آریا بانو

آخرين مطالب

استفاده زیاد از گوشی باعث نابینا شدن دختر چینی شد زنان جهان

استفاده زیاد از گوشی باعث نابینا شدن دختر چینی شد
  بزرگنمايي:

آریا بانو - آخرین خبر / در چین، دختری به دلیل اینکه مدام به گوشی چسبیده بود، از ناحیه چشم راست نابینا شد. پزشکان گفتند که بازیابی کامل بینایی دشوار است.
مطالعات انجام شده توسط دانشمندان نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از تلفن های همراه علاوه بر اینکه باعث ایجاد خشکی، سوزش و قرمزی چشم می شوند بلکه نور آبی ساطع شده از صفحه تلفن های همراه اثرات مخرب بر چشم انسان دارند. این نور با جذب شدن توسط مولکول های موجود در شبکیه چشم و تولید ماده سمی منجر به از بین رفتن سلول های بینایی و ایجاد نقاط کور وسیع در بینایی می شودکه نشانه بیماری “دژنراسیون ماکولا” (AMD) است و باعث نابینایی در انسان می شود.
دانشمندان در مطالعاتی دیگر ثابت کردند، نگاه کردن طولانی مدت به گوشی از فاصله نزدیک سبب ایجاد اسپاسم عضلات داخلی و خارجی چشم می‌شود که سرانجام اسپاسم عضلات خارجی موجب انحراف مخفی در چشم و اسپاسم عضلات داخلی منجر به نزدیک بینی خواهد شد که با تکرار این روش استفاده از تلفن همراه این عارضه چشمی تبدیل به یک ناهنجاری چشمی پایدار خواهد شد.
پژوهشگران به استفاده نکردن تلفن همراه و تبلت در تاریکی توصیه می کنند زیرا نگاه کردن به لفن همراه در تاریکی، باعث گشاد شدن مردمک چشم و جذب نور آبی بیشتری توسط چشم شده و سبب آسیب به چشم می شود.
اعتیاد به استفاده مداوم از تلفن همراه یکی از مشکلات امروزه انسا ن ها است که افراد زیادی را تحت تاثیر خود قرار داده است به طوری که این افراد بدون اینکه متوجه شوند روزانه بیش از 150 بار به تلفن همراه خود نگاه می کنند، اگر احساس می کنید و یا اطمینان دارید که خود شما و یا خانواده و دوستانتان با این معضل مبتلا هستید باید بدانید که چشمان و بینایی شما از جمله اولین و مهمترین تاوان اعتیاد به گوشی ها هستند. خیره شدن به گوشی، تبلت، نوت بوک و … برای مدت زمانی طولانی باعث خشکی، خستگی، خارش ، سوزش و حتی تاری دید می شوند که گاها به سر درد می انجامد. روش های علمی متعدد و راهکارهای موثری برای مقابله با این اعتیاد وجود دارد که با در نظر گرفتن و انجام آن ها تا حدود بسیار زیادی می توانید از آسیب های بینایی رایج در امان باشید.
دانشمندان بیان می کنند کاربرد طولانی‌مدت از تلفن همراه باعث آسیب به چشم می شود. آن ها دریافته‌اند استفاده از تلفن همراه به مدت 2 ساعت در روز سبب خستگی چشم ها شده که می تواند مشکل در بینایی ایجاد کند. خستگی چشم و دیداری مشکلی بود که کارمندانی که در طول روز به مدت طولانی ازکامپیوتر استفاده می کردند، از آن شکایت داشتند. اما امروزه استفاده بسیار زیاد از تلفن های همراه به این معنی است که افراد زمان بیشتری از اوقات فراغت خود را صرف استفاده از تلفن های همراه خود می‌کنند.
تحقیقات نشان می‌دهد خشکی چشم در کودکان با بازی کردن مکررآن ها توسط تلفن همراه در ارتباط است . همچنین نگاه کردن به گوشی‌های تلفن و پلک نزدن به مدت طولانی سبب خشکی، سوزش ، خارش و احساس وجود جسم خارجی در چشم می‌شود.
مشکلات و آسیب های چشمی که از کاربرد طولانی مدت و بدون وقفه با تلفن همراه ایجاد می شوند در چهار دسته کلی قرار می گیرند که عبارتند از: خـستگی چشم، احساس ناراحتی و فشار در چشم‌، تغییرات اشکی و خشکی چشم.
همچنین مشکلات و آسیب های غیرچشمی عبارتند از: گردن درد، سردرد و کمردرد. البته برخـی از این علائم ارتباط مستقیمی با چشم ندارند، اما با رعایت اصولی که به سلامت چشم منجر می‌شود از شدت آن‌ها می کاهد.
روش های محافظت از چشم در هنگام کار با تلفن همراه:
1.پلک زدن هر چند ثانیه:
پلک زدن بطور مداوم (10 مرتبه پلک زدن بدون مکث هر 20 دقیقه )، یکی از روش های طبیعی برای مقابله با خشکی چشم است. پلک زدن با کاهش اثر منفی اشعه های صفحه نمایش تلفن های همراه از خشکی چشم جلوگیری می کند و همچنین چشم را مرطوب نگه می دارد و مانع از سوزش چشم هنگام کار با تلفن های همراه می شود.
2.بازتاب نور از صفحه نمایش تلفن همراه را به حداقل برسانید:
امروزه اکثر صفحه ی نمایش، تلفن های همراه قابلیت ضد بازتابی نور را دارند. اما اگر گوشی شما این قابلیت را ندارد نگران نباشید و در اسرع وقت صفحه های ضد بازتاب نور را تهیه نمایید و به صفحه گوشی خود متصل کنید زیرا این صفحه ها میزان نور آبی ساطع شده از صفحه گوشی را که به چشم شما می رسد، کاهش می دهد.
گزینه بعدی استفاده از اپلیکیشن هایی تحت عنوان Bluelight Filter for Eye Care برای گوشی های اندروید است که با استفاده از این برنامه می توانید میزان نور آبی گوشی را کاهش دهید اما به اندازه صفحه نمایش ضد بازتاب موثر نیستند.
3. قانون 20-20-20 را اجرا کنید:
نگاه کردن از فاصله نزدیک به مدت طولانی به صفحه گوشی به چشم ها فشار می آورد که خود می تواند باعث مشکلاتی در بینایی فرد شود. برای جلوگیری از این حالت لازم است قانون 20-20-20 را رعایت کنید یعنی بعد از هر 20 دقیقه خیره شدن به گوشی باید به مدت20 ثانیه به چیزی که در فاصله 20 متری شما قرار گرفته نگاه کنید . انجام دادن این قانون به استراحت ماهیچه های چشمتان کمک می کند.
4. نور صفحه نمایش تلفن همراه را تنظیم کنید:
تاریکی یا روشنایی بیش از حد صفحه نمایش تلفن های همراه یکی از ویژگی هایی است که بیشترین تاثیر را در چشم می گذارد و علی رغم خستگی در چشم در حفظ تمرکز، اختلال ایجاد می‌کند. برای از بین بردن چنین مشکلاتی، باید میزان نور صفحه گوشیتان را با نور محیط تنظیم نمایید.
5. ضخامت و اندازه حروف در گوشی همراه را تنظیم کنید:
ضخامت و اندازه حروف در تلفن های همراه بر چشم و بینایی تاثیر مستقیم دارند. شما می توانید ضخامت و اندازه حروف را متناسب با وضعیت خودتان تنظیم نمایید تا خواندن پیام ها، محتوای وب، ایمیل‌ها، قرارهای روی تقویم و هر چیز دیگری به راحتی صورت گیرد.
6. صفحه‌ی نمایش تلفن همراه را تمیز نگه دارید:
به طور معمول مقداری جرم، لکه و غبار روی صفحه ی گوشی همراهتان وجود دارد که این لکه ها علاوه بر غیر بهداشتی بودن، ممکن است چشم های شما را در هنگام استفاده از گوشی خسته کند بنابراین برای جلوگیری از این امر بهتر است صفحه گوشی های خود را با یک پارچه نرم، خشک (نه مرطوب) هر چند وقت یک بار تمییز نمایید تاجرم ها، لکه ها و اثر انگشت کاملا تمییز شوند.
7. گوشی را با فاصله مناسب از چشم های خود نگه دارید:
یکی از دلایل حساس بودن چشم ها نسبت به صفحه گوشی همراه، نزدیک بودن فاصله گوشی با چشمان شماست بنابراین بهتر است هنگام استفاده از گوشی، گوشی را به فاصله 40 تا 45 سانتی متری از چشم نگه دارید. حتی اگر مدت زمان زیادی از تلفن همراه خود استفاده نمی کنید. با رعایت این فاصله چشم های شما عادت می کند. اما استفاده نکردن از این روش می تواند در دراز مدت آسیب جدی به چشمان شما وارد کند. اما با رعایت فاصله گوشی از چشمان خود محافظت می کنید . وقتی روی موضوعی متمرکز می شوید و نگاه‌ خود را معطوف آن می‌کنید، عضلات اطراف چشمان‌تان، با عملکردی ویژه وضعیت و شکل چشم شما را تغییر می دهند و با اثر روی انکسار لنزهای چشم باعث تنظیم آن ها می شود تاهنگام دیدن اجسام خیلی دور و نزدیک ، لنز از حالتی به حالت دیگر تغییر‌کند.
علائم درد چشمی ناشی از کار با تلفن همراه:
به منظور اطمینان یافتن از این که آیا درد چشم شما با کار کردن شما با تلفن همراه ارتباط دارد یا خیر، علائم زیر را مورد بررسی قرار دهید.
تحلیل چشم‌ها: خستگی و تحلیل چشم در مواقع حادتر موجب دشوار شدن تمرکز روی اشیاء یا نقاط مختلف می شود از جمله زمانی که نگاه خود را بطور سریع از یک فاصله به ‌فاصله‌ای تغییر می دهید این حالت بیشتر خود را نشان می دهد. اما هنگامی که وضعیت بدتر شود ، تحلیل چشم باعث ایجاد درد یا احساس ناراحتی بیشتری در اطراف چشم‌ها می ‌شود.
سوزش چشم‌ها: هنگام استفاده طولانی مدت از گوشی همراه به دلیل کم پلک زدن و تبخیر اشک چشم، شخص احساس خشکی در چشم می کند که این امر باعث می شود فرد در ابتدا خارش در چشم را تجربه کند، اما با ادامه روند استفاده از گوشی همراه، خارش چشم به سوزش تبدیل شده تا جایی که حتی می تواند باعث ایجاد قرمزی شدید در چشم‌ها شود. این علائم، نشان دهنده خشک شدن چشم‌های شما است.
بینایی مبهم: در این شرایط فرد احساس می کند فیلتری در مقابل چشمانش قرار گرفته و همه چیز ها را در اطراف خود تار و مبهم می بیند که این شرایط به معنای از بین رفتن وضوح بینایی است. ممکن است فرد در این شرایط تمام تلاش خود را به منظور مشاهده دقیق اشیاء بکار ببندد اما باز هم با تصاویر گنگ و مبهم روبرو می شود که در این حالت دچار دوگانگی دید می شود. بنابراین می توان گفت دلیل اصلی ایجاد این وضعیت، کاربرد طولانی مدت از تلفن همراه است که با کمی استراحت می توانید مشکل را برطرف کنید.
سردرد و سرگیجگی: در هنگام استفاده از تلفن همراه، عواملی وجود دارد که می توانند به سر درد و سرگیجگی منجر شود. از جمله این عوامل، نگاه کردن به نور صفحه نمایش، خسته شدن چشم، خم شدن در حالت نشسته روی گوشی، استفاده از دستان و انگشتان هنگام تایپ کردن و یا بازی کردن طولانی مدت و …می باشد. سردرد و سرگیجگی نشانه‌های جدی‌ و اصلی ، خستگی ناشی از استفاده طولانی مدت تلفن های همراه هستند. اگر این علائم بیشتر از یک روز طول کشید حتما به‌پزشک مراجعه کنید تا مورد بررسی قرار بگیرید.
درد گردن و شانه: کار کردن دائم با گوشی همراه و تلاش برای تنظیم کردن بهترین حالت خود با صفحه گوشی باعث شده حالت های نامناسب را به بدن مان تحمیل کنیم که می تواند به ستون فقرات ، گردن و شانه هایمان آسیب وارد کند و این امر خود باعث بد نشستن و یا بد ایستادن در فرد می شود که ایجاد درد در گردن، شانه ها و پشت را می کند.
هنگامی که علایمی نظیر تنگی چشم، سوزش و درد در چشم های خود را احساس کردید به جای اینکه این شرایط را به مدت طولانی تحمل کنید سعی کنید که هر چه سریعتر آن را پیگیری نمایید تا زودتر به نتیجه مطلوب برسید. به طور کلی آسیب های چشمی ناشی از کاربرد طولانی مدت تلفن های همراه موقتی است و به محض این که کار با گوشی را متوقف کنید نشانه های بهبودی حاصل می شود..
مدت زمان کار با رسانه‌های دیجیتال را محدود کنید
همه‌ی خانواده ها، چه آن‌هایی که سابقه‌ی نزدیک بینی در افراد خانواده و یا اقوام نزدیک دارند و چه آن‌هایی که ندارند باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند که زندگی فرزندانشان در تعامل با رسانه‌های دیجیتال و کامپیوتری به تعادل نزدیک شود. برقراری تعادل بین دید دور و نزدیک بسیاراهمیت دارد و والدین باید اوقات داخل منزل خصوصا زمان‌هایی که فرزندان در تعامل زیاد با نور آبی صفحات دیجیتالی هستند، را به حداقل برسانند.
تمرین ساده برای مقابله با آسیب های چشمی ناشی ازکاربرد رسانه های دیجیتال
افرادی که به صورت مکرر از تلفن همراه و یا کامپیوتر استفاده می کنند برای جلوگیری از آسیب های چشمی، تمرین ساده ای را در طول روز انجام دهند. روزانه سه مرتبه و در هر مرتبه پانزده بار پشت سر هم و بدون مکث پلک بزنند. این تمرین برای افرادی که هنگام استفاده از تلفن همراه و کامپیوتر کم پلک می زنند کمک کننده است.
با توجه به مطالعات انجام شده و احتمالات محققان مبنی بر آسیب جدی به چشم انسان ها و پدیده نزدیک بینی در طی بیست سال آینده، به دلیل کاربرد طولانی مدت از ابزار دیجیتالی، لازم و ضروری است اقدامات پیشگیرانه نسبت به کاهش آمار این اختلال چشمی، صورت گیرد.

supports HTML5 video

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1030728/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصویر روز ناسا؛ گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه

جایگاه زبان فارسی در تاریخ عثمانی

زمان برگزاری مجمع استقلال مشخص شد

مدال‌آوران دوومیدانی‌ جوانان در آسیا سکه می‌گیرند

آلونسو از همراهی بایر لورکوزن محروم شد!

مشخص شدن بازیکنان مازاد تراکتور بعد از صدور مجوز گل‌‎محمدی

احتمال جریمه شدن دومفریس به خاطر تمسخر مدافع میلان

اعلام سهمیه بلیت‌فروشی دیدار پرسپولیس و سپاهان

پیام تبریک شیخ سلمان برای قهرمانی فوتسال ایران در آسیا

منتقد سینما: ممنوع اعلام کردن سریال «حشاشین» خنده‌دار بود

اردوی جانبازان بیمارستان فجر تبریز در چابکسر برگزار شد

اجرای قطعه معروف «سلطان قلب ها» با ویولنسل

باند سازمان یافته قاچاق خودرو منهدم شد

ماجرای اشتغال‌زایی متکدیان و کارتن‌خواب‌های تهران

وجود سه و نیم میلیون زوج نابارور در کشور

صالحی: دانشگاه هاروارد یا استنفورد در آمریکا هم با وقف اداره می‌شوند

ارائه خدمات امدادی به بیش از 6 هزار نفر در سیل سه استان

کاشان عروس خانه های تاریخی ایران

عوارض نامشخص «قلیان اکسیژن»/ هر کار تحقیقاتی باید با رضایت افراد باشد

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

داستان اکتشاف ماه تغییر خواهد کرد!

لواندوفسکی: توپ طلای 2021 مال من بود!

معرفی 24 جوان ایرانی برای دفاع از قهرمانی جهان

طالبی: برنده پرسپولیس – سپاهان به سمت قهرمانی می‌رود

پایان هفته نخست مسابقات تنیس ساحلی با معرفی نفرات برتر

برگزاری دومین اردوی تیم ملی فوتبال زیر 15 سال بانوان

دردسر سیتی؛ مصدومیت این ستاره جدی است

ستاره برزیلی: به درد بارسا نخورم می‌روم

فصل پنجم سریال «نون خ» چطور بود؟

همه آمده بودند برای تولد «آتیلا پسیانی»

چرا پرستاران ترک خدمت می کنند؟

«شد خزان گلشن آشنایی» یادگار کیست؟

لحظات نفس‌گیر نجات چهار مرد از سیلاب عربستان

برنامه وزارت علوم برای کاهش تعداد واحدهای دانشگاهی

وزیر علوم: نیرو‌های امنیتی ما در بدترین شرایط اجازه ورود به دانشگاه‌ها را ندارند

هیجان دوچرخه سواری

سوپ سبزیجات بهاری را امتحان کنید

طرز تهیه کیک یخچالی ساده و خوشمزه

چگونه آسیب‌های ناشی از بدخوابی را از بین ببریم؟

ویدیویی پُربازدید از اقدام تحسین‌برانگیز یک معلم

عشقم در 22سالگی به دختر 28ساله محکوم به شکست است؟

ما را که تو منظوری خاطر نرود جایی

تیم ملی فوتسال باید با تیم‌های طراز اول جهان رقابت کند

دروسی: از سردار رضایت دارم اما می‌توانست بهتر عمل کند

بهترین تصمیم ژابی رد پیشنهاد لیورپول و بایرن بود

هشدار گل خوردن سرمربی به مدافعان پرسپولیس

این ستاره استقلال آسمان تبریز را ناآرام می‌کند

ستاره بایرن: عاشق بازی برابر وینی هستم!

خاطره‌بازی بایرنی‌ها و رئالی‌ها از پنالتی‌های افسانه‌ای

سهمیه ایران برای لیگ نخبگان سال 2024 تغییری نکرده است