آریا بانو

آخرين مطالب

مرگ سالانه بیش از 40 هزار ایرانی به دلیل آلودگی هوا اقتصادی

مرگ سالانه بیش از 40 هزار ایرانی به دلیل آلودگی هوا
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خبرآنلاین / یک کارشناس محیط‌زیست به خبرآنلاین می‌گوید: «حدود 15 درصد از مرگ‌های طبیعی در ایران، ناشی از آلودگی هواست و بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه بیش از 40 هزار نفر در ایران به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. هم‌چنین این آلودگی در افزایش بیماری‌های تنفسی، قلبی و سرطان‌ها نیز سهیم است.»
سال‌هاست که ایران با پدیده آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کند و میزبان آلاینده‌ها و ذرات معلقی است که با تیره کردن آسمان کشور، راه نفس کشیدن را برای شهروندان تنگ می‌کنند. مطابق با آخرین داده‌های اداره کل هواشناسی، پایتخت تا واپسین روزهای سال 1403 با افزایش آلاینده‌های جوی، به‌ویژه ذرات معلق کوچک تر از 2.5 میکرون در مناطق مرکزی و نیمه جنوبی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. شاخص کیفیت هوای سایر کلانشهرها، اعم از مشهد، تبریز و اصفهان، نیز پابه‌پای تهران در محدوده «ناسالم» برای تنفس شهروندان قرار داشت.
وحید نوروزی، کارشناس محیط‌زیست و مدیریت شهری، آلودگی هوای ایران را یک مشکل جدی می‌داند که نیازمند اقدامات فوری و بلندمدت است. او در گفت‌وگو با خبرآنلاین می‌‎گوید: «آلودگی حاکم در کشورما ناشی از ذرات معلق با اندازه زیر 2.5 میکرون است؛ که منشاء انسانی دارد و از احتراق خودروها، فعالیت نیروگاه‌ها و صنایع سرچشمه می‌گیرد. به طور نمونه، حدود 70 درصد از آلودگی هوا در تهران ناشی از وسایل نقلیه، شامل خودروها و موتورسیکلت‌ها و حدود 30 درصد ناشی از فعالیت صنایع سنگین مانند پتروشیمی و فولاد است.»
بازار
متن کامل این گفت‌وگو در ادامه آمده است:
متوسط شاخص کیفیت هوای پایتخت در سالی که گذشت، چگونه بود؟
در سال 1403، میانگین شاخص کیفیت هوا در تهران به‌طور متوسط 120 بود که در برخی روزها به 200 (سطح ناسالم) و حتی 300 (سطح خطرناک) رسید. 
سطح ذرات معلق (PM2.5 و PM10)، در مقایسه با استاندارد جهانی، چقدر بود؟
بر اساس گزارش سازمان محیط‌زیست ایران، میانگین غلظت ذرات PM2.5 در تهران در سال 1403 حدود 35 میکروگرم بر مترمکعب بود، در حالی که استاندارد جهانی آن 10 میکروگرم بر مترمکعب است.
در کدام مقطع از سال، بالاترین میزان این ذرات را داشتیم؟
در برخی روزهای زمستان، غلظت PM2.5 در تهران به 100 میکروگرم بر مترمکعب نیز رسید.
به جز تهران، کیفیت هوای کدام مناطق کشور طی یک سال گذشته در محدوده ناسالم قرار داشت؟
شهرهای صنعتی مانند اصفهان و اراک بیشتر در معرض هوای ناسالم بودند و میانگین شاخص کیفیت هوا در برخی ماه‌ها به 150 تا 200 رسید.
منشأ این آلودگی را در چه عواملی می‌توان یافت؟
آلودگی‌ای که در کشورما حاکم است، آلودگی ذرات معلق با اندازه زیر 2.5 میکرون است؛ که منشاء انسانی دارد و از احتراق خودروها، فعالیت نیروگاه‌ها و صنایع سرچشمه می‌گیرد. به طور نمونه، حدود 70 درصد از آلودگی هوا در تهران ناشی از وسایل نقلیه، شامل خودروها و موتورسیکلت‌ها و حدود 30 درصد ناشی از فعالیت صنایع سنگین مانند پتروشیمی و فولاد است. در بعضی استان‌ها نظیر خوزستان هم گرد و غبار طبیعی تا 50 درصد از آلودگی هوا را تشکیل می‌دهد.
بررسی‌های جهانی نشان می‌دهد که آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر زودرس در جهان بعد از فشارخون بالا، استعمال دخانیات و سوءتغذیه است و سالانه 7 میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشاند. تلفات ناشی از این معضل در کشور ما به چه شکل است؟
حدود 15 درصد از مرگ‌های طبیعی در ایران، ناشی از آلودگی هواست و بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سالانه بیش از 40 هزار نفر در ایران به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. هم‌چنین این آلودگی در افزایش بیماری‌های تنفسی، قلبی و سرطان‌ها نیز سهیم است.
چه اقداماتی در راستای کنترل آلودگی و بهبود کیفیت هوای کشور، خصوصاً در سال گذشته، صورت گرفته است؟
به طور کلی، تعویض خودروهای فرسوده، ارتقای کیفیت سوخت، توسعه حمل‌ونقل عمومی، کاشت درخت و ایجاد فضای سبز اقداماتی هستند که طی این سال‌ها در جهت کاهش و کنترل آلودگی هوا انجام شده‌اند. در خصوص مورد نخست، طبق اعلام رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل، از ابتدای سال 1403 تا اواسط زمستان، نزدیک به 316 هزار دستگاه خودرو سواری و وانت فرسوده اسقاط شده و در این مدت حدود 12 هزار دستگاه، انواع خودرو سنگین باری و مسافری، از رده خارج شدند.
هم‌چنین در راستای ارتقای کیفیت هوا طی سال‌های اخیر، تولید بنزین یورو 4 و یورو 5 به 70 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است، اگرچه هنوز در برخی مناطق، سوخت‌های با کیفیت پایین (یورو 2) استفاده می‌شود.
در تهران، طول شبکه مترو به 300 کیلومتر رسیده است و روزانه بیش از 3 میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند. با این حال، حمل‌ونقل عمومی تنها 30 درصد از سفرهای شهری را پوشش می‌دهد. البته ورود اتوبوس و تاکسی برقی در صنعت حمل و نقل عمومی پایتخت هم از اقدامات ارزشمند در سال1403 محسوب می‌شود.
در زمینه ایجاد فضای سبز در جهت ارتقای کیفیت هوای کشور متأسفانه کمی ضعیف هستیم؛ زیرا سرانه فضای سبز در تهران تنها 15 مترمربع به ازای هر نفر است، در حالی که استاندارد جهانی آن 25 مترمربع است.
در مسیر مقابله با بحران آلودگی هوا در ایران با چه چالش‌هایی مواجه هستیم؟
کمبود بودجه یکی از جدی‌ترین چالش‌های پیش‌روست. برای اجرای کامل برنامه‌های کاهش آلودگی هوا، سالانه به حدود 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است، اما بودجه اختصاص‌یافته تنها یک میلیارد دلار است.
افزایش جمعیت و شهرنشینی هم مسئله دیگری است که کنترل آلودگی هوا را بیش از پیش دشوار می‌کند. جمعیت تهران به 9 میلیون نفر رسیده است و روزانه بیش از 15 میلیون سفر درون‌شهری انجام می‌شود. پیش‌بینی می‌شود جمعیت کلان‌شهرهای ایران تا سال 1410 به 40 میلیون نفر برسد.
تغییرات اقلیمی و خشکسالی هم موارد دیگری هستند که در افزایش آلودگی هوا و ماندگاری آن نقش دارند. در سال 1403، میزان بارندگی در ایران 30 درصد کمتر از میانگین بلندمدت بود. این خشکسالی باعث افزایش گرد و غبار و کاهش فضای سبز شده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1391420/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسلامی: چه افرادی باعث سقوط نساجی شدند؟

بابایی: به صورت موقت تا آخر فصل هستم

ترکیب احتمالی استقلال مقابل آلومینیوم اراک

ساکت الهامی از نساجی استعفا داد

اخباری: برنده بازی تماشاگران خانم بودند!

مرادی: دو بازی آخر را می‌بریم تا تک‌رقمی شویم

دستور فوری برای تخلیه ترمینال کالاهای خطرناک بندر شهید رجایی

روایت رهبر انقلاب از بوسیدن دست کارگر توسط پیامبر اسلام(ص)

سرزمین های اشغالی در آتش

چرا شما ژاپنی‌ها زیاد خودکشی می‌کنید؟

مگه رژیمی ها هم می تونن «تیرامیسو» میل کنن؟!

ترمای بزرگسالی محصول این کم کاری های والدین است!

این پدیده‌ شگفت‌انگیز ذهن علم را به خود مشغول کرده است

«طهورا»؛ نگاهی متفاوت به زنان در دوره امامت امام رضا(ع)

داور فینال جام جهانی برای بازی برگشت اینتر-بارسا

هکتور کوپر-عراق؛ یک امضا تا نهایی شدن!

کارتال: سه گل زدیم و بعد مدارا کردیم

اخباری: خودزنی کردیم و برد را از دست دادیم!

علت قطعی VAR یزد؛ لجبازی صداوسیما و فدراسیون!

گل اول منچستریونایتد به اتلتیک بیلبائو توسط کاسمیرو

سقوط نساجی به ضرر فوتبالیست‌های مازندرانی است

محمدی: دوست دارم در تیم‌های بزرگ بازی کنم

گل دوم منچستریونایتد توسط برونو فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 38

گل سوم منچستریونایتد به اتلتیک بیلبائو توسط برونو فرناندس

تیپ خانم بازیگر در سریال «تاسیان» بحث‌برانگیز شد!

نگاهی به فیلم «سلام علیکم حاج آقا» با 6 سال سابقه توقیف!

اجرای سوزناک و احساسی از عرفان طهماسبی

پلیس راهور شرح می‌دهد؛ چه خودرویی را نه بخریم و نه سوار شویم؟

29 نفر از جان باختگان حادثه انفجار در بندر شهید رجایی شناسایی شدند

پلیس کرج فاش کرد: زنی شوهر پوادارش را با معشوقه‌اش کشت و زیر خانه‌اش دفن کرد!

آتش سوءظن به جان مرد افتاد؛ دفن دخترش در بیابان

دستگیری پدری که دختر 5 ساله خود را به قتل رسانده بود

کریمه‌ آل‌الله یا حضرت معصومه

تا این دلم تو صحن تو آرومه

هجوم گسترده حشرات در فروشگاه‌های عربستان

انس به دنیا، منشأ وحشت از مرگ است!

وقتی سواد رسانه ای نداریم...

روز دختر، میان آوار و اشک

2 غذای نانی برای پیک نیک روز جمعه

مطالعه در تاریکی به بینایی آسیب می‌رساند؛ افسانه‌ یا حقیقت علمی؟

3 عامل کشنده که قلب شما را نشانه گرفته‌اند!

خانواده‌ای که همه حافظ قرآن‌اند

پرتاب ماهواره‌ای که کارش وزن‌کردن جنگل‌ها است!

انگار که لال شده باشم ؛ شاید هم کور و کر !

دروازه‌بان پرسپولیس در رویای لغزش بیرانوند!

صعود شهرقدسی‌ها به لیگ برتر؛ بازهم قلعه حسن خان

تساوی استقلال خورستان و خیبر در جدال همسایه‌ها

احتمال برگزاری استقلال خوزستان-تراکتور در تبریز!

لیگ یک؛ آبادانی‌ها دوباره در بالای جدول

نساجی در یک قدمی سقوط؛ نیاز به معجزه!