آریا بانو

آخرين مطالب

جذاب‌ترین فیلم ها و سریال‌های ایرانی با موضوع کلاه‌برداری فرهنگی هنری

جذاب‌ترین فیلم ها و سریال‌های ایرانی با موضوع کلاه‌برداری
  بزرگنمايي:

آریا بانو - فیلم نیوز / محور اصلی سریال «سرگیجه» که این روزها توسط پلتفرم نماوا منتشر می‌شود، روی ماجرای یک کلاه‌برداری بنا شده؛ اتفاقی که از ابتدای سریال مدام ابعاد جدیدتری پیدا کرده است. به بهانه این سریال نگاهی داریم به مهمترین آثاری که با موضوع کلاه‌برداری در یک شرکت، خانه یا میان اعضای یک خانواده شکل گرفته است.
انتخاب از میان تعداد زیادی فیلم با این ویژگی کار دشواری است. احتمالا گزینه‌های مهمی در ذهن شما هم با این موضوع شکل خواهد گرفت. این گزینه‌ها صرفا انتخاب‌های تحریریه فیلم‌نیوز است.
اجاره‌نشین‌ها| داریوش مهرجویی| 1365
ماجرای فیلم «اجاره‌نشین‌ها» به کارگردانی داریوش مهرجویی درباره آپارتمانی بی‌وارث است که زیر نظر مباشر مالک متوفای خانه به اسم عباس‌آقا اداره می شود. مباشر با همکاری دلال بنگاه معاملات املاک تصمیم دارد خانه را تصاحب کند و آن را بفروشد به همین دلیل هم از تعمیرات اساسی خانه سرباز می‌زند. حالا در این بین مستأجران متوجه نقشه مباشر می‌شوند و بعد از صحبت با بنگاه رقیب متوجه می‌شوند که حکم تخلیه‌ای که دریافت کرده‌اند، ‌به علت مجهول‌الوارث بودن ملک فاقد اعتبار است. برای همین هم تصمیم می‌گیرند خودشان ساختمان را تعمیر کنند. این وسط مباشر که خودش را همه‌کاره می‌بیند جلوی آنها را می‌گیرد و تعمیر را متوقف می‌کند. به طور کلی در این فیلم همه چیز زیر سایه کلاه‌برداری عباس‌آقا پیش می‌رود.
چهره | سیروس الوند | 1374
«چهره» یکی از بهترین فیلم‌های کارنامه الوند است. فیلمی خوش ریتم که محور داستانش براساس همین ماجرای کلاهبرداری استوار شده است. قهرمان فیلم که در واقع همان کلاهبردار داستان است فریدون بهنام نام دارد. او خیلی اتفاقی با یک یک سری آدم پولدار آشنا می‌شود. او بعد از اینکه متوجه می‌شود آن‌ها پول و سرمایه خوبی در دست دارند، تصمیم می‌گیرد که کلاه آن‌ها بردارد. بهنام ابتدا اعتماد آن‌ها را جلب می‌کند و برای اینکه جا پایش را پیش این خانواده‌ها محکم کند با دختر یکی از آن‌ها که ثریا نام دارد تصمیم به ازدواج می‌گیرد. بهنام بعد از این اتفاق پول آن‌ها را به بهانه سرمایه‌گذاری روی مجتمع‌های مسکونی خارج از تهران بالا می‌کشد و فرار می‌کند، اما دلبستگی‌اش به ثریا موجب می‌شود بیخیال پول‌ها شود.
قارچ سمی | رسول ملاقلی‌پور | 1380
ماجرای کلاه‌برداری در «قارچ سمی» کمی پیچیده و البته کلان‌تر است. در اینجا یک شرکت بزرگ که آدم‌های پرنفوذ گرداننده‌اش هستند مشغول کلاهبرداری و زد و بندند. مهندس دومان که جمشید هاشم‌پور نقش او را بازی می‌کند پی به زد و بندهای آن‌ها می‌برد و درصدد این برمی‌آید که روبه رویشان بایستد. اما این تصمیم به مذاق بالا دستی‌ها خوش نمی‌آید آن‌ها تصمیم می‌گیرند تا دومان را زمین بزنند. آن‌ها برای او پرونده سازی می‌کنند و همین عامل موجب می‌شود تا او به زندان بیفتد. در آنجا هم دست از سر دومان بر نمی‌دارند و در نهایت او را معتاد می‌کنند. استفاده از سرنگ آلوده موجب می‌شود تا دومان به ایدز هم مبتلا شود. او به جرم ایستادن مقابل یک کارتل کلاهبردار همه زندگی‌اش را از دست می‌دهد.
برگ برنده | سیروس الوند | 1382
سیروس الوند 9 سال بعد از ساخت فیلم موفق «چهره» با همان تم فیلم برگ برنده را براساس فیلمنامه‌ای از برادرش خشایار جلوی دوربین می‌برد. در اینجا هم یک کلاهبردار محور داستان است . جوانی به نام آرمان سیرتی که پول هنگفتی را از شرکایش بالا کشیده و قصد خروج از کشور را دارد. او هم به مانند قهرمان فیلم «چهره» درست در بزنگاه اسیر عشق یک دختر می‌شود و به همین دلیل خودش به اختیار همه نقشه‌هایش را نقش برآب می‌کند. سیروس الوند در «برگ برنده» کمی موقعیت قهرمانش را نسبت به موقعیت قهرمان «چهره» پیچیده‌تر می‌کند، اما با اینحال الوند نمی‌تواند موفقیت آن فیلم را تکرار کند و «چهره» همچنان فیلم جذاب‌تری باقی می‌ماند.
آرایش غلیظ | حمید نعمت‌الله | 1392
حمید نعمت‌الله در فیلم «آرایش غلیظ» شخصیت محوری را فردی پرجنب‌وجوش، پرحرف و کلاه‌بردار به نام مسعود قرار داده که می‌خواهد یک بار قاچاق فشفشه را تا قبل از چهارشنبه‌سوری بفروشد. او از احساسات دختری به اسم لادن سواستفاده می‌کند و همراه او و همکارش به یک ماموریت می‌رود تا نقشه خودش را برای فروش فشفشه‌ها عملی کند. مسعود معتاد است و بعد از آشنایی با یک پیرمرد مدام همراه او مواد می‌زند و از او هم سوءاستفاده می‌کند تا به اصطلاح همراهش به قلعه پرتغالی برود. مسعود از ابتدا تا انتهاب فیلم مدام دنبال پولدار شدن و است در این راه دست به هر کاری می‌زند و قربانی شدن هیچ‌کس برایش اهمیتی ندارد. اما در پایان رویاهایش با انفجار فشفشه‌های چینی دود می‌شود و به هوا می‌رود.
من |سهیل بیرقی| 1394
داستان فیلم روی زندگی یک زن کلاهبردار حرفه‌ای به اسم آذر پیش می‌رود که همه رقم کارهای خلاف قانون را انجام می‌دهد. از از فروش مشروبات الکلی گرفته تا قاچاق انسان و … او کارش را خوب بلد است و به هیچ چیز جز پول فکر نمی‌کند. از کسی رودست نمی‌خورد. اعتماد بنفسش بسیار بالاست و به راحتی می‌تواند از پس دلالی‌های بزرگ بربیاید. آن‌قدر حرفه‌ای رفتار می‌کند و مثل اب‌خوردن کارهای خلاف انجام می‌دهد و خم به ابرو نمی‌آورد که مخاطب از یک جایی به بعد شیفته شخصیتش می‌شود. این شخصیت در مرز ظریف میان پررویی و جسارت و اقتدار و زنانگی و احساسات عاطفی حرکت می‌کند و از این جهت از تصویر کلیشه‌ای خلافکار آشنایی زدایی می‌کند.
قاتل اهلی | مسعود کیمیایی | 1395
مسعود کیمیایی در «قاتل اهلی» از منظری کلان به ماجرای کلاهبرداری ورود می‌کند. در اینجا کلاهبردار یک کارتل اقتصادی به نام «شرکت پیسارو» است. آن‌ها در سطح کلان زد و بند دارند و هرکسی که در مسیرشان قرار بگیرد را از سر راه برمی‌دارند. دکتر جلال سروش با بازی پرویز پرستویی در مقابل آن‌ها قد علم می‌کند و تصمیم می‌گیرد تا جلوی فساد و کلاه‌برداری‌های آن‌ها بگیرد. اما پیسارو قدرتمندتر از آن است که سروش به تنهایی بتواند برابرشان ایستادگی کند. او در این مسیر جانش را از دست می‌دهد اما فرد معتمدش به نام سیاوش که به نوعی محافظ او هم محسوب می‌شود، در نهایت موفق می‌شود سردسته پیسارو را از پای دربیاورد. قاتل‌اهلی اگر اسیر حواشی نمی‌شد یکی از بهترین فیلم‌های کارنامه کیمیایی لقب می‌گرفت.
ایده اصلی | آزیتا موگویی | 1397
برگزاری مناقصه پروژه تفریحی بزرگی در جزیره هندورابی که قرار است با سرمایه گذاری مشترک یک شرکت اسپانیایی و طرف ایرانی انجام شود، عاملی می‌شود برای اینکه چند نفر که در ظاهر بهم نزدیکند و برای هدفی مشخص تلاش می‌کنند، دور از چشم دیگری دست به فعالیت‌هایی بزنند تا موقعیت را به نفع خودشان برگردانند. در این فیلم ظاهرا رقابت میان زن و شوهری است که مدتهاست از هم جدا شده‌اند اما در واقعیت رقابتی گسترده‌تر وجود دارد. شخصیت نیما با بازی پژمان جمشیدی به عنوان دوست شخصیت اصلی معرفی می‌شود و در ظاهر تلاش می‌کند تا به او برای پیروزی در مناقصه کمک کند اما کم‌کم متوجه می‌شویم برایش فقط اهداف خودش مهم است و در اصل از رقیب او پول می‌گرفته تا موقعیت را به سمت و سوی دیگری ببرد. از طرف دیگر شخصیت لاله که در ظاهر مشاور شخصیت اصلی است هم در این بین به دنبال سهم خودش است و دست به هر کاری می‌زند.
زخم کاری| محمدحسین مهدویان| 1400
در سریال «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، شخصیت مالک با اینکه در جایگاه قابل توجهی قرار داشت و می‌توانست با سهم خودش زندگی مرفهی را بگذراند اما تمایل به نشستن در جایگاه قدرت باعث می‌شد علی‌رغم ترس و نگرانی، دست به قتل حاج‌عمو بزند. مالک سالیان سال به واسطه‌ی شغل پدرش، نتوانسته بوده به جایگاه والایی دست پیدا کند و یک‌جورهایی توسری خور و زیردست اعضای خانواده حاج‌عمو بود. به همین دلیل هم نیاز داشت به نحوی حس برتری‌جویی‌اش را ارضا کند و این میل، جز با نشستن سر جای حاج‌عمو امکان‌پذیر نمی‌شد. او با ترغیب همسرش سمیرا دست قتل می‌زد و بعد از آن سعی می‌کرد به شیوه‌های مختلف، پسر و دختر و تمام شرکای خان‌عمو را از میدان به در کند. 
سرگیجه | بهرنگ توفیقی | 1401
محور سریال «سرگیجه» به کارگردانی بهرنگ توفیقی هم روی ماجرای یک کلاه‌برداری بنا شده. در قسمت اول سایت شرکت هک می‌شود و ارزهای دیجیتال واریزی به حساب دیگری انتقال پیدا می‌کنند. بلافاصله بعد از آن مدیر شرکت کامران زاهدی، گم می‌شود. حالا از یک طرف پرونده کامران زاهدی در جریان است و از سوی دیگر کلی پول از شرکت خارج شده و مشتری‌ها معترض شده‌اند. در این شرایط رفته‌رفته ماجرای کلاه‌برداری ابعاد وسیع‌تری پیدا می‌کند و با به میان آمدن پای افراد مختلف که هریک به نوعی در ارتباط با این پرونده هستند، با ماجرای گم شدن کامران گره می‌خورد و … تفاوت اصلی سوژه این سریال به نسبت سایر آثاری که نامشان را آورده‌ایم مسئله ارز دیجیتال برمی‌گردد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/962002/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر کودک از انجام تکالیف مدرسه اجتناب می‌کند !

دختری با اطاق مرتب

بازی‌های مناسب کودکان پنج و شش ساله

آموزش برخورد مۆدبانه به کودک

با فرزندتان خوش بگذرانید !

یک درمان دم‌دستی برای کوچولوها

10 روش برای تقویت اعتماد به‌ نفس کودک

10 چیزی که نباید به کودکانمان بگوییم !

دلم یک دوست می خواد

مرزبندی بین بازیهای دخترانه و بازیهای پسرانه

خوابیدن کنار مامان و بابا

چه نوع کتابی مناسب کودک ما است؟

ارتقاء هوش هیجانی برای پرورش کودک موفق

بازی چگونه رشد کودکان شما را افزایش می‌دهد !

کودکی که به دیگران وابسته است !

اجازه ندهید کودک تان این برنامه ها را ببیند

علت فحش دادن(بدزبانی) در کودکان و راه حلهای پیشنهادی

جو فراست و خودخواهی

آموختن درسهای پول تو جیبی فرزندان

راههای عملی جهت افزایش تمرکز در کودکان

کودکانی که دیر می‌خوابند دچار ترس شبانه می‌شوند

رابطه اسباب بازی و شغل آینده کودک

راههایی برای تقویت هوش کودکان

مقابله با لجبازی‌های کودکانه!

والدین افسرده چگونه با کودکانشان بر خورد کنند؟

رفتار با کودکان لوس !

نشانه های اولیه لکنت زبان در کودکان

شخصیت شناسی از روی نقاشی بچه ها

دخترها به پدر نیاز دارند !

بچه‌تان موقع درس خواندن بی حواس است؟

دختری که رفتارهای پسرانه دارد و پسری که رفتارهای دخترانه دارد !

کودک خردسال خود را برای تولد فرزند جدید آماده کنید

چگونه فرزندی باهوش تربیت کنیم؟

به کودک لجباز رشوه ندهید

نکاتی مهم برای والدینی که دوقلو دارند

فیلم های غیر اخلاقی در سنین پایین

از نظر بهداشت روان کودک سالم کیست؟

درس خواندن و خواب آلودگی درفصل بهار

به خاطر بچه‌ ها با همسرتان زندگی می‌ کنید؟

زبان آموزی در حین بازی

چطور به کودکان کمک کنیم تا بهتر و به اندازه بخوابند

اگر می خواهید از فرزندتان انتقاد کنید این نکات را به یاد داشته باشید

روش های مقابله با دزدی کودکان

این تکنیک‌ها برای افزایش تمرکز توصیه می‌شود...!

علت اصلی دعوای خواهر - برادرها

خاله‌بازی، استقلال کودک را افزایش می‌دهد

نشانه‌های کودکان با اعتماد به نفس بالا و پایین

چگونه فرزندانمان را برای امتحانات پایان سال آماده کنیم؟

استفاده کودکان از تلفن همراه، خوب یابد؟

مهمترین علل مکیدن انگشت در کودکان