آریا بانو

آخرين مطالب

اثرات منفی مقایسه روانشناسي

اثرات منفی مقایسه
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مقایسه کردن مشکلات متعددی برای فرد دارد‎
زمانیکه اعتماد به نفس کافی ندارید، قابلیتهای خود را نادیده می‌گیرید و یا اینکه هدف خاصی در زندگی دنبال نمی‌کنید و به نقاط ضعف خودتان و نقاط قوت دیگران نگاه کنید، ممکن است در گرداب مقایسه کردن قرار گیرید. خانواده و آشنایان فلان ماشین را دارند، من ندارم! دوستم در این زمینه تحصیل کرده است من نکرده ام! خاله ام به اروپا سفر کرده است چرا من سفری نداشته باشم!.... نتیجه چنین مقایسه ها می شود حسرت، حسادت، غبطه خوردن...
انسانها از روشهای مختلفی یاد می‌گیرند یکی از روشهای یادگیری، یادگیری مشاهده ای است یعنی از طریق مشاهده یکدیگر رفتارها و تفکرات متفاوتی را یاد می‌گیرند، متاسفانه مشاهده صرف و بکار نبردن تفکر و قرار ندادن مرز مشخص می‌تواند صدماتی در پی داشته باشد. بعنوان مثال انواع مقایسه‌ها، که در ابعاد مختلف فردی- اجتماعی، رفتاری، عاطفی و هیجانی اتفاق می‌افتد مشکلات متعددی برای فرد بوجود می‌آورد. بنابراین نه تنها لازم است درباره مشاهدات فکر کنید، بلکه ضروریست مرزی برای خود داشته باشید. مرزها در شکلهای مختلفی معنا پیدا میکند؛ مرز مشاهده کردن، مرز صمیمت، مرز رفتار، مرز کلام، مرز تماس فیزیکی. مرز داشتن و تفکر کردن به شما کمک می‌کند تا تعادل و اعتدال را در رفتار خود حفظ کنید و از مشکلات متعدد آن در امان باشید.
گرداب مقایسه
مقایسه کردن مشکلات متعددی برای فرد دارد. زیرا افراد معمولا بدترین چیزهای خود را با بهترین چیزهای دیگران مقایسه می‌کنند در نتیجه حس حقارت و ناتوانی نسبت به دیگران در فرد ایجاد می‌شود، از سوی دیگر مقایسه خود با دیگران پایان و مرزی ندارد بدلیل اینکه امکانات، تواناییها و شایستگی های افراد بسیار متنوع و گسترده است. بنابراین رضایت و لذت بردن از زندگی را از بین می‌برد در حالیکه زندگی جاده زیباییست که افراد با منحصر و بی همتا بودن خود، با تلاش و تفکر مناسب با نگرش و باورهای سالم می توانند زندگی خود را رقم زنند.
انواع مقایسه کردن
- مقایسه در ابزار و وسایل: برخی افراد در خرید وسایل و داشتن آن مداوم در حال مقایسه کردن خود با دیگران هستند و صدمات اقتصادی و فشار مضاعف بر خانواده وارد می‌کنند و روحیه خود را شکننده تر می سازند.
- مقایسه در آموخته‌های جنسی: عمده یادگیری آموخته‌های جنسی افراد از طریق کانالها، فیلمهای جنسی و از طریق گفتگو با دیگران است که گاه آموخته های نادرستی را برای افراد ایجاد می‌کند. مانند؛ فیلمهای پورنوگرافی که فرد یک سری انتظارات غیرواقع بینانه از همسر دارد که موجبات رنجش و دوری عاطفی زوجین را بهمراه می‌آورد.
- مقایسه اندامها: سبقت کردن در زیبایی اندام ها معضلات خاص خود را دارد. مسلما در این زمینه مرز تعریف شده‌ی وجود ندارد و زیبای مرزی ندارد و چیزی مطلقی نیست. بنابراین وقتی در گرداب مقایسه های اینچنینی قرار میگیرید نتیجه آن عمل جراحی در قسمتهای مختلفی از بدن می‌شود.
- مقایسه ظاهر: " مثل فلانی لباس بپوش" یا " برو از فلانی یاد بگیر" چنین مقایسه های بدون توجه به احساسات و عواطف همسر باعث آزردگی، لجاجت، سوءظن و تحقیر طرف مقابل خواهد شد. 
می خواهم خودم باشم
یاد گرفتن از دیگران محاسن بسیار زیادی دارد از جمله اینکه زمان زیادی را صرف یکسری یادگیریهای تکراری نمی‌کنید و از این طریق آموزشهای مناسبی می‌بینید و در معرض ایده‌ها و پیشرفتهای بیشتری قرار می‌گیرید. اما جنبه‌های منفی آن زمانی است که به مقایسه کردن ناسودمند گرفتار می‌شوید در حالیکه توجه به تواناییها و قابلیتها در جهت توانمندتر شدن و برطرف نکات ضعف می‌تواند شما در بهره گیری از آموخته های درست یاری رساند.
هدف در زندگی : هدف مسیر زندگی را روشن می کند تا از پیشرفتهای خود خشنود باشید و رضایت خاطر شما بدست آید و می دانید از دیگران چه چیزهای بیاموزید تا کمک کننده باشد نه صدمه زننده. 
برنامه ریزی: داشتن برنامه‌ی منظم برای رسیدن به هدف فرد را امیدوارتر میکند و او را از مقایسه های نادرست دور میکند. در یادگیریها ضروری است تفکر کردن را سرلوحه خود قرار دهید تا از مشکلات و مصیبتهای آن دور بمانید و همیشه به این مسئله توجه داشته باشید انسان موجودی منحصر به فردیست. 
مقایسه توانایی و شایستگی خود با گذشته خود و توجه به پیشرفت و موفقیت تدریجی کمک می‌کند تا اعتماد به نفس بالاتری برخوردار شوید. قدردان و سپاسگذار داشته های خود باشید تا رضایت خاطر و آرامش بیشتری بدست آورید و به نقاط ضعف خود نیز توجه کنید تا برای بهتر شدن آنها تلاش کنید و در عین حال بدانید هیچ کسی بی عیب و نقض نیست.
منبع: تبیان

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1187350/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خبر جدید از بارداری سحر دولتشاهی بعد شایعه طلاقشان / با یک چرخش 180 درجه‌ای

پاسخ مهران غفوریان در خصوص شایعه فعالیت پدرش در ساواک

پاساژ گردی میترا رفیع با استایل بسیار شیک / بعد از گیلدخت تغییرات چهره اش جلب توجه کرد

عکس جدید نوه سیدحسن خمینی که عروسش فاطمه دانش پژوه همسر سید احمد منتشر کرد

تا 10سال آینده مجبوریم پزشک وارد کنیم یا بیماران را برای معالجه به خارج بفرستیم

چه موادی علائم آسم را تشدید می‌کنند؟

کلیپ ترانه «بیا بازم» با صدای مسیح و آرش

واژگونی مینی بوس در آزاد راه؛ 15 مسافر مصدوم شدند

جنایت هولناک جوان 22ساله در خانه مجردی دایی اش

تقویم تاریخ/ آزادسازی هویزه از دست مزدوران رژیم بعث عراق

دیده شدن پرنده‌ای که 142 سال قبل منقرض شده بود!

اولین تصاویر از فرو ریختن یک ساختمان در آفریقای جنوبی

متفاوت‌ترین عدس پلوی زندگیت و بپز و لذت ببر!

انواع اختلال خواب از نگاه طب سنتی

این نماینده زن مجلس متولد سال 1365 است

کشف 32 داروی جدید سرطان با کمک هوش مصنوعی

وقتی هوش طبیعی حشرات به کمک ربات‌ها می‌آید

نویسنده‌ای که خود را محکوم به تنهایی کرده بود!

پایان کار دیوید مویس و وستهام

قلیچ: کیفیت اورونوف یک پله از آسیا بالاتر است

شکایت از بازیکن استقلال را حق خود می‌دانیم

کودک ، سینما و «شاید وقتی دیگر»

جشنواره کن در کما

نماهنگ «نو بهار» با صدای محمد بابایی

پیش‌بینی بودجه 3 همتی برای درمان رایگان کودکان زیر 7 سال

تفال/ به دام زلف تو دل مبتلای خویشتن است

تا حالا پاستا پپرونی خوردی؟

در روز چقدر قند باید به بدن برسد؟

ایده ای برای بالا بردن عزت نفس فرزندمان

پس‌ لرزه مسمومیت الکلی 29 پزشک در شیراز

با کودک بیش‌فعال چه کنیم؟

سازمان غذا و دارو: نور آفتاب و انجماد، بطری‌های یکبار مصرف را تخریب نمی‌کند

طرز تهیه شربت نعناع با طعم بهاری

تراشه‌های مغزی به‌زودی از رده خارج می‌شوند/ چه بلایی بر سر بیماران می‌آید؟

ترانه معروف «رفیق آرزوهات باش» را با صدای سیامک عباسی بشنویم

این افراد بیشتر به دیابت مبتلا می‌شوند

فوت و فن پخت خورشت خوشمزه به‌ آلو مجلسی

مقام آموزش و پرورش: 380 هزار معلم معترض به رتبه بندی، ارتقای رتبه گرفتند

مرد بی‌اخلاق عکس‌های خصوصی نامزدش سابقش را منتشر کرد

پرونده حرکت جنجالی مانچینی بسته شد

8 ایده خلاقانه برای تبدیل لاک براق به لاک مات

خوراک قارچ و هویج بخارپز رژیمی

داستانک/ پدر پیر

این ملحفه‌ ها باعث اگزما در پوست می‌شوند

استتار محروم پرسپولیس در ورزشگاه دوران جوانی

بلانکو: خوشحالم به تیمم کمک کردم

شادی با هواداران استقلال پس از برد برابر ذوب آهن

نکونام: بهترین بوده‌ایم و باید بهترین باشیم

ویسی: اگر متهم به قتل بودم جریمه سبک‌تری داشتم

کارشناسی داوری پرسپولیس - سپاهان