آریا بانو

آخرين مطالب

طبع شیر سرد است یا گرم؟ خواص و مصلحات آن چیست؟ گوناگون

طبع شیر سرد است یا گرم؟ خواص و مصلحات آن چیست؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - معمولا وقتی صحبت از مصرف شیر در رژیم غذایی می‌شود منظور شیر گاو است زیرا نسبت به شیرهای دیگر مانند شیر بز، شیر گوسفند و یا بوفالو قابل دسترس‌تر و ارزان‌تر است. اما به طور کلی تقریبا تمام شیرها یک سری ویژگی مشابه دارند و در تعداد محدودی از ویژگی‌ها ممکن است متفاوت باشند. طبع شیر و ترکیبات موجود در آن این نوشیدنی خوشمزه را به یک مایع شفابخش در طب سنتی تبدیل کرده است.
در این مقاله ابتدا طبع شیر و انواع مصلحات آن از نظر طب سنتی را بیان کرده و سپس به بررسی خواص درمانی این نوشیدنی شفا بخش می‌پردازیم.
طبع شیر چیست؟
مزاج شیر پاستوریزه از نظر طب سنتی سرد و مرطوب است و انواع مصلحات آن عسل و گلاب است.

مزاج انواع مصلحات
سرد و مرطوب عسل، گلاب
گزیده ای از مهم ترین خواص شیر برای بدن
1. تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها
شاید مشهورترین فواید نوشیدن شیر حفظ سلامتی استخوان و دندان‌های شما باشد. کلیه تبلیغاتی که در جهان برای شیر با برندهای مختلف وجود دارد به این مفهوم اختصاص داده شده است که شیر باعث ایجاد استخوان‌ها و دندان‌های قوی‌تر می‌شود و این یک ویژگی شاخص برای این نوشیدنی خوشمزه است.
مقادیر فراوانی از کلسیم و سایر مواد معدنی ضروری که برای تراکم استخوان نیاز است به همراه انواع پروتئین‌ها، همگی در شیر گاو موجود است، که این باعث می‌شود نه تنها برای استخوان‌ها بلکه برای دندان‌هایتان از نظر رژیم غذایی بسیار ضروری و مهم باشد. همچنین شیر باعث افزایش تراکم استخوان در سنین بالاتر شده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. پس برای جبران کمبود کلسیم بدن خود شیر را فراموش نکنید.

آریا بانو


2. افزایش سلامت قلب
بسته به نوع تغذیه‌ای که گاوها دارند، به طور متفاوت در شیرشان چربی امگا 3 وجود دارد. این چربی در گاوهایی که از علفزارهای طبیعی تغذیه می‌کنند بیشتر است. اسیدهای چرب امگا 3 از کلسترول‌های خوب در بدن محسوب می‌شوند که باعث تقویت سلامت قلب شده و از بیماری‌های خطرناک قلبی عروقی مانند حملات قلبی یا سکته مغزی جلوگیری می‌کند.
3. کمک به کاهش وزن
تحقیقات نشان داده است که شیر به دلایل مختلفی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. مهم‌ترین دلیل وجود پروتئین بسیار بالا با کالری کم است که باعث رفع گرسنگی می‌شود. همچنین به دلیل خاصیت افزایش متابولیکی (افزایش سوخت و ساز بدن) که در پروتئین وجود دارد می‌تواند انرژی بیشتری را تأمین کند و از ایجاد یک سبک زندگی بی‌تحرک جلوگیری کند. در نتیجه متابولیسم بالاتر و فعالیت بیشتر منجر به کاهش وزن می‌شود. به علاوه برای افرادی که وزن ایده‌آلی دارند و نگران تغییر در وضعیت تناسب اندام خود هستند یک میان‌وعده عالی محسوب می‌شود.
4. کاهش التهاب در بدن
شیر اغلب به عنوان درمانی برای همه دردهای التهابی از نقرس و ورم مفاصل گرفته تا ناراحتی تنفسی و سوختگی روی پوست توصیه می‌شود. ترکیبی از پروتئین کامل حیوانات، اسیدهای چرب امگا 3 و ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در شیر، آن را به یک ماده ضد التهابی باورنکردنی تبدیل می‌کند. به همین دلیل در بعضی کشورها مردم پس از خوردن غذاهای پر ادویه کمی شیر می‌نوشند تا اثرات التهابی ادویه‌ها را از بین ببرند. ترکیب منحصر به فرد این نوشیدنی خوش طعم علاوه بر تسکین التهابات، هضم غذا و جذب مواد مغذی را آسان‌تر می‌کند.
5. درمان افسردگی
ویتامین D موجود در شیر باعث تولید هورمونی به نام سروتونین می‌شود. این هورمون ارتباط مستقیمی با خلق و خوی بهتر، اشتها و خواب آرام‌تر دارد. در نتیجه افسردگی و خستگی مزمن را در فرد از بین می‌برد.
به دلیل نوسانات هورمونی زیاد در خانم‌ها علائم کمبود ویتامینD در زنان مانند بی حوصلگی و خستگی بیشتر است.

آریا بانو


6. افزایش رشد و توسعه عملکرد سیستم‌های داخلی بدن
پروتئین بخش مهمی از عملکردهای بدن ما را کنترل می‌کند، اما انواع مختلف پروتئین نیز وجود دارد. شیر گاو حاوی پروتئین‌های “کامل” است، به این معنی که بدن به صورت مستقیم و بدون تغییر از آن‌ها استفاده می‌کند و در تولید انرژی برای بدن و رشد و توسعه اندام‌های داخلی و خارجی نقش بسزایی دارند. به همین دلیل نوشیدن شیر بصورت روزانه و مرتب در کودکان و نوجوانان بسیار حائز اهمیت است و رشد و نمو آن‌ها را چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی تقویت می‌کند.
7. تقویت سیستم ایمنی بدن
علاوه بر کلسیم و پروتئین ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند ویتامین E ، سلنیم و روی نیز در شیر یافت می‌شود که می‌تواند رادیکال‌های آزاد خطرناک را در بدن کشف کرده و از بین ببرد. در نتیجه از ایجاد بیماری‌های مزمن در بدن مانند انواع بیماری‌های قلبی و سرطانی جلوگیری می‌کند. به علاوه عامل اصلی پیری زودرس پوست وجود رادیکال‌های آزاد فراوان در پوست است که بر اثر ترکیب سلول‌های پوستی با اسیدهای چرب محیطی ایجاد می‌شوند. بنابراین مصرف شیر به داشتن پوستی جوان و شاداب نیز کم می‌کند.
8. کاهش فشار خون
فشار خون بالا از مهم‌ترین عوامل خطرناک ایجاد بیماری‌های قلبی است. به طور کلی محصولات لبنی مانند شیر باعث کاهش فشار خون می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند ترکیب بی نظیر کلسیم ، پتاسیم و منیزیم موجود در این نوشیدنی باعث کاهش فشار خون می‌شود.
9. پیشگیری از انواع سرطان‌ها
کمبود ویتامین D در بدن در رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی نقش دارد. شیر حاوی مقادیر قابل توجهی از این ویتامین است. بخصوص در مناطقی که از نظر جغرافیایی دریافت میزان نور خورشید توسط بدن پایین است، شیر می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی باشد. همچنین وجود مقادیر بالای کلسیم در این نوشیدنی لذیذ، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.
10. افزایش عضله سازی در ورزشکاران و بدنسازان
شیر گاو منبع غنی از پروتئین با کیفیت بالاست و شامل تمام اسیدهای آمینه ضروری است. در نتیجه با افزایش میزان سوخت و ساز بدن و افزایش انرژی باعث حذف چربی‌های مضر شده و به راحتی برای ورزشکاران و بدنسازان تولید ماهیچه می‌کند.

آریا بانو


سخن آخر
شیر از نوشینی‌های پرطرفدار در جهان است که نوشیدن آن برای تمام سنین ضروری است. از شیر در انواع مواد خوراکی مانند انواع کیک‌ها، نان‌ها و دسرها استفاده می‌شود. به همین دلیل افرادی نیز که خود شیر را به تنهایی دوست ندارند می‌توانند از فرآورده‌ها و خوراکی‌هایی که با شیر تهیه می‌شوند استفاده کنند تا از مزایای آن بهره مند شوند. همچنین به دلیل طبع سردی که دارد بخصوص افراد سرد مزاج باید آن را با مصلحش یعنی عسل یا گلاب استفاده کنند.
برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از شیر در چه خوراکی‌هایی استفاده می‌کنید؟ همچنین پیشنهاد می‌کنیم در انگیزه با طبع قهوه نیز آشنا شوید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/771949/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کی به سن بلوغ می رسم؟

حالت تدافعی نقش قاتل یک رابطه را ایفا می‌کند! چطور از آن بیرون بیاییم؟

چرا باید به دلمان اعتماد کنیم؟

قانون جاذبه

بالاخره ثابت شد کچل‎ها باهوش‎ترند!

5 روش برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران در همان هفته اول کار جدید

روش های غلبه بر ترس

چگونه یک کارمند موفق باشیم؟

راهکارهایی برای همنشینی کمتر با تلگرام

فن بیان‌تان را اینطوری تقویت کنید

مشخص کن چه می‌خواهی، و مهم‌تر از آن چه نمی‌خواهی

روز اول مدرسه

چطور در محل کار دچار خواب آلودگی نشویم؟

استرس روز اول مدرسه را چگونه کنترل کنیم؟

افتخارات زودگذر!

قبل از صدمه خوردن، «نه» بگویید

سر و صدا را تحمل کنید تا روانی نشوید

تیزهوشی مغز با یادگیری یک زبان دیگر

می‌توانید یک روز بدون تلفن‌ همراهتان زندگی کنید؟

تغذیه مناسب راهی برای مبارزه با استرس

حرف هایی که نباید به یک فرد افسرده بزنید

قلب شما هم صبح شنبه را دوست ندارد!

چه کسانی به موفقیت دیگران غبطه نمی خورند؟

مواظب حرف زدن خود باشید!

10 دلیلی که باعث می‌شود از شغل خود متنفر باشید

علائمی که می گویند اضطراب دارید

از کجا بفهمیم غمگین هستیم یا افسرده؟

فیلم غمگین ببینید تا آرام‌تر شوید

همراهی با فرزندان تا کجا؟

4 مشکل سلامت روانی که در بین زنان متداول‌تر است

وقتی صبرتان لبریز می‌شود چه باید بکنید

نشانه های تشخیص استرس بیش از حد چیست؟

ذهن ناخودآگاهتان را از نو برنامه‌ نویسی کنید

وسواس فکری

چرا همه آدمها به دنیا از دیدی متفاوت نگاه می‌کنند؟

کسب احترام، با این راه‌های ساده

8 نشانه که علامت استرس کاری هستند

علت حرف زدن در خواب برخی افراد چیست؟

این رفتارها جسم و روان تان را تخریب می کنند

10 نکته برای اینکه با وجود استرس راحت بخوابید

چرا شکست می‌خوریم؟

علت افسردگی زنان، در مراحل مختلف زندگی

چرا برخی از افراد از پیر شدن می‌ترسند؟

چگونه با مرگ عزیزان کنار بیاییم؟

اگر می‌خواهید آدم دل‌چسب‌تری باشید،رمان بخوانید!

با این روشها افسردگی را فراموش کنید

چطور مچ یک دروغگو را بگیرید؟

وقتی خبر ازدواج مجدد همسر سابقتان شما را به هم می‌ریزد

وقتی والدینتان خیانت می‌کنند چه باید بکنید

اعتماد چیزی که این روزها گم شده