آریا بانو - مهر / محمدصالح حجتالاسلامی با اشاره به اینکه مستندهایی چون «مشت در نمای درشت» در زدودن انگهای عجیب از نسل فرهیخته انقلاب موثر است آن را کمکی برای فهم و شناخت مفهوم هنر و هنرمند انقلابی دانست. «مشت در نمای درشت» فیلمی مستند است که به زندگی هنری و حرفهای سیدحسن حسینی یکی از شاعران بزرگ ایرانی میپردازد و جلوههایی جدید از ابعاد زندگی این شاعر انقلابی را نمایان میکند. عنوان این فیلم از روی کتابی با همین نام از آثار زنده یاد سیدحسن حسینی انتخاب شده است؛ محمدصالح حجتالاسلامی کارگردان «مشت در نمای درشت» که بعد از فیلم مستند «هنرمند واحد 5» دومین اثر حرفهایاش را ساخته است به همراه حامد صلاحی پژوهشگر این فیلم مستند، پس از حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» مهمانشدند و قرار شد پس از اکران این فیلم که احتمال داده میشد به زودی اتفاق بیفتد، بخش دوم این مصاحبه منتشر شود اما همانطور که در سینمای ایران، عموماً نمیتوان جریانی را که برای یک فیلم اتفاق میافتد، از قبل حدس زد اکران این فیلم نیز میسر نشد. البته این مستند پرتره اکرانهای اندک خصوصی را تجربه کرد که پس از یک اکران ویژه در حوزه هنری در آبان ماه 1403، یکی از مهمترین آنها در روز 20 فروردین 1404، روز هنر انقلاب اسلامی و به مناسبت فرزند بهار بودن زندهیاد سیدحسن حسینی (وی متولد اول فروردین و متوفی در 9 فروردین است) اتفاق افتاد که در نشست نقد بعد از نمایش فیلم، نکات مهمی از سوی حبیب احمدزاده و اسماعیل امینی مطرح شد. به بهانه این اکران و نشست نقد فیلم، بخش دوم مصاحبه با تهیهکننده، کارگردان و پژوهشگران «مشت در نمای درشت» را آماده کردیم که در ادامه آن را میخوانید. * آقای حجتالاسلامی شما از سختیها و موانعی که بر سر راه پژوهش فیلمتان بود، گفتید. همچنین گفتید که بیش از 80 ساعت راش و 150 ساعت آرشیو در اختیارتان بود که میخواستید در یک فیلم 90 دقیقهای عرضه کنید که آن هم پروسه عجیبی داشت. چطور شد برای فیلم مستندتان، بازیگری قرار دادید که آن هم شیوه ارائه جالبی را رقم زده است؟