پنجشنبه ۵ تير ۱۴۰۴
روانشناسی

شبکه های اجتماعی خطر افسردگی را افزایش می‌دهند

شبکه های اجتماعی خطر افسردگی را افزایش می‌دهند
آریا بانو - مهر / یک مطالعه جدید می‌گوید که به نظر می‌رسد رسانه‌های اجتماعی کودکان را بیشتر در معرض افسردگی قرار می‌دهند. به نقل از هلث دی نیوز، محققان گزارش دادند که ...
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مهر / یک مطالعه جدید می‌گوید که به نظر می‌رسد رسانه‌های اجتماعی کودکان را بیشتر در معرض افسردگی قرار می‌دهند.
به نقل از هلث دی نیوز، محققان گزارش دادند که احتمال ابتلاء به علائم افسردگی در کودکان پیش از نوجوانی با افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی بیشتر می‌شود.
محققان دریافتند که علائم افسردگی با افزایش میانگین استفاده از رسانه‌های اجتماعی توسط کودکان از هفت دقیقه به 73 دقیقه در روز در طول یک دوره سه ساله، 35 درصد افزایش یافت.
بازار
با این حال، عکس این موضوع صادق نبود: نتایج نشان می‌دهد که کودکان افسرده لزوماً به رسانه‌های اجتماعی روی نمی‌آورند.
دکتر «جیسون ناگاتا»، محقق ارشد و دانشیار اطفال در دانشگاه کالیفرنیا - سانفرانسیسکو، گفت: «بحث‌های مداومی در مورد اینکه آیا رسانه‌های اجتماعی در افسردگی نقش دارند یا صرفاً منعکس‌کننده علائم افسردگی زمینه‌ای هستند، وجود داشته است.»
ناگاتا گفت: «این یافته‌ها شواهدی را ارائه می‌دهد که رسانه‌های اجتماعی ممکن است در ایجاد علائم افسردگی نقش داشته باشند.»
برای این مطالعه، محققان داده‌های مربوط به نزدیک به 12000 کودک شرکت‌کننده در مطالعه توسعه شناختی مغز نوجوانان را تجزیه و تحلیل کردند.
محققان علائم افسردگی و میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی کودکان را در سنین 9 و 10 سالگی و سپس سه سال بعد در سنین 12 تا 13 سالگی بررسی کردند.
نتایج نشان می‌دهد که استفاده از رسانه‌های اجتماعی توسط کودکان با افزایش سن آنها به طور پیوسته افزایش یافت، از میانگین 7 دقیقه در روز در ابتدا به 73 دقیقه در روز در سه سال بعد.
محققان دریافتند که این افزایش در استفاده از رسانه‌های اجتماعی با افزایش علائم افسردگی مرتبط است.
به گفته محققان، مشخص نیست چرا رسانه‌های اجتماعی افسردگی را افزایش می‌دهند، اما تحقیقات قبلی به حرکات نمایشی در سایبری و اختلال خواب به عنوان توضیحات بالقوه اشاره می‌کند.


نظرات شما