آریا بانو

آخرين مطالب

کدام ورزش در کاهش فشار خون میسر است؟ پزشکي

کدام ورزش در کاهش فشار خون میسر است؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / بسیاری از مردم وزنه‌برداری را راهی برای عضله‌سازی و قدرت می‌دانند، اما تاثیرات آن فراتر از ورزش است؛ یکی از مزایای کمتر شناخته شده وزنه‌برداری، پتانسیل آن برای مدیریت و بهبود فشار خون است که عامل مهمی در سلامت قلب و عروق محسوب می‌شود.
به نقل از هلث، فشار خون بالا یا پرفشاری خون، نگرانی عمده برای سلامتی در سراسر جهان است و خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. به‌طور سنتی، ورزش‌های هوازی مانند دویدن یا دوچرخه‌سواری به کسانی که به دنبال کاهش فشار خون خود هستند توصیه می‌شود، با این حال، نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد وزنه‌برداری که به‌عنوان تمرین مقاومتی نیز شناخته می‌شود، می‌تواند نقش مفیدی در کاهش فشار خون داشته باشد.
وزنه‌برداری شامل استفاده از مقاومت برای القای انقباض عضلانی است که قدرت و اندازه عضلات اسکلتی را ایجاد می‌کند. هنگامی که به‌طور منظم تمرین کنید، نه تنها تونوس ماهیچه‌ای و توده عضلانی را افزایش می‌دهد، بلکه به مدیریت چربی بدن نیز کمک می‌کند که مستقیما با فشار خون بالا مرتبط است.
نتایج تحقیقات نشان داده است که انجام تمرینات مقاومتی متوسط ​​می‌تواند منجر به کاهش متوسط ​​فشار خون سیستولیک و دیاستولیک (به ترتیب اعداد بالا و پایین در اندازه‌گیری فشار خون) شود.
نتایج تحقیق منتشر شده توسط انجمن قلب آمریکا نشان داد که وزنه‌برداری متوسط ​​می‌تواند فشار خون سیستولیک را به‌طور متوسط ​​سه میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولیک را حدود 3.5 میلی‌متر جیوه کاهش دهد.
اگرچه این اعداد ممکن است کوچک به نظر برسند اما کاهش جزئی فشار خون می‌تواند به‌طور قابل توجهی خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش دهد.
مکانیسم‌های پشت این مزایا چند وجهی هستند؛ اولا، وزنه‌برداری کارایی قلب را بهبود می‌بخشد، آن را قادر می‌سازد تا خون را با تلاش کمتر پمپاژ کند و این کار نیروی وارد بر رگ‌ها را کمتر می‌کند و در نتیجه فشار خون را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، تمرین با وزنه باعث افزایش توده عضلانی می‌شود که به بدن کمک می‌کند قندها و چربی‌ها را به‌طور موثرتر پردازش و به سلامت کلی قلب و عروق کمک کند.
نکته مهم این است که نوع وزنه‌برداری نیز مهم است. تمرین مقاومتی با شدت بالا می‌تواند به‌طور موقت فشار خون را در طول فعالیت افزایش دهد. با این حال، این اثر عموما کوتاه‌مدت است و با مزایای بلندمدت متعادل می‌شود. مبتدیان و کسانی که فشار خون بالا دارند باید با وزنه‌های سبک‌تر و تکرارهای بیشتر شروع کنند و به تدریج با راهنمایی شدت ورزش را افزایش دهند.
جنبه دیگری که باید در نظر گرفت، ثبات است؛ فواید وزنه‌برداری بر فشار خون زمانی آشکار می‌شود که بخشی از برنامه ورزشی منظم باشد. به نظر می‌رسد ادغام تمرین با وزنه با سایر اشکال ورزش، مانند فعالیت‌های هوازی، بیشترین فواید را برای فشار خون و سلامت کلی قلب و عروق دارد.
همچنین برای کسانی که علاقه‌مند به شروع وزنه‌برداری هستند، به ویژه افرادی که فشار خون بالا یا سایر شرایط سلامتی دارند، ضروری است که با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنند. این مورد برای اطمینان از اینکه رژیم ورزشی آنان ایمن و متناسب با نیازهای سلامتی آنهاست مفید خواهد بود.
علاوه بر این، عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی، مدیریت استرس و خواب کافی نیز نقش مهمی در اثربخشی هر رژیم ورزشی بر فشار خون دارند. رویکرد جامع که این عناصر را با وزنه‌برداری منظم ترکیب می‌کند، می‌تواند به نتایج سلامتی بهتری منجر شود.
در پایان، وزنه‌برداری فقط برای ورزشکاران یا کسانی نیست که به دنبال تقویت جسم خود هستند بلکه ابزار ارزشمند برای بهبود سلامت قلب و مدیریت فشار خون است. وزنه‌برداری می‌تواند با رویکرد صحیح و ثبات، متحد قدرتمندی در مبارزه با فشار خون بالا باشد و به افراد کمک کند زندگی سالم‌تر و فعال‌تری داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1214681/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای گروهی و زیبای موسیقی «بازی تاج و تخت» با ساز دَف

هنگام زلزله فرار نکنید!

نبرد ترسناک مرد شناگر با کروکدیل!

ببینید راننده ناشی چه به روز تعمیرگاه آورد!

هنر طلاکاران ایران در سه‌‌هزار سال پیش؛ نقش حیات بر جام‌های زرین

زندگی بزرگان/ یک توصیه خاص از امام هادی(ع)

گوناگون/ در آخرالزمان چه فریبکارانی می‌آیند؟

داستان توسل مادر متوکل به امام هادی(ع)

نماییی از غروب زیبای آفتاب در شهر تبریز، آذربایجان‌شرقی

روش جالب چینی ها برای کنترل آفات به کمک اردک

سیلاب ویرانگر در جنوب چین

درمان سنگ کلیه و کنترل درد آن از نگاه طب سنتی

علت کمبود داروی افراد مبتلا به دیابت از زبان رئیس سازمان غذا و دارو

عرفان در داستان مثنوی

گولسیانی و اهدای مهم‌ترین پیراهن زندگی!

گل سوم پرتغال به ترکیه توسط برونو فرناندز

کاپیتان چک: به بقیه کاری نداریم، باید ترکیه را ببریم

ستاره ایتالیا: همه‌جوره پشت اسپالتی هستیم

سانیول: گرجستان به این امتیاز افتخار می‌کند

فرانسه با ستاره‌هایی که دارد مزخرف بازی می‌کند!

گزارش زنده؛ پرتغال 3-0 ترکیه

بمب تیم تازه شاخ شده عربستانی از رئال مادرید!

وقتی اکبر عبدی و حمید جبلی همبازی بودند

بیا خیال کنیم یک خیال محال!

از عاشق شدن متنفری؟!

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی احتمالاً بر سلامت باروری مردان تأثیر می گذارد

قطعه «ای ایران ایران» با ساز ساکسیفون

مرد جوان: زنم در دوران عقد رهایم کرد و رفت

گوناگون/ کشف قدیمی‌ترین خانه جهان به قدمت 34 هزار سال!

در عید غدیر دل مؤمنین را شاد کنید

نجات یک گربه از روی کابل برق توسط مردم سقز

مدیحه سرایی به مناسبت عیدغدیر

تولد 124 سالگی زن برزیلی؛ مسن‌ترین انسان شناخته شده جهان

نماهنگ «همیشه به شادی» با صدای رضا هلالی

کوفته گشنیز، یک غذای پر انرژی

یک ترفند کاربردی برای خانم‌های خانه‌دار

چرا هرماه یک خورشید گرفتگی نداریم؟

شعری زیبا از محمود درویش

پیام نیازمند در آستانه جدایی از سپاهان

علیرضا بیرانوند از ایران رفت

مدافع فولاد و تکذیب پیوستن به لیگ اندونزی!

انتخاب گزینه‌های سرمربیگری تیم آبی‌پوش لیگ

شروع پرقدرت پرتغال با گل زیبای برناردو سیلوا

سرمربی چک: دروازه‌بان‌شان 26 سیو داشت، چه کنیم!‏

پیروزی تیم ستاره استقلال در بازی دوستانه

هدیه بزرگ گربیچ به وطن؛ بفرمایید المپیک!

تیم ملی پاراتیروکمان وارد پراگ شد

مامارداشویلی؛ بهترین بازیکن دیدار گرجستان - چک

گزارش زنده؛ پرتغال 2-0 ترکیه

حمیرا ریاضی در «طلسم شدگان»