آریا بانو

آخرين مطالب

با دیرآموزان چگونه برخورد کنیم؟ روانشناسي

با دیرآموزان چگونه برخورد کنیم؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - کودک دیرآموز میزان و عمق یادگیری‌اش نسبت به متوسط همسالانش کمتر است‎
کودک دیرآموز، کودکی است که توانایی یادگیری مهارت‌های تحصیلی ضروری را دارد، اما میزان و عمق یادگیری‌اش نسبت به متوسط همسالانش کمتر است.
این کودکان دارای بهره هوشی بین 70 تا 85 هستند و به علت رشد ذهنی کم قادر به فراگیری مطالب و حل مسائل همانند افراد عادی و هم سن و سال‌های خود عمل نمی‌کنند. در واقع نمرات آزمون هوش کودکان دیرآموز بالاتر از آن است که این کودکان را در ردیف کودکان عقب‌مانده ذهنی قرار بدهیم و پایین‌تر از آن است که آنها را با گروه کودکان دارای توانایی یادگیری نرمال مقایسه کنیم.
به‌طور کلی خانواده‌ها در تشخیص و شناسایی کودکان دیرآموز با مشکلاتی مواجه هستند، به این دلیل که آنها معمولا در ظاهر مشکلی ندارند. در بسیاری از موقعیت‌ها رضایت‌بخش عمل می‌کنند و تشخیص این امر بیشتر مواقع تا رفتن به مدرسه به طول می‌انجامد و می‌تواند کمک‌رسانی به کودک دیرآموز و خانواده او را اندکی دشوارتر کند. هرچند با ورود این کودکان به مدرسه تشخیص این مساله ممکن است و می‌توان این کودکان را در کلاس درس با این ویژگی‌هایی مثل ناتوانی در درک مفاهیم انتزاعی، محدود بودن دامنه معلومات عمومی، همچنین محدود بودن خزانه لغت نسبت به سایر همسن‌ و سال‌ها، کند بودن روند یادگیری نسبت به سایر کودکان، مشکلات اساسی در خواندن و فهم کتاب‌های درسی، نداشتن اعتماد به نفس و نداشتن توجه و تمرکز کافی و... تشخیص داد.
پیشرفت کودکان دیرآموز در گرو حمایت‌های خانواده
یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر پیشرفت و یادگیری کودکان دیرآموز برخورد خانواده، مدرسه و جامعه کودک است. در واقع اساسی‌ترین نقش را در درجه نخست خانواده ایفا می‌کند. والدین نقش مهمی در یادگیری، افزایش مهارت‌ها و موفقیت در موقعیت‌های مختلفی که کودکان در آینده و بزرگسالی قرار خواهند گرفت، دارند. چند نکته اساسی وجود دارد که خانواده کودکان دیرآموز باید به آن توجه کنند. آنها در درجه نخست باید اطلاعات کافی در زمینه نحوه رفتار با این کودکان را داشته باشند، تا به پشتوانه آن شناخت بیشتری در مورد شرایط فرزندشان کسب کنند و بتوانند به صحیح‌ترین شیوه ممکن با کودکان خود رفتار کنند. باید به این نکته مهم توجه کرد که کار و تمرین با کودکان دیرآموز باید مستمر باشد و محدود به ساعت کلاس درس در مدرسه نباشد. آنها باید به شکل جبرانی در منزل با او کار کنند و به این مساله توجه داشته باشند که این کودکان با وجود شکست‌های‌شان در امور تحصیلی نباید در خانواده تحقیر شوند؛ زیرا این امر کودک را نسبت به یادگیری بی‌انگیزه می‌کند و اعتمادبه‌نفس کودک را از او می‌گیرد.

آریا بانو

مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر یادگیری کودکان دیرآموز برخورد خانواده، مدرسه و جامعه است‎
کودک دیرآموز را ملامت نکنید
نکته مهم دیگر این است که کودکان دیرآموز اغلب مجبور هستند در مدارس عادی آموزش ببینند؛ به همین دلیل است که علاوه‌بر خانواده، مسئولان مدارس و به ویژه معلمان هم باید توانایی و مهارت ویژه‌ای در تشخیص، برخورد و آموزش این کودکان داشته باشند، تا با شناسایی درست و به موقع آنها عواقب احتمالی غفلت از این کودکان کاهش یابد. باید توجه داشت که این گروه از کودکان در مدرسه به سختی درس می‌خوانند و حضور در مدرسه و ارتباط با کارکنان مدرسه را یک تجربه آزار دهنده تلقی می‌کنند.
در ‌نتیجه در آموزش آنها باید نکاتی را در نظر گرفت تا بتوانند در مدارس عادی به تحصیل‌شان ادامه دهند. یکی از نکات این است که معلم در برخورد با این دانش‌آموزان باید با صبوری رفتار کند و آزادشان بگذارد و به دلیل عملکردهای ضعیف‌شان فرصت کسب تجربه و یادگیری را از آنها نگیرد. به آنها فرصت بدهد کارهایشان را خودشان انجام دهند، حتی اگر زمان بیشتری نسبت به همکلاسی‌ها برای انجام امورشان داشته باشند. نکته بسیار مهم این است که آنها را به علت ناتوانایی‌هایشان ملامت نکنند، زیرا برخی از معلمان بدون توجه به محدودیت توانایی‌های ذهنی این گروه از دانش‌آموزان، آنها را سرزنش و با دیگران مقایسه می‌کنند. چنین برخوردهای موجب شکست و دلزدگی بیشتر آنها نسبت به تحصیل و یادگیری می‌شود و آسیب‌های جدی به روح و روان کودک می‌زند که این ممکن است، آنها را در آینده با مشکلات جدی در پذیرش نقش‌های مختلف در زندگی‌شان روبه‌رو کند.
در این میان فرد دیرآموز فاقد عقب‌ماندگی ذهنی، اما دارای محدودیت در یادگیری است. این یک واقعیت است که موفقیت تحصیلی در مدرسه محصول مشترک توانایی ذهنی و خواستن است. سن عقلی دانش‌آموزان دیرآموز از سن شناسنامه‌ای آنها کمتر است که این اختلاف عبارت از حداقل سن شناسنامه‌ای آنهاست. به‌عنوان مثال سن عقلی یک دانش‌آموز 10ساله دیرآموز تقریبا بین هفت سال و شش ماه تا هشت سال و شش ماه است.
روند افزایش سن عقلی در دانش ‌آموزان عادی مطابق با افزایش سن شناسنامه‌ای است، اما در دانش‌آموزان دیرآموز به ازای هر سال که بزرگ‌تر می‌شوند، حدود 10 ماه به سن عقلی آنها افزوده می‌شود و این نکته مهمی است که معلم دانش‌ آموز دیر آموز، از ارفاق نمره خودداری کند، زیرا از یک طرف در پایه بالاتر فرد دچار مشکلات شدیدتر می‌شود. همین ‌طور معلم پایه بالاتر، ضمنا دانش ‌آموز پیش نیازهای پایه بالاتر را کسب نکرده است. از طرف دیگر تکرار یک پایه باعث افزایش سن عقلی و آمادگی بیشتر دانش ‌آموز می‌شود.
منبع: آرمان

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1186140/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تراشه‌های مغزی به‌زودی از رده خارج می‌شوند/ چه بلایی بر سر بیماران می‌آید؟

سعی کنید بی ظرفیت نباشید!

گوهری: بابت خوشحالی پس از گرفتن پنالتی از امیری عذرخواهی کردم

ریکاردو از ستاره استقلال سبقت گرفت

ترزیچ: لازم باشد 20 کیلومتر بیشتر می‌دویم!‏

تصمیمات داور دیدار نساجی - پرسپولیس درست بود؟

انگیزه‌های خاص فروزان مقابل استقلال

جهانبخش: هواداران فاینورد برایم ارزش قائل می‌شوند

شکست ناباورانه کلباء مقابل تیم اینیستا

ستاره و نجات‌دهنده پرسپولیس؛ اوستون ارونوف

گل اول ذوب آهن به استقلال توسط مجید علیاری

گزارش زنده؛ استقلال 0 - 1 ذوب آهن

افشای اتهامات اخلاقی جدید علیه «کوین اسپیسی»

بازی موقعیت اضطرابی با امیر کاظمی

در مراسم یادبود مسعود اسکویی چه گذشت؟

پروندۀ 75 رزمندۀ فاقد مدارک بالینی در کمیسیون تطبیق احراز جانبازی بنیاد شهید آذربایجان شرقی بررسی شد

تعیین سهمیه‌بندی دارویی داروخانه‌ها براساس وضعیت حجاب تکذیب شد

«هر که سودای تو دارد»؛ غزلی از سعدی با آواز استاد شجریان

تصاویری از بلندترین آبشار گلستان

گوناگون/ بازسازی عجایب هفت‌گانه با هوش‌ مصنوعی

یکی از با عشق‌ترین هنرمندان جهان

روش آسان برای تهیه شیر کیک یخچالی

طرز تهیه شربت نعناع با طعم بهاری

درمان زگیل پوستی از نگاه طب سنتی

تفاوت و ویژگی‌های کراتینه و ویتامینه مو

اعطای جایزه البرز دانش‌آموزی در آبان ماه

بازگشت سرمربی پیشین با برکناری سرآسیایی از سایپا

اخراج سروش رفیعی بازیکن پرسپولیس از زمین بازی

عنایتی: کم حوصله و بی‌انگیزه بودیم

حال و هوای استادیوم آزادی پیش از دیدار استقلال و ذوب آهن

نیازمند و یزدانی پایه‌گذار برتری سپاهان در نیمه اول

گلزنی مهدی قایدی در بازی امشب اتحاد کلبا مقابل الامارت

گل اول نساجی به پرسپولیس توسط هوشمند

گل دوم پرسپولیس به نساجی توسط اورونوف

ضربه به رویای یوونتوس در آستانه فینال

برگردون تماشایی؛ گل اول استقلال خوزستان توسط جواد آقایی‌پور

گزارش زنده؛ نساجی 1-2 پرسپولیس

امیر کاظمی: من نه پرسپولیسی‌ام و نه استقلالی!

اولویت دیپلماسی فرهنگی ایران برای انزوای رژیم صهیونسیتی در جشنواره‌ها

تلاش های امیر کاظمی برای شکستن رکورد برش زدن خیار با چشمان بسته

آهنگ «همسفر» با صدای مهدی جهانی

بازداشت 3 مرد در یک قدمی گنج تاریخی

لحظه‌ی تصادف منجر به فوت امام جمعه شهر بلوک جیرفت

بازداشت قاچاقچی قرص‌ها و شربت‌های غیرمجاز در تهران

سازمان غذا و دارو: نور آفتاب و انجماد، بطری‌های یکبار مصرف را تخریب نمی‌کند

تهاجم زنبورها؛ برخورد ناگوار با طبیعت

دریاچه کویل دریاچه ای زیبا در پارک ملی فیوردلند نیوزلند

میخواهید بدانید ایرانی واقعی چگونه است؟

حلوای زنجبیلی یک عصرانه خوشمزه بهاری

رژیم غذایی مناسب بیماری سلیاک از نگاه طب سنتی