا دوست دارید بیابید

راه های رفع کسالت بعد از تعطیلات نوروز

چرا در مورد مسائل مالی، احساسی تصمیم می‌گیریم؟

راهکارهایی برای رهایی از استرس

نکاتی درباره رایج ترین بیماری روانی

افزایش سطح انرژی بدن در آغاز روز با رنگ نارنجی و چند اقدام ساده

علائم افسردگی خفیف

مهارت تفکر انتقادی‌تان را چگونه پرورش دهید؟

اختلال مانیک (دوقطبی) چیست؟

چرا در خواب حرف می‌زنیم؟

چگونه انرژی منفی را از خانه دور کنیم؟

چگونه هورمون استرس را کم کنیم؟

انعطاف پذیری ذهن، به این 4 عامل بستگی دارد!

یادگیری و تقویت حافظه

این نشانه‌های پنهان اضطراب را جدی بگیرید

ناامیدی و بدبینی نشانه ای از اختلالات خلقی است

اگر فرزند وسط هستید این مطلب را حتما بخوانید

وقتی زنان افسرده می شوند

شاید از افسردگی پنهان رنج می‌برید...

چهار روش اشتباه برای جلب توجه

چه کنیم تا بقیه به ما گوش بدهند؟

8 روش اثبات شده برای غلبه بر استرس

چگونه در محل کار روحیه بهتری داشته باشیم؟

چطور با شکست عاطفی مدارا کنیم؟

افسردگی پس از زایمان عامل افت ضریب هوشی نوزاد

چرا گاهی به جای حرف زدن، سکوت می‌کنیم؟

زنگ هشدار تلفن‌های همراه عامل بی‌خوابی

مشکلات روانی در کمین شب‌کارها

احساسات ما چه تأثیری بر بدنمان دارند؟

این سه دیدگاه تان درباره روانشناس‌ها را تغییر دهید

خودشناسی، بدون دانستن فلسفه هم ممکن است

با افراد منفی باف چگونه برخورد کنیم؟

باورهای غلط در مورد اختلالات طیف اوتیسم

بی خوابی کشیدن برای گشت و گذار مجازی

راه های سریع و ساده برای خلاص شدن از استرس

از نشانه‌های عجیب ابتلا به زوال عقل

برای درمان افسردگی چی بخوریم؟

دست و دل تان به کار نمی‌رود؟

در میهمانی ها چطور کمتر خجالت بکشیم؟

چرا از ترسیدن لذت می‌بریم؟

افسردگی خودبخود خوب نمی‌شود

ترس از رها‌شدگی

با کسانی که پارانوئید دارند، چه کنیم؟

ضعف حافظه 5 علت شایع بیشتر ندارد

نشانه های جسمی افسردگی را بشناسید

چگونه منتقد درونی خود را ساکت کنیم؟

شما یک درونگرای مضطرب هستید!