آریا بانو

آخرين مطالب

چشم امید ناسا به موشک استارشیپ برای آوردن نمونه‌های مریخ گوناگون

چشم امید ناسا به موشک استارشیپ برای آوردن نمونه‌های مریخ
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا /در حالی که چند روز پیش اعلام شد که ناسا نمی‌تواند نمونه‌های سیاره سرخ را به زمین بیاورد، اکنون اعلام شده که به دنبال کمک گرفتن از شرکت‌های خصوصی و ایده گرفتن از آنها برای انجام این کار است.
ناسا در اقدامی غافلگیرکننده برای کمک به سراغ شرکت‌های خصوصی در حوزه هوافضا مراجعه می‌کند تا مأموریت آوردن نمونه‌های مریخ(MSR) را با هدف آوردن نمونه‌های سنگ و خاک گرانبهای سیاره سرخ برای مطالعه به زمین انجام دهد.
با این حال چند روز پیش ناسا به دلیل افزایش شدید هزینه‌های پیش‌بینی‌ شده که از 7 میلیارد دلار تخمین اولیه به 11 میلیارد دلار افزایش یافته بود، اعلام کرد از عهده این کار برنمی‌آید و این پروژه را تا زمانی که راهی سریع‌تر و ارزان‌تر پیدا شود، متوقف کرد.
بازیابی خاک و سنگ‌های مریخ برای دهه‌ها در فهرست کارهای ناسا بوده است، اما با افزایش هزینه‌ها، انجام آن به آینده موکول شده است. ناسا طی یک بررسی، مجموع هزینه‌ها را بین 7 تا 11 میلیارد دلار با تاریخ رسیدن به زمین در سال 2040 تخمین زد که این حدود یک دهه دیرتر از زمان اعلام شده است.
بیل نلسون مدیر ناسا گفته که این تاریخ خیلی دیر است. او از صنایع خصوصی و مراکز آژانس فضایی می‌خواهد تا گزینه‌های دیگری برای ادامه این پروژه ارائه دهند. وی در تماسی با خبرنگاران، این مأموریت را با افزایش غیرقابل قبول هزینه‌ها و تأخیرهای بیش از حد طولانی توصیف کرد.
در روزهای گذشته اعلام شد که با توجه به اینکه ناسا با کاهش کلی بودجه مواجه است، می‌خواهد از لغو پروژه‌های علمی دیگر برای تامین مالی پروژه بازگشت نمونه مریخ جلوگیری کند.
اکنون این مشکلات، ناسا را بر آن داشته است تا برای دستیابی به اهداف بلند پروازانه ماموریت MSR گزینه‌های دیگر را فراخوانی کند.
مریخ نورد استقامت(Perseverance) ناسا از زمان فرود روی مریخ در سال 2021 در دهانه جیزرو(Jezero) مریخ که دلتای یک رودخانه باستانی است، 24 نمونه را در لوله‌های خود جمع آوری، بسته‌بندی و روی سطح مریخ رها کرده است. هدف این مریخ نورد جمع‌آوری بیش از 30 نمونه برای جست‌وجوی نشانه‌های احتمالی حیات باستانی در مریخ است.
ناسا می‌خواهد برخی از نمونه‌های جمع‌آوری‌ شده را در دهه 2030 با هزینه بیش از هفت میلیارد دلار به زمین برساند. این امر مستلزم فضاپیمایی است که برای دریافت لوله‌ها به مریخ رود، پس از دریافت نمونه‌ها دوباره از مریخ بلند شود و سپس با فضاپیمای دیگری که نمونه‌ها را به زمین خواهد آورد در مدار مریخ ملاقات کند.
این در حالی است که کارشناسانی نظیر ایمی ویلیامز اخترزیست‌شناس دانشگاه فلوریدا که با مریخ نورد استقامت در ارتباط است، می‌گویند ما به مطالعه نمونه‌های مریخ بسیار نزدیک هستیم. بازده علمی این کار غیر قابل تصور است. این نمونه‌ها می‌توانند درک ما از پتانسیل زندگی در مریخ را متحول کنند و بینش‌هایی کلیدی را در مورد تکامل منظومه شمسی ارائه دهند.
به دنبال نوآوری بخش خصوصی
روی آوردن به بخش خصوصی نشان‌دهنده تغییر رویکرد ناسا است که معمولاً چنین مأموریت‌هایی را کاملاً داخلی مدیریت می‌کند. ناسا اکنون در بحبوحه افزایش هزینه‌ها و تاخیرهایی که خطر انحراف ماموریت MSR را تهدید می‌کند، پذیرای ایده‌های بکر از طرف شرکای تجاری خود شده است. به عنوان مثال موشک استارشیپ متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس می‌تواند راهکاری مناسب برای انجام بهینه این ماموریت ارائه دهد.
جیم گرین دانشمند ارشد سابق ناسا که به توسعه پروژه MSR نیز کمک کرده است، می‌گوید: فرصتی برای تشریک مساعی وجود دارد تا ایده‌های مختلف مطرح شوند. این روندی بسیار سالم است و دقیقاً همان رویکردی است که برای رسیدن به یک سناریوی ماموریتی بهتر باید انجام شود.
ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس‌ایکس نیز در ایکس(توییتر سابق) به پتانسیل موشک استارشیپ برای بازگرداندن نمونه‌های مریخ در 5 سال آینده اشاره کرد که به نظر می‌رسد ناسا نیز به این احتمال چشم دوخته است.
طبق گزارش‌ها، ناسا شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا از سیستم‌های توسعه یافته برای برنامه قمری آرتمیس استفاده کنند.
کیسی درایر(Casey Dreier) رئیس سیاست فضایی انجمن سیاره‌ای می‌گوید: تنها نتیجه‌ای که واقعاً می‌توانید از این موضوع بگیرید این است که آنها امیدوارند موشک استارشیپ به نحوی یک راه‌حل در اینجا باشد. احتمالا می‌توان مریخ نورد استقامت و نمونه‌های جمع‌آوری شده آن را در استارشیپ جا داد و به زمین بازگرداند.
گنجینه پنهان مریخ
آوردن نمونه‌های مریخ به زمین پس از سه دهه برنامه‌ریزی برای دانشمندان وسوسه انگیز است. ابزارهای آزمایشگاهی پیشرفته روی زمین می‌توانند نشانه‌های زیستی بالقوه را در آنها شناسایی کنند یا حداقل تعیین کنند آیا دهانه جیزرو شرایطی برای پشتیبانی از حیات داشته است یا خیر.
ضمن اینکه ارزش علمی آن بسیار فراتر از این مورد منحصر به فرد است. تاریخ‌نگاری نمونه‌ها می‌تواند شکل‌گیری میدان‌های مغناطیسی سیارات، زمان برخورد سیارک‌ها را که منظومه شمسی را شکل داده است و شاید حتی منشأ خود حیات را روشن کند.
جک ماستارد مریخ‌شناس دانشگاه براون خاطرنشان می‌کند که تاریخ‌نگاری و تاریخ‌گذاری نمونه‌های دهانه جیزرو می‌تواند معماهایی مانند شکل‌گیری میدان‌های مغناطیسی سیاره‌ها، زمان برخورد سیارک‌های عظیم که منظومه شمسی اولیه را شکل داده‌اند و حتی منشأ حیات را روشن کند.
وی افزود: کشف نشانه‌های حیات یک موضوع جذاب است که همه سرفصل‌ها را به خود اختصاص می‌دهد، اما در سطحی ماندگارتر، این سوالات مربوط به تکامل منظومه شمسی هستند که این نمونه‌ها به آنها پاسخ خواهند داد و اگر بیشتر از مبحث حیات مهم نباشند، به همان اندازه مهم هستند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1182832/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تولید میکروقطره‌هایی که برای تشخیص دقیق بیماری استفاده خواهند شد

درهر قفسی کلید امیّدی هست

وینی با قهرمانی چمپیونزلیگ به توپ طلا می‌رسد

بازی ما با بارسلونا را ببینید، تاریخی می‌شود

احتمال بازنگری قانون ممنوعیت مسابقات ملی در خارج از کشور

فریبا: شاهد بازی خوبی از استقلال برابر تراکتور نبودیم

کاپیتان سابق، بمب روحیه استقلالی‌ها

سرمربی بعدی لیورپول: الان هم می‌توانید تبریک بگویید

پیام برادر مهران غفوریان درباره یک شایعه عجیب در مورد پدرش!

اجرای آهنگ «حیف» در کنسرت ماکان بند

بارش سیل‌آسا و طوفان در اهواز

دانش‌آموزی که فرشته نجات سه نفر شد

6 استان کشور متاثر از بارش‌های امروز؛ تداوم عملیات امدادرسانی در سیل و آبگرفتگی

روضه در شب شهادت امام جعفر صادق (ع)

دسته بندی درمان در کلینیک درد

ترکیب الهلال برای نزدیک شدن به قهرمانی

پیام ده‌روسی به لورکوزن: به کامبک اعتقاد داریم

حرف آخر استقلال؛ هفته پایانی باید با تماشاگر باشد

حامد لک یاد پرسپولیس افتاد

نگرانی بارسا؛ ستاره بایرن پولکی است

وضعیت مبهم آزمون برای بازی مقابل یوونتوس

کار آلگری در یوونتوس را تمام شده بدانید

مسن‌ترین بازیکن لیگ برای طلسم‌شکنی برگشت

جلسه ویژه برای ستاره ناراضی رئال؛ بمانم یا بروم

بیانیه تند پرسپولیس در مورد اتفاقات بازی با سپاهان

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران فیلم «تمساح خونی»

بنیامین بهادری یا چگونه آبروی خود را حراج کنیم؟

محور کندوان یک‌طرفه شد

نخبه کنکوری مازندران و پدرش در اثر گازگرفتگی جان باختند

ساخت پروژکتور مقوایی با کمترین هزینه

خطر جاده های کوهستانی در فصل بهار

عکس/ وداع با پیکر مطهر شهید «حجت الله یوسفیه»

این دسر توت فرنگی مزه تیرامیسو میده

5 ماده غذایی که باید قبل از خواب بخورید

7 ویژگی‌ مردانی که در انظار عمومی جذاب و پشت درهای بسته بی‌رحم هستند

شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است

«چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند»

ژاوی: جیرونا در سطح تیم‌های لیگ قهرمانان است

پاداش درخشش ستاره رئال؛ دوباره فیکس

استارت ستاره بایرن برای بازگشت مقابل رئال

جانشین خطیر مثل غریبه‌ها آمد و رفت

اعتراف ترسناک پیمان معادی

ورژن گیتار آهنگ حامیم به نام «رز سفید من»

هشدار هواشناسی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور

سیلاب خیابان‌های ایلام را فرا گرفت

نمایی زیبا از آب زلال و شفاف

حرکت جذاب این قایقران رو ببینید!

درمان دیسک کمر با لیزر

وقتی به هیچ روشی نمیتونی بچه رو تو خونه نگهداری!

اسماعیلی به فینال رفت،سلطانی و خطابی برنزی شدند