آریا بانو - خراسان / به تازگی مطالعهای در دانشگاه ایالتی آریزونا با بررسی دیدگاههای دانشجویان یک کلاس 250 نفره در درس زیستشناسی انجام شد. از دانشجویان خواسته شد هوش خود را نسبت به کل کلاس و همچنین نسبت به همکلاسی که بیشتر با او کار میکردند ارزیابی کنند. نتایج نشان داد زنان بهطور چشمگیری احتمال کمتری دارد که خود را باهوشتر از دیگران بدانند. بهعنوان مثال، در حالیکه دانشجوی مرد خود را از 66 درصد کلاس باهوشتر میداند، دانشجوی زن با معدل مشابه، تنها خود را از 54 درصد کلاس باهوشتر میپندارد. الگوی اعتمادبهنفس پایینتر در زنان، حتی در مقایسه با نزدیکترین شریک درسی هم مشاهده شد. پژوهشهای قبلی این دانشگاه هم نشان داده بود که دانشجویان پسر در کلاسهای زیستشناسی در مقطع کارشناسی، دیگر مردان را از زنان درباره محتوای درسی باهوشتر میپندارند. اما این نخستین مطالعهای است که بهصورت مستقیم به درک دانشجویان از میزان هوش خود در مقایسه با دیگران میپردازد. دکتر سارا براونل، نویسنده اصلی مقاله و استادیار دانشگاه، هشدار میدهد که وقتی دانشجویان بیشتر با هم کار میکنند، بهطور طبیعی خود را با یکدیگر مقایسه میکنند. این مطالعه نشان میدهد زنان بهطور نابرابر و ناعادلانهای تصور میکنند که از دیگران ضعیفترند و این موضوع نگرانکننده است. این ذهنیت ممکن است باعث شود برخی زنان مسیر علمی خود را رها کنند، نه به این دلیل که توانایی ندارند، بلکه چون گمان میکنند بهاندازه کافی باهوش نیستند. کیشونا کوپر، از محققان این پروژه، افزود: «این مسئله راهحل سادهای ندارد. چنین ذهنیتی از سالهای آغازین تحصیل در ذهن دختران شکل گرفته است. اما میتوانیم از طراحی عادلانه فعالیتهای گروهی آغاز کنیم؛ جایی که اطمینان حاصل شود صدای همه شنیده میشود. در یکی از مطالعات قبلیمان دریافتیم حتی یادآوری این نکته که مشارکت همه افراد مهم است، میتواند منجر به تعامل برابرتر شود.»