آریا بانو

آخرين مطالب

چرا زنان اروپایی برای باردار شدن اسپرم مردان دانمارکی‌ را انتخاب می‌کنند؟ خانواده

چرا زنان اروپایی برای باردار شدن اسپرم مردان دانمارکی‌ را انتخاب می‌کنند؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - برخی از کلینیک‌های باروری هلند می‌گویند که بیش از 60 درصد از مراجعان بارداری آنها با اسپرم یک موسسه دانمارکی انجام می‌شود. در بلژیک کشور همسایه، 6 کودک از هر 10 کودک که از طریق اهدای اسپرم به دنیا می‌آیند، پدران بیولوژیکی دانمارکی دارند.

کیم، زن 37 ساله هلندی در ژوئن 2020 تصمیم گرفت که به طور جدی به حس مادری‌اش پاسخ گوید. سن او مدام بالا می‌رفت و احتمالا باروری‌اش کمتر می‌شد. شریک زندگی‌اش هم قبلا بچه‌دار شده بود و تمایلی به فرزند دیگر نداشت.
از آنجایی که او وابستگی خاصی به خانواده از نوع «سنتی» اش نداشته، در نهایت تصمیم گرفت به یک کلینیک باروری در هلند برود. این کلینیک به کیم پیشنهاد کرد از بین بانک اسپرم هلندی یا از بانک‌های اسپرم دانمارکی یکی را انتخاب کند. او دومی را انتخاب کرد چرا که دانمارکی‌ها طیف وسیع‌تری از اهداکنندگان و اطلاعات بیشتری در مورد آنها ارائه می‌کنند.
او گفت: «از آنجایی که بانک‌های اسپرم هلندی تنها به شما اجازه می‌دهد چهار ویژگی خارجی مانند رنگ مو و چشم، قومیت و وضعیت بدنی را انتخاب کنید، بانک‌های اسپرم دانمارکی پروفایل‌های بسیار گسترده‌تر و با جزییات بیشتر از جمله تصویر کودک، دست خط و نوع صدا را هم در اختیار شما قرار می‌دهند.»
این جزییات در مجموع تصویر خوبی از شخصیت فرد اهداکننده اسپرم می‌دهد، موضوعی که کیم برای داشتن فرزند آینده‌اش مهم می‌داند.
پس از یک فرایند تصمیم گیری، کیم در نهایت یک اهداکننده اسپرم با تبار پرتغالی را از پایگاه داده‌های «کرایوس اینترنشنال» دانمارک انتخاب کرد. جایی که به اعتراف او بزرگترین بانک اسپرم در جهان است.
او این سفارش را روز سه‌شنبه ثبت کرد و روز پنجشنبه این کلینیک باروری به او اطلاع داد که 3 پایوت حاوی اسپرم با انجماد بالا در دسترس است.
سلطه دانمارک
در سراسر اروپا، زنان بسیاری از اهداکنندگان اسپرم از طریق بانک‌های اسپرم دانمارکی بچه‌دار شده‌اند.
برخی از کلینیک‌های باروری هلند می‌گویند که بیش از 60 درصد از مراجعان بارداری آنها با اسپرم یک موسسه دانمارکی انجام می‌شود. در بلژیک کشور همسایه، 6 کودک از هر 10 کودک که از طریق اهدای اسپرم به دنیا می‌آیند، پدران بیولوژیکی دانمارکی دارند.
تقریبا یک پنجم اسپرم‌های اهدایی موجود در بریتانیا نیز از دانمارک وارد می‌شود. نشریه «آیریش تایمز» حتی ادعا کرد که 90 درصد اسپرم دانمارکی‌ها به کشورهای دیگر اتحادیه اروپا هم می‌رود.
خود بانک‌های اسپرم دانمارکی ترجیح می‌دهند به دلایل استراتژیک، آمار دقیقی از میزان اهدای اسپرمی که صادر می‌کنند ارائه ندهند، اما مشخص است که آنها در اروپا غالب هستند.
دو بانک بزرگ اسپرم «کرایوس اینترنشنال» دانمارکی و بانک اسپرم اروپا وجود دارند که دفتر مرکزی آنها به ترتیب در آرهوس و کپنهاگ است.
در حالی که «کرایوس اینترنشنال» ادعا می‌کند بیش از هزار اهداکننده در دسترس دارد، بانک اسپرم اروپا می‌گوید بین 800 تا 900 اهداکننده همیشه آماده هستند تا توسط گیرندگان موجود انتخاب شوند. 
محبوبیت آنها را می‌توان تا حد زیادی به انتخاب گسترده اهداکنندگان اسپرم نسبت داد که به مادران آینده پالت متنوعی از «فنوتیپ»‌ها را ارائه دهد. عرضه آنها بسیار گسترده و متنوع است زیرا هر دو شرکت در سایر نقاط اروپا مانند قبرس، انگلستان، آلمان و هلند شعبه دارند.
سنت دیرینه
پس چرا این کشور دقیقا در مورد اهدای اسپرم چنین جایگاهی را در سراسر اروپا به دست آورده است؟
این وضعیت را می‌توان به سنت دیرینه دانمارک در درمان باروری و همچنین مقررات اولیه در سال 2006 ردیابی کرد که به زنان مجرد و لزبین‌ها اجازه داد با اسپرم اهدایی بچه‌دار شوند. در حال حاضر تنها در 12 کشور اتحادیه اروپا این کار مجاز است.
به گفته «آنمت آرندال-لوریتزن» مدیرعامل بانک اسپرم اروپا، این نه تنها بحث در مورد اهدای اسپرم را گشوده، بلکه موجی از کودکان اهدایی دانمارکی تازه متولد شده به راه انداخته است. او ادامه داد: «امروزه بیش از یک درصد از کودکان متولد شده در دانمارک با اسپرم اهدایی متولد می‌شوند. این بالاترین درصد در بین کشورهای اروپایی است. این واقعیت که بچه‌های زیادی در دانمارک از طریق اهدای اسپرم به دنیا آمده‌اند تابو را در این کشور از بین برده است.»
مارتین لاسه، مدیر بازرگانی «کرایوس اینترنشنال» اینچنین استدلال کرد: «اهدای اسپرم در فرهنگ دانمارکی بسیار عادی است، زیرا زمان زیادی است که وجود دارد. بنیانگذار ما اولین بانک اسپرم دانمارکی را 35 سال پیش راه اندازی کرد. از آن زمان، دانمارکی‌ها به تبلیغات بانک‌های اسپرم برای اهدای اسپرم عادت کرده‌اند و بخشی از فرهنگ ما شده است.»
روند استخدام چگونه است؟
برخلاف اکثر کشورهای اروپایی، قوانین دانمارک به بانک‌های اسپرم اجازه می‌دهد تا آنها آزادانه در میان مردان دانمارکی تبلیغ کنند. به عنوان مثال، دانمارکی‌های جوان از طریق تبلیغات اینستاگرام یا یوتیوب هدف این شرکت‌ها قرار می‌گیرند.
لاسه می‌گوید: «ما سرمایه‌گذاری زیادی برای جذب اهدا کنندگان انجام می‌دهیم.» در ازای هر اهدای اسپرم، اهداکنندگان علاوه بر پول، هزینه اشتراک برای فعالیت های مرتبط با تناسب اندام را نیز دریافت می‌کنند.
البته بُعد مالی اهدای اسپرم برای اهداءکنندگانی همچون «هالدروپ» مهم است. او که دانشجو است می گوید: «من به ازای هر اهدا، 40 یورو دریافت می‌کنم و حدود دوبار در هفته هم اسپرم اهدا می‌کنم. برای من یک موقعیت برد-برد است. من نیازی به کار جانبی ندارم و به دیگران کمک می‌کنم بچه‌دار شوند.»
سرمایه‌گذاری جدی در استخدام برای اهدای اسپرم باعث شده بسیاری از دانمارکی‌ها برای اهدای اسپرم درخواست دهند.
با این حال، مدیرعامل بانک اسپرم اروپا می‌گوید: «با توجه به تعداد زیاد متقاضیان ما موارد زیادی برای انتخاب داریم. این تضمین می‌کند که می‌توانیم اسپرم با کیفیت بالا ارائه دهیم. با این حال آزمایش‌های بهداشتی متعددی انجام می‌شود و در نهایت، تنها 5 درصد از متقاضیان به عنوان اهداکننده اسپرم تایید می‌شوند.»

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/899829/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چگونه با افسردگی بعد از سوگ مقابله کنیم؟

6 قضاوتی که دیگران در نگاه اول درباره ما می کنند

چگونه خلاقیت نهفته‌تان را پدیدار کنید؟

دوست‌ داشتنی بودن در اجتماع را با 12 مهارت تجربه کنید

کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟

از افسردگی تا بدبینی؛ افکار منفی دقیقا چه تأثیری بر بدن دارند؟

شایع‌ترین علائم جسمیِ افسردگی

رفتار ایذایی چیست؟ با انواع اختلالات آن آشنا شوید

فواید جدید خشم از دیدگاه روانشناسی چیست؟

بیماری های روحی ناشی از بحران اقتصادی را بشناسید

علائمی که می‌گویند به کمک روان‌شناس‌ها نیازمندید

10 راه موثر خانگی برای درمان استرس و اضطراب

همه چیز درباره بختک

چطور دست از قضاوت دیگران برداریم؟

راهکارهای برخورد با انسان های موج منفی!

اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟

بازاریابی و 7 اشتباه بزرگ که برای موفقیت باید از آن دوری کنید!!

نشانه‌های افراد دارای اختلالات روانی در روابط متقابل

اعتماد به نفس چه وقت و چگونه شکل می گیرد؟

چگونه به شیوه درست انتقاد کنیم؟

خودبیمارانگاری ترسی که رو به افزایش است

چگونه افکار منفی را از بین ببریم و تاثیرات افکار منفی بر زندگی چیست ؟

افسردگی تابستانی چیست؟ شاید شما هم گرفتارش هستید

خوب نخوابید عاشق نمی‌شوید

تنهایی با بدن‌تان چه می‌کند؟

مواد غذایی که برای تقویت اعصاب مفیدند

آشنایی با بیماری روان پریشی یا سایکوز

چرا دیگران شما را دوست ندارند / 11 راز جذابیت انسان های دوست داشتنی

اینستاگرام، دشمن بزرگ سلامت روان

چرا آدم‌هایی که دوست داریم را از خود دور می‌کنیم؟

5 چیزی که شما را در زندگی عقب می‌اندازند

9 خوردنی برای کاهش اضطراب

طرز خوابیدن شما در مورد شخصیت‌تان چه می‌گوید؟

اگر به آینده‌ی رابطه‌تان شک دارید، این سوال‌ها را از خودتان بپرسید

5 دلیل بیدار شدن از خواب در میانه‌های شب

چرا باید زندگی شخصی‌تان را شخصی نگه دارید

فواید دروغ گفتن به خودمان!

آنچه مردم را عصبی و پرخاشگر می‌کند

بیش فعالی قابل درمان است؟

فوبیا چه تفاوتی با ترس دارد؟ + انواع فوبیا

چرا نباید دنبال انتقام گرفتن باشید

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

درمان فراموشی و تقویت حافظه با این اقدامات

رابطه صمیمی با پدرتان از شما یک زن قوی می‌سازد

خودگویی منفی و تاثیرات آن

همکار عزیز لطفا نفرت انگیز نباشید!

استرس، پارکینسون را 2 برابر تشدید می کند

چرا لازم است گاهی با خودمان خلوت کنیم؟ از فواید شگفت انگیز تنهایی

اختلال بازی چیست ، علل و راه های درمان

راه مراقبت از ذهن در فصل سرما