آریا بانو

آخرين مطالب

یک روانشناس بالینی عنوان کرد؛

چگونه فرزند مسئولیت‌پذیر داشته باشیم خانواده

چگونه فرزند مسئولیت‌پذیر داشته باشیم
  بزرگنمايي:

آریا بانو - یک روانشناس بالینی، در ارتباط با نحوه تربیت بچه‌ها برای عهده دار شدن مسئولیت‌های اجتماعی، توصیه‌هایی به والدین ارائه نمود.

مریم قلی زاده، در گفتگو با خبرنگار مهر ، با اشاره به گلایه‌های والدین از برخی رفتارهای فرزندانشان، گفت: این روزها بیشتر از قبل، شکایت و گلایه والدین را در مورد کودکانشان می‌شنویم که می‌گویند «خسته شدم انقدر اتاق خوابش رو مرتب کردم»، «هرشب باید بهش بگم مسواک یادت نره »، «حتی لباس‌هاش رو هم من باید بشورم»، «با اصرار زیاد فرزندم، برای او حیوان خانگی خریدیم ولی حتی کوچک‌ترین اهمیتی به نگه‌داری حیوانش نمی‌دهد»، و…، تمام این شکایات نشان از فقدان یک مهارت و توانمندی مهم به نام «مسئولیت پذیری» دارد.
این روان درمانگر تخصصی نوجوان افزود: منظور ما از مسئولیت پذیری همان تعهد فرد به انجام دادن یا ندادن برخی رفتارها و وظایف است. از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است و جامعه نیاز فرد به امنیت، آرامش، تفریح، آموزش و…، را تأمین می‌کند بنابراین لازم است هر فرد در قبال جامعه مسئولیت پذیر باشد. یعنی حالتی که فرد، نقش و اثر خود را در عوارض و نتایج یک اقدام، فعالیت یا رفتار بپذیرد و همینطور قادر باشد مقررات، آداب و رسوم، معیارهای اخلاقی و اجتماعی جامعه را رعایت کند و در جهت انجام وظایفش تلاش کند.
قلی زاده گفت: ما والدین فرزندمان را برای ورود به جامعه‌ای بزرگ‌تر پرورش می‌دهیم، پس واجب و ضروری است که فرزند ما در خانواده مسئولیت پذیری را آموزش ببیند.
وی ادامه داد: در بعد فردی نیز فقدان مسئولیت پذیری، آسیب جدی به نوجوان خواهد زد. اولین موردی که بی‌مسئولیتی نشانه می‌گیرد، عزت نفس و اعتماد به نفس نوجوان است. او همیشه فردی ضعیف و وابسته خواهد ماند و به پیشرفت و موفقیتی که لایق آن است، دست پیدا نخواهد کرد.
این روانشناس بالینی اظهار داشت: حالا نکته مهم اینجا است که ما به عنوان یک والد مسئول و آگاه، چگونه فرزندی مسئولیت‌پذیر پرورش دهیم.
وی توضیح داد: اولین و مهم‌ترین نکته این است که ما به عنوان والد، الگوی مناسبی برای فرزندمان باشیم. مورد بعدی این است که انتظاراتمان از نوجوان، معقول و منطقی باشد و آن انتظار را به صورت واضح و شفاف بیان کنیم تا نوجوان، دچار گیجی و سردرگمی نشود.
قلی زاده گفت: سعی کنیم نوجوان را در تصمیم‌گیری‌های خانواده مشارکت دهیم مثل اینکه تعطیلات آخر هفته به کجا سفر کنیم. نظر نوجوان را جویا شویم، چرا که به او می‌آموزد زندگی ماحصل انتخاب‌های ما است. به نوجوان اعتماد کنیم و به او وظایف و مسئولیت‌هایی در حد توانش محول کنیم مثل خرید نان برای صبحانه.
وی ادامه داد: از نوجوان انتظار نداشته باشیم مسئولیت محول شده را به همان خوبی که مدنظر ما است انجام دهد. اگر از پس کاری به طور کامل برنیامد از سرزنش کردن خودداری کنیم و قسمت درست انجام شده را تشویق کنیم. یعنی به جای تمرکز بر اشتباه، تلاش نوجوان را ببینیم.
این روان درمانگر تخصصی نوجوان افزود: نوجوان را در کارهای داوطلبانه، کارهای خیریه و…، مشارکت دهیم. از طرفی اگر نظر نوجوان با ما متفاوت بود به انتخاب‌های نوجوان احترام بگذاریم و حدود این احترام تا جایی است که آسیبی به او وارد نمی‌کند. این انتخاب می‌تواند خرید لباس یا رشته تحصیلی متفاوت با نظر و سلیقه ما باشد.
قلی زاده گفت: در نهایت به نوجوان کمک کنیم اهدافش را در زندگی تعیین کند، مثلاً اگر شغل خاصی مدنظر و مورد علاقه‌اش است به او در برنامه ریزی مناسب برای رسیدن به هدفش کمک کنیم و به او گوشزد کنیم که خودش مسئول رسیدن به آرزو و اهدافش است، تنها کسی که می‌تواند به آرزوهایش جامه عمل بپوشاند خود او است و همین طور جامعه نیازمند افراد مسئول است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/689101/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهمیت بازی و ورزش برای کودکان

آزمون آدمک (گودیناف) تست هوش ( سن اجرا: از 3 تا 13 سال)

علل تأخیر در رشد گفتاری کودک

برای کودکان 3 تا 5 ساله چه اسباب بازی ای بخریم؟

رایج‌ترین کابوس‌هایی را که کودکان می‌بینند

روانشناسی نقاشی کودکان

اصول جدا خوابیدن کودک از والدین

مضرات و فواید بازی های دیجیتال برای کودکان

این 11 بازی را برای کودکانتان به خاطر بسپارید

درمان اختلالات نوشتاری در کودکان

تک فرزندی، خوب یا بد؟

تنبیه های مناسب کودکان

پرورش خلاقیت در کودکان، چگونه مشوق خوبی باشیم؟

به سفر بروید ولی کودکتان را تنها نگذارید!

کدام بچه ها تمایل بیشتری به پولدارشدن دارند؟

تفسیر نقاشی کودکان/ پی بردن به هوش کودک از روی نقاشی

چگونه و در چه زمانی کودک خود را تشویق کنیم؟

نکات کلیدی برای دانش‌ آموزان روزه‌ دار در زمان امتحانات

مهمترین نشانه های آزار جنسی در کودکان

لکنت زبان چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

قوانینی که برای محافظت از کودک باید بدانید

کلاس‌ های تابستانی کودکان

بچه ها از چه سنی جوک را درک می‌کنند؟

اگر بچه ای رابطه جنسی والدینش را به طور اتفاقی دید چه کار کنیم؟

راهکارهایی برای تقویت روابط مادر و دختر

کلاس های تقویتی کودکان در فصل تابستان خوب یا بد؟

راهکارهایی برای متقاعد کردن بهتر کودک

نشانه های استرس در کودکان و راههای کاهش آن

آموزش مثبت اندیشی به کودکان

گِل‌بازی چه تاثیری روی کودکان می‌گذارد؟

استعدادیابی کودکان از روی رفتارشان!

علل جالب دروغگویی کودکان و راه درمان آن

16 راهکاری که والدین کلاس اولی‌ها باید بدانند

نحوه کمک به کودکان بعد از آسیب روانی

روش های تشویق کردن یکی از فرزندان برای جلوگیری از حسادت فرزند دیگر

بچه های زیر هفت سال چطور با طلاق کنار می آیند؟

علل، نشانه ها و درمان وسواس در کودکان

علت جیغ زدن کودکان چیست؟

با دوست خیالی کودکمان چه کنیم؟

علل خشم در نوجوانان

علل جیغ زدن کودک نوپا و روش صحیح برخورد با آن

با کدام ساز برای آموزش موسیقی به کودکان شروع کنیم؟

راهکارهایی برای پرورش کودکان شاد

روشهایی برای تقویت حس کنجکاوی در کودکان

اختلال یادگیری در کودکان چه علائمی دارد؟

روش های انتخاب معلم خصوصی مناسب

راه های مسئولیت پذیر کردن فرزندان

فواید آموزش موسیقی به کودک

انواع کودک آزاری و نکاتی درباره آن

رفتار با کودکان سرطانی