آریا بانو

آخرين مطالب

نگاهی به زندگی هنری آریا عظیمی‌نژاد که آثارش با موسیقی نواحی عجین شده‌ است فرهنگی هنری

نگاهی به زندگی هنری آریا عظیمی‌نژاد که آثارش با موسیقی نواحی عجین شده‌ است
  بزرگنمايي:

آریا بانو - شهرآرانیوز/ آریا عظیمی‌نژاد با حسی عمیق، به این گنجینه فراموش‌شده می‌نگرد. پروژه‌های او برای گردآوری، حفظ و معرفی موسیقی اقوام، نشان می‌دهد که برایش موسیقی، نه یک کالای تجاری‌شده، بلکه یک میراث است.
مریم شیعه | شهرآرانیوز؛ سال‌1352 است و طوفان‌های سیاسی و اجتماعی دهه‌50، ایران را می‌لرزاند. در گوشه‌ای از این جهان پرهیاهو، کودکی چشم می‌گشاید که قرار است از دل همین خاک، نوایی برخیزاند که هم آشناست و هم غریب، هم از گذشته می‌آید و هم راهی است به آینده. «آریا عظیمی‌نژاد» در صبح بهاری ششم اردیبهشت متولد می‌شود.
پدرش، جمشید راوی قصه‌های مردم است. نویسندگی می‌کند و هرازگاهی برنامه می‌سازد. برنامه‌های تلویزیونی که محبوب‌ترین آنها «خانه عروسک‌ها» است. هنر نسل‌به‌نسل در خانواده آنها می‌چرخد و نوبت به آریا می‌رسد. در شش‌سالگی به همراه خواهرش، پوپک روبه‌روی دوربین پدر نقش‌آفرینی می‌کند.
پدربزرگ هم ساز می‌زند. او سه‌تار را با جان‌ودل می‌نوازد و آریا از همان کودکی حرکت سریع انگشتان پدربزرگ، درمیان سیم‌های ظریف ساز را دنبال می‌کند. یکی از همان روز‌هایی که پدربزرگ برای خودش می‌نوازد و چیزی زیر لب زمزمه می‌کند، آریا کنارش می‌نشیند و از او می‌خواهد که سه‌تارنوازی را به او هم بیاموزد.
بازار
بعد پدربزرگ استاد می‌شود و آریا شاگرد و نتیجه‌اش یکی از با استعدادترین آهنگ‌سازان معاصر ایرانی می‌شود. وقتی الفبای موسیقی را کنار پدربزرگ فرامی‌گیرد، از چهاردیواری خانه بیرون می‌زند و زیر نظر استادانی مثل جلال ذوالفنون، محمود تاجبخش و علی‌اصغر زندوکیلی آموزش می‌بیند. او هنوز هم سه‌تار می‌نوازد. سه‌تار بخشی از زندگی آریا عظیمی‌نژاد، از کودکی تا به همین امروز است.
«پایتخت» موسیقی نواحی
موسیقی فولکلور، صدای لالایی مادر است. صدای پیرمردی خمیده است که یک عصر تابستان، زیر سایه درختان می‌نشیند و آرام می‌خواند. موسیقی فولکلور یادآور پیوند میان انسان و طبیعت است. جلوه‌ای از حافظه جمعی مردم ایران که شرق و غرب، شمال و جنوب را درمی‌نوردد. صدایی که فارغ از مرز‌های جغرافیایی و فرهنگی تا عمق وجودمان رخنه می‌کند.
انگار که روحی به وسعت ایران در این نغمه‌ها جاخوش کرده باشد. روحی که از صدای نی‌نوازی چوپان‌های کردستان تا دوتار نوازی اهل خراسان و نی‌انبانی که در کنار خلیج همیشه فارس نواخته می‌شود، در آن در جریان است. بخشی از هویت و اصالت همیشگی‌مان است. شاید در برهه‌هایی از زمان کم‌رنگ می‌شود، اما محو نمی‌شود. آدم‌هایی که دل در گرو موسیقی فولکلور ایرانی دارند، به‌دنبال تحسین نیستند. آنها می‌خواهند لمس شوند.
آریا یک آهنگ‌ساز ساده نیست. عاشق موسیقی نواحی ایران است. نغمه‌هایی که در دل کوه‌ها و صحرا‌ها و روستا‌های دورافتاده، هنوز زنده‌اند. او به‌وضوح این عشق و علاقه را در سریال محبوب پایتخت به تماشا گذاشت و ما سکانس‌های ماندگاری به واسطه موسیقی نواحی و به‌ویژه موسیقی خراسان را در این سریال که مخاطب میلیونی دارد شاهد بودیم.
آریا عظیمی‌نژاد با حسی عمیق، به این گنجینه فراموش‌شده می‌نگرد. پروژه‌های او برای گردآوری، حفظ و معرفی موسیقی اقوام، نشان می‌دهد که برایش موسیقی، نه یک کالای تجاری‌شده، بلکه یک میراث است. چیزی که باید حفظ شود، پاس داشته شود، فهم شود و با جهان در میان گذاشته شود. «بوم و بر» نام گروه موسیقی اوست که در فضایی امروزی، موسیقی‌های مقامی در حال فراموشی را بازخوانی می‌کنند.
خالق زبان مشترک
آریا عظیمی‌نژاد با نت‌ها کلمه‌سازی می‌کند. بعد کلمات را کنارهم قطار می‌کند و خالق جمله‌هایی می‌شود که گاه فریادند و گاه زمزمه‌ای ظریف، زیر لب. نت‌ها را چندباره توی ذهنش به صدا درمی‌آورد. به آنها موجودیت می‌بخشد و شروع به نواختن می‌کند. بعد آنها را یک‌به‌یک روی کاغذ می‌آورد و ملودی تازه‌ای متولد می‌شود. ملودی‌هایش برای فیلم‌هایی، چون میم مثل مادر، طلا و مس، بی‌پولی و سریال‌هایی مانند نفس و پایتخت، چیزی فراتر از موسیقی متن‌اند. آنها تشخص دارند، روایتگرند، گاه در نبود تصویر هم، مخاطب را به تجسم وامی‌دارند. ملودی‌هایی می‌نویسد که سادگی‌شان پر از عمق است و پیچیدگی‌شان آزاردهنده نیست.
آمدم‌ای شاه پناهم بده
برای ساخت قطعه مشهور «آمدم‌ای شاه پناهم بده» تنها چهارروز به عظیمی‌نژاد زمان می‌دهند. محمدعلی کریم‌خانی بار‌ها می‌خواند و وقتی نتیجه رضایت‌بخش نمی‌شود، به گریه می‌افتد. بعد از آریا خواهش می‌کند یک‌بار دیگر ضبط کند. متن موسیقی را اشتباه می‌خواند. نخستین «آمدم» و اولین کلمه در متن موسیقی نبود. آریا ضبط را قطع نمی‌کند و ادامه می‌دهد. پیش از انتشار قطعه از او می‌خواهند این مشکل را برطرف کند، اما آریا اصرار می‌کند تا همان نسخه، به‌عنوان نسخه نهایی منتشر شود. منتشر می‌شود و به یکی از زیباترین آثار امام رضایی بدل می‌شود.
عصر جدیدی از شهرت
اگرچه آثارش به گوش‌هایمان آشنا بود و هست، چهره‌اش را نخستین‌بار در قامت داور «عصر جدید» شناختیم. داوری که صرفا داوری نکرد و زیبایی‌ها را کشف و تشویق کرد. نگاهش به موسیقی عاشقانه است. هنوز هم برای شنیدن نوا‌های تازه مشتاق است و دست از شهود نمی‌کشد. او نماد نسلی از هنرمندان است که به ریشه بازمی‌گردند، اما در گذشته نمی‌مانند. از فرهنگ‌های بومی برمی‌خیزند، اما صدایشان را به گوش جهان می‌رسانند. کارهایش یادآور این حقیقت‌اند که موسیقی، زبان مشترک احساس‌هاست. نیاز به ترجمه ندارد. زمان نمی‌شناسد.
چیزی حدود 86 موسیقی فیلم سینمایی و سریال را آهنگ‌سازی کرده است که بسیاری از آنها ماندگار شده‌اند. او هنوز هم در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی سه‌تار نوازی می‌کند و این ساز ایرانی را در موسیقی متن دو فیلم سینمایی، تولید دو کشور اسپانیا و انگلیس نیز نواخته است. 
تاکنون سه آلبوم رسمی منتشر کرده است که هر سه چیزی شبیه به‌نام سومین آلبوم‌اند. نام این آلبوم «جادوی ایران زمین» است و شاید بتوان این عنوان را نزدیک‌ترین توصیف به کار آریا عظیمی‌نژاد در تمام این سال‌ها دانست.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1395713/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمربی قهرمان بدون شکست اخراج شد!

خلاصه بازی اتلتیک بیلبائو 0 - اتلتیک 3

اسلامی: چه افرادی باعث سقوط نساجی شدند؟

بابایی: به صورت موقت تا آخر فصل هستم

ترکیب احتمالی استقلال مقابل آلومینیوم اراک

ساکت الهامی از نساجی استعفا داد

اخباری: برنده بازی تماشاگران خانم بودند!

مرادی: دو بازی آخر را می‌بریم تا تک‌رقمی شویم

دستور فوری برای تخلیه ترمینال کالاهای خطرناک بندر شهید رجایی

روایت رهبر انقلاب از بوسیدن دست کارگر توسط پیامبر اسلام(ص)

سرزمین های اشغالی در آتش

چرا شما ژاپنی‌ها زیاد خودکشی می‌کنید؟

مگه رژیمی ها هم می تونن «تیرامیسو» میل کنن؟!

ترمای بزرگسالی محصول این کم کاری های والدین است!

این پدیده‌ شگفت‌انگیز ذهن علم را به خود مشغول کرده است

«طهورا»؛ نگاهی متفاوت به زنان در دوره امامت امام رضا(ع)

داور فینال جام جهانی برای بازی برگشت اینتر-بارسا

هکتور کوپر-عراق؛ یک امضا تا نهایی شدن!

کارتال: سه گل زدیم و بعد مدارا کردیم

اخباری: خودزنی کردیم و برد را از دست دادیم!

علت قطعی VAR یزد؛ لجبازی صداوسیما و فدراسیون!

گل اول منچستریونایتد به اتلتیک بیلبائو توسط کاسمیرو

سقوط نساجی به ضرر فوتبالیست‌های مازندرانی است

محمدی: دوست دارم در تیم‌های بزرگ بازی کنم

گل دوم منچستریونایتد توسط برونو فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 38

گل سوم منچستریونایتد به اتلتیک بیلبائو توسط برونو فرناندس

تیپ خانم بازیگر در سریال «تاسیان» بحث‌برانگیز شد!

نگاهی به فیلم «سلام علیکم حاج آقا» با 6 سال سابقه توقیف!

اجرای سوزناک و احساسی از عرفان طهماسبی

پلیس راهور شرح می‌دهد؛ چه خودرویی را نه بخریم و نه سوار شویم؟

29 نفر از جان باختگان حادثه انفجار در بندر شهید رجایی شناسایی شدند

پلیس کرج فاش کرد: زنی شوهر پوادارش را با معشوقه‌اش کشت و زیر خانه‌اش دفن کرد!

آتش سوءظن به جان مرد افتاد؛ دفن دخترش در بیابان

دستگیری پدری که دختر 5 ساله خود را به قتل رسانده بود

کریمه‌ آل‌الله یا حضرت معصومه

تا این دلم تو صحن تو آرومه

هجوم گسترده حشرات در فروشگاه‌های عربستان

انس به دنیا، منشأ وحشت از مرگ است!

وقتی سواد رسانه ای نداریم...

روز دختر، میان آوار و اشک

2 غذای نانی برای پیک نیک روز جمعه

مطالعه در تاریکی به بینایی آسیب می‌رساند؛ افسانه‌ یا حقیقت علمی؟

3 عامل کشنده که قلب شما را نشانه گرفته‌اند!

خانواده‌ای که همه حافظ قرآن‌اند

پرتاب ماهواره‌ای که کارش وزن‌کردن جنگل‌ها است!

انگار که لال شده باشم ؛ شاید هم کور و کر !

دروازه‌بان پرسپولیس در رویای لغزش بیرانوند!

صعود شهرقدسی‌ها به لیگ برتر؛ بازهم قلعه حسن خان

تساوی استقلال خورستان و خیبر در جدال همسایه‌ها

احتمال برگزاری استقلال خوزستان-تراکتور در تبریز!