آریا بانو

آخرين مطالب

کودک کشی در سینمای ایران به بهانه سریال وحشی! فرهنگی هنری

کودک کشی در سینمای ایران به بهانه سریال وحشی!
  بزرگنمايي:

آریا بانو - سلام سینما / مرگ کودکان به یکی از ترفندهای پرتکرار فیلم‌سازان ایرانی برای شوک دادن به مخاطب تبدیل شده است. این یادداشت به بررسی آسیب‌های این روند و خطر تبدیل شدن معصومیت به ابزاری کلیشه‌ای در روایت‌های سینمایی می‌پردازد.
سریال «وحشی» به‌عنوان آخرین کار هومن سیدی در شبکه نمایش خانگی منتشر شده است. اولین نکته‌ای که توجه مخاطبان را جلب کرده، ایده اولیه آن است که در آن دو کودک کشته می‌شوند.
این حادثه در ماشین شخصیت اصلی (جواد عزتی) رخ می‌دهد. عزتی فرار می‌کند و تصمیم می‌گیرد خودش را بی‌خبر نشان دهد، چون می‌ترسد خون این کودکان به گردنش بیفتد. موقعیت مرگ کودکان در این سریال احساسات مخاطب را به شکلی بی‌رحمانه به تکاپو می‌اندازد.
در نتیجه «وحشی»، فارغ از اینکه سریال خوب یا بدی است، توانسته قلابی بر بیننده‌اش بیندازد و او را تا مسیری مشخص بکشاند. حالا اینکه این مسیر تا کجا ادامه پیدا کند، به سیدی و پرداختش بستگی دارد. باری. مسئله این یادداشت به کفایت کار سیدی مربوط نمی‌شود. بحث سر آن سوژه اولیه است. آن کودکانی که برای جذاب شدن یک فیلم‌نامه قربانی شدند!
در سال‌های اخیر، چه در فیلم کوتاه و چه بلند، از این سوژه برای به دام انداختن مخاطب زیاد استفاده شده است. فیلم‌سازان برای درگیر کردن احساسات مخاطب و ایجاد تعلیق در روایت از این موضوع بهره می‌برند. «تابستان داغ» ساخته ابراهیم ایراج‌زاد یکی از این آثار بود. یکی دیگر «وابل» به کارگردانی تورج اصلانی بود که در چهل‌ویکمین جشنواره فجر به نمایش درآمد. در این میان، شاید به فیلم «رها» حسام فرهمند فکر کرده باشید که این روزها در سینماها اکران می‌شود. تفاوت «رها» با این دو فیلم در همراه کردن مخاطب است. فیلم فرهمند فقط احساسات مخاطب را جریحه‌دار می‌کند. در فیلم کوتاه هم به همین منوال آثاری قابل ذکرند. 
بازار
زیرپا گذاشتن قراردادها!
نکته اصلی اینجاست که از لحاظ روایی، مرگ کودکان چگونه مخاطب را به سمت فیلم می‌کشاند. کودکان به جهان یک اثر رنگ معصومیت می‌زنند. آن‌ها طبق قراردادهای نانوشته، ردپای پاکی و عطوفت‌اند. نقشی که در ساحت معصومیت ایفا می‌کنند، بسیار اساسی است.
فیلم‌ساز با خدشه‌دار کردن این نقش، قراردادها را زیر پا می‌گذارد. به این ترتیب، بیننده دچار آشنازدایی می‌شود. او که تا پیش از این مطمئن بود از جهان معصومانه بچه‌ها حفاظت می‌شود، با دیدن مرگشان برانگیخته می‌شود و می‌خواهد از سرنوشت این آشنازدایی باخبر شود. در نتیجه، تماشاگر هم از لحاظ احساسی درگیر است و هم از لحاظ ذهنی کنجکاو.
شوک یا بن‌بست؟
این ترفند روایی، هرچند تأثیرگذار است، اما وقتی بیش از حد تکرار شود، خطر کلیشه شدن دارد. فیلم‌سازان ایرانی این روزها انگار شیفته این سوژه شده‌اند. مرگ کودکان به ابزاری برای شوک دادن به مخاطب بدل شده، اما این شوک همیشه کارساز نیست.
مثلاً در «تابستان داغ»، این سوژه به عمق روایت گره خورده بود، اما در آثاری مثل «رها»، فقط حس ترحم مخاطب را قلقلک می‌دهد. این تکرار ممکن است کم‌کم مخاطب را بی‌حس کند. وقتی معصومیت کودکان مدام قربانی تعلیق روایت شود، دیگر آن تأثیر اولیه را نخواهد داشت. 
پشت دیوارهای خلاقیت!
از طرف دیگر این روند نشان می‌دهد فیلم‌سازان ایرانی دنبال راه‌های سریع برای جلب توجه‌اند. اما این مسیر می‌تواند به بن‌بست برسد. چرا به‌جای تکیه بر مرگ کودکان، سراغ سوژه‌های تازه‌تر و خلاقانه‌تر نمی‌روند؟ آیا معصومیت کودکان فقط باید بهانه‌ای برای پیش‌برد روایت باشد؟
این سوژه اگر با دقت و مسئولیت به کار نرود، نه‌تنها در روایت، بلکه در ذهن مخاطب هم به رخدادی عادی بدل می‌شود. به بیانی دیگر در این میان قراردادی دیگر وضع می‌شود. قراردادی که چندان ارزش دراماتیک ندارد! آن وقت دیگر نه معصومیتی می‌ماند و نه روایتی که ارزش تماشا داشته باشد.
این تکرار بی‌امان سوژه مرگ کودکان، پرسشی تلخ پیش می‌کشد: آیا سینمای ما راه دیگری برای جلب مخاطب بلد نیست؟ وقتی معصومیت بچه‌ها مدام قربانی روایت می‌شود، مخاطب کم‌کم به این شوک‌ها عادت می‌کند. آن‌وقت چه؟ فیلم‌سازان، به‌جای تکیه بر این ترفند، چرا سراغ قصه‌های تازه نمی‌روند؟ روایت‌هایی که معصومیت را نه قربانی، بلکه ستایش کنند. این مسیر شاید سخت‌تر باشد، اما دست‌کم مخاطب را با خودش همراه می‌کند، نه اینکه فقط دلش را بلرزاند.
اگر این روند ادامه پیدا کند، معصومیت در سینمای ایران فقط یک ابزار می‌شود؛ ابزاری که روزی تمام خواهد شد. نکته مهمی که در خلال تمام این مباحث وجود دارد و باید به عنوان یک تبصره در نظر گرفته شود، بحث پرداخت است. 
تبصره!
کودک‌کشی در یک فیلم برای جلب احساسات و ذهن مخاطب گناه کبیره نیست! اگر فیلم‌سازی بتواند با به کار گرفتن حس مخاطب، اثری ارزنده ارائه کند، نه تنها مورد شماتت قرار نمی‌گیرد بلکه تشویق هم خواهد شد! اما وقتی کارگردان و نویسنده بعد از نمایش چنین حادثه‌ای دیگر حرفی برای گفتن نداشته باشد، باید بگوییم که غائله را باخته است! 

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1396525/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گیاه کنف فیبر طلایی طبیعت

خرما ویفری یک میان وعده مقوی برای روزهای شلوغ

فابرگاس: شخصیت مورینیو و پپ بیرون از زمین یکی است

واکنش فدراسیون دوچرخه‌سواری به شایعه اعزام یکی از اعضای اسپانسر مالی

شادی خاص علیپور؛ مچ‌بند مشکی به جای پیراهن

اعتراض ستاره بیلبائو: داور باعث برد یونایتد شد

صدمین بازی کریم‌زاده برای مس رفسنجان

پیام رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مناسبت روز معلم و شهادت شهید مطهری

عکس تازه‌ای که از پیمان معادی و خواهرش منتشر شد

با زندگی و بیوگرافی بهنوش طباطبایی آشنا شوید

تصادفات این هفته پایتخت 5 قربانی گرفت

کیفیت هوای تهران قابل قبول اعلام شد

تفال/ ساقیا برخیز و در ده جام را

تقویم تاریخ/ روز معلم

راز یک معمای پیچیده کهکشانی برملا شد

شاعرانه/برای چیدن گل، انتخاب لازم نیست

پایان دوره محرومیت عضلانی‌ترین استقلال

خرمگاه: اشتباه مدیران کم تعداد نبود

طارمی می‌توانست قاتل بارسلونا شود

امپراتوری هالند؛ پشت‌ پرده قرارداد بزرگ با نایکی!

الشهلوب سرمربی موقت الهلال شد

بازگشت غافلگیرکننده پرس به فرمول یک با کادیلاک

حسرت‌آمیزترین نگاه تاریخ استقلال

مربی مشهور ایتالیایی با شروط عجیب نزدیک استقلال

آهنگ «خوابتو دیدم» با صدای آصف آریا

سپاهان بدون سه بازیکن سرشناس!

شمارش معکوس برای آقای گلی مهاجم پرسپولیس

آنچلوتی و آلگری گزینه‌های اصلی هدایت الهلال!

فن‌دایک: بدترین روزهای زندگی، مصدومیتم بود

لوآن پولی علیه سناریوی تکراری شجاعیان

آنچلوتی بالاخره مشکل اصلی رئال را فهمید!

عبدی: بازیکنان فعلی پرسپولیس شایسته تحسین هستند

عجیب‌ترین حضور وزنه‌برداری در المپیک فقط با 2 کشور!

واکنش ستاره بارسلونا به مصدومیتش: خیلی ناراحتم!

خلاصه بازی اتلتیک بیلبائو 0 - منچستریونایتد 3

یحیی: از عملکرد تیمم عصبانی‌ام

معاون رییس جمهور: بیمه دی رتبه اول درمان کشور را کسب کرد

سرمربی قهرمان بدون شکست اخراج شد!

خلاصه بازی اتلتیک بیلبائو 0 - اتلتیک 3

اسلامی: چه افرادی باعث سقوط نساجی شدند؟

بابایی: به صورت موقت تا آخر فصل هستم

ترکیب احتمالی استقلال مقابل آلومینیوم اراک

ساکت الهامی از نساجی استعفا داد

اخباری: برنده بازی تماشاگران خانم بودند!

مرادی: دو بازی آخر را می‌بریم تا تک‌رقمی شویم

دستور فوری برای تخلیه ترمینال کالاهای خطرناک بندر شهید رجایی

روایت رهبر انقلاب از بوسیدن دست کارگر توسط پیامبر اسلام(ص)

سرزمین های اشغالی در آتش

چرا شما ژاپنی‌ها زیاد خودکشی می‌کنید؟

مگه رژیمی ها هم می تونن «تیرامیسو» میل کنن؟!