آریا بانو

آخرين مطالب

کیمیای درس‌خواندن‌های زورکی به عطش یادگیری اجتماعي

کیمیای درس‌خواندن‌های زورکی به عطش یادگیری
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خراسان / اگر فرزندمان بگوید از درس ریاضی، علوم یا ... خوشش نمی‌آید باید چه واکنشی داشته باشیم؟
«مامان، بابا، من اصلا از درس ریاضی خوشم نمیاد و حوصله‌اش رو ندارم. هرچی هم می‌خونم، یاد نمی‌گیرم». بسیاری از والدین، چنین جملاتی را از زبان فرزندشان درباره بعضی درس‌‌ها مثل ریاضی، علوم، فارسی و ... شنیده‌اند. واضح است که بازدهی خواندن و یادگیری دروسی که دانش‌آموز به آن علاقه نداشته باشد، بسیار پایین است. اما اگر دانش‌آموزمان گفت من از ریاضی یا علوم و ... خوشم نمی‌آید، او را چطور به مطالعه درسی علاقه‌مند کنیم که درس‌خواندن برایش زورکی نباشد؟ در ادامه، نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.
این علاقه‌نداشتن را کم اهمیت جلوه ندهید
درس خواندن، مطالعه و یادگیری کودکان و نوجوانان، موضوع مهمی است که به صورت مستقیم بر آینده آن‌ها تاثیر می‌گذارد. شاید آن‌ها در این سنین اهمیت این موضوع را درک نکنند اما آگاهی والدین از این موضوع، این مسئله را به یکی از دغدغه‌های مهم آن‌ها تبدیل کرده است. همه والدین دوست دارند که فرزندان درس‌خوانی داشته باشند، ولی گاهی اوقات با مقاومت فرزندان‌شان رو‌به‌رو‌ می‌شوند. در قدم اول، والدین به‌جای نادیده گرفتن این علاقه نداشتن، کم اهمیت جلوه دادن آن، تمسخر یا ... باید کودک را درک و با او همدلی کنند.
پیوند زدن درس با زندگی روزانه
یکی از راه‌های علاقه‌مند کردن دانش‌آموز به درسی که از آن خوشش نمی‌آید، این است که از کاربردهای آن بگویید و درس خواندن را با زندگی روزانه کودک پیوند دهید. پیوند زدن درس‌ها با زندگی روزانه منجر به درک ملموس و عمیق مفاهیم و موضوعات درسی‌ می‌شود و به خاطرسپاری آن‌ها هم آسان‌تر خواهد شد. همچنین عطش یادگیری دانش‌آموز را بیشتر خواهد کرد. مثلا برای درس علوم، به او بگویید که به نظرت اگر بخواهیم آب خنک بنوشیم، باید آن را در سماور بریزیم یا در فریزر بگذاریم؟ برای ترغیب دانش‌آموز به درس ریاضی، وقتی با او به خرید می‌روید، حساب و کتاب را در توانش به او بسپارید. مثلا بگویید امروز فقط 5 قلم کالا باید بخریم یا نهایتا 100 هزار تومان و نباید بیشتر شود. بگذارید او تاثیر یادگیری بعضی دروس را در زندگی روزمره اش احساس کند.
آموزش درس با کمک بازی
مطمئناً زمانی که شما در قالب یک بازی و داستان، مطالب مختلف را به کودک‌تان آموزش می دهید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. طبق نظر روان‌شناسان کودک، برای علاقه‌مند کردن کودک به درس، اگر حوصله و زمان این را داشته باشید که مطالب را با بازی یا به‌صورت تجربه عملی آموزش دهید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. حتی خود شما هم اگر به‌صورت تجربی کاری را انجام دهید، راحت‌تر به موضوع احاطه پیدا می‌کنید و دیرتر هم از ذهن‌تان پاک می‌شود. این موضوع در کودکان هم صدق می‌کند. علاقه‌مند کردن کودک به این روش برای درس‌های مفهومی مثل ریاضی کاربرد بیشتری دارد.
استفاده از جذابیت‌های فناوری
فناوری، شیوه‌ای عالی برای جذاب نگه‌داشتن درس‌های کودکان است. کودکان علاقه زیادی به فناوری دارند بنابراین سعی کنید از بعضی نرم‌افزارها یا فیلم‌های آموزشی کمک بگیرید. اگر استفاده از فناوری را در دستور کار قرار دهید، میزان افزایش یادگیری در کودک را در بعضی دروس به خوبی می‌بینید.
اجازه دهید که معلم شما بشود
به عنوان یکی از والدین، فرصتی را فراهم کنید تا فرزندتان آن چه را یاد گرفته است، به شما آموزش دهد. این کار، باعث می‌شود به یادگیری آن علاقه مند شود تا بتواند برای شما توضیح دهد. همچنین اگر کودک‌تان برای حل مسئله‌ای در تلاش است به او جواب را نگویید. به جای آن، از او سوالاتی مشخص درباره مفهوم درسی بکنید، مثل چطور‌ می‌دانی که ....؟ یا راه‌حل‌های این مسئله به نظرت چیست؟
یک توصیه به معلم‌ها
فراهم کردن شرایط آموزش بچه‌ها به همدیگر هم تاثیرات مثبت دارد. وقتی بچه‌ها مسئول یادگیری خودشان یا دیگران شوند برای یادگیری هر چه کامل‌تر دروس تشویق‌ می‌شوند. در همین زمینه به معلم‌ها توصیه می‌شود، شرایط را برای آموزش بچه‌ها به یکدیگر فراهم کنید. برای هر دانش‌آموز، یک موضوع تعیین کنید و از آن‌ها بخواهید مطلبی درباره این موضوع تهیه کنند؛ حالا مسئولیت کلیات و جزئیات این موضوع بر عهده آن‌هاست. وقتی مطلب را آماده کردند، آن‌ها را مجبور کنید اطلاعات را به گروهی کوچک از دانش‌آموزان یا کل کلاس ارائه دهند. بچه‌ها را مجبور کنید دو به دو یا در گروه‌های کوچک با هم کار کنند. به جای کمک گرفتن از شما، آن‌ها را تشویق کنید برای حل هر مشکلی به همدیگر تکیه داشته باشند و یادگیری را جذاب کنید.
نویسنده : فرزانه عطاران| ‌ مشاور تحصیلی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/820423/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خوره‌ای که مغزتان را می‌خورد

استرس های روانی باعث فشار خون و کهیر می شود

سلامت روانی نوجوانان دوجنسیتی در معرض خطر بیشتر

عکس پروفایل شما چه حقایقی را در مورد شخصیت تان بر ملا می کند؟

انواع روان درمانی و مشاوره + مزیت های مراجعه به روانشناس

ترس‌هایی که مانع پیشرفت می‌شوند

استرس، مغز را کوچک می‌کند

نشانه‌های هشدار دهنده تاثیر منفی تنهایی بر سلامت

شب بیداری علت شکست های عاطفی

10 جمله ممنوعه در محل کار!!

علائم فشار روانی بر مراقبت‌کننده از بیمار مبتلا به آلزایمر

فکر کردن باعث شارژ شدن مغز می شود

این جملات را هرگز در پیامک تان نگویید!!

دروغگویی یا چاپلوسی

درمان بی خوابی شبانه تنها در 60 ثانیه

مادران افسرده، فرزندان افسرده تربیت می‌کنند

کمال گرایی چیست و چگونه می توان به کمال گرایی غلبه کنیم؟

افسردگی پاییزی بیشتر سراغ چه کسانی می‌آید؟

انعطاف پذیری عصبی و کارایی آن در زندگی

اختلالات سایکو سوماتیک یا روان تنی چیست ؟

افراد جامعه باید نحوه دسترسی به درمان های حوزه سلامت روان را بدانند

چگونه کتابخوان شویم؟

باورهای غلط درباره افسردگی

راز جذابیت انسان های دوست داشتنی چیست؟

5 نشانه که می‌گوید ذهنتان خسته است

گام برداشتن به عقب باعث افزایش حافظه می‌شود

نتایج نظرسنجی زنان شادتر هستند یا مردان ؟

استرس دست دوم چیست؟

چرا بیماری های روحی و روانی در بین دانشجویان افزایش یافته؟

انواع اختلال یادگیری و علائم آن

درمان وسواس فکری با روش درمانی مواجهه

بلای خانمان‌سوزی به نام نگرانی و استرس

خوابیدن طولانی مدت چطور باعث کابوس شبانه می شود؟

آشناپنداری یا دژاوو چیست؟

به کدام‌ یک مبتلا هستید: افسردگی یا افسرده‌حالی؟

نشانه‌های اولیه آلزایمر

عواملی که موجب ضعف حافظه می‌شوند

چگونه در اولین دیدار خوب به نظر بیاییم؟

مادر وسواسی ام قبول نمی کند که به شدت وسواس دارد!

برای تمرکزحواس چه بخوریم؟

چرا استرس «عصرگاهی» خطرناک‌تر است؟

مزایای خانواده های پرجمعیت

چرا دیگران شما را جدی نمی‌گیرند؟

راهکارهایی برای مبارزه با افسردگی در زمستان

ارتباط جنسیت فرزند با افسردگی پس از زایمان

استرس با جسم و روح ما چه می‌کند؟

چگونه در 10 دقیقه مشتری مناسب را شناسایی کنیم؟

خواهر و برادر‌ها چگونه شخصیتمان را می‌سازند؟

8 جمله ای که نباید در محل کارتان بگویید

هراس جدایی از تلفن همراه