آریا بانو

آخرين مطالب

تابلوی نارنجی فرابورس به سوی قرمز شدن! اقتصادي

تابلوی نارنجی فرابورس به سوی قرمز شدن!
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خبرآنلاین / پس از کش و قوس های فراوان سهام های استقلال و پرسپولیس در فرا بورس عرضه شد.
بر اساس پذیره‌نویسی تعداد یک میلیارد و 236 میلیون و 99 هزار و 656 سهم از سهام جدید شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران (سهامی عام) در نماد معاملاتی (استقلالح 1) و تعداد یک میلیارد و 34 میلیون و 840 هزار و 567 سهم از سهام جدید شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس (سهامی عام) در نماد معاملاتی (پرسپولیسح 1) ناشی از سلب حق‌تقدم به روش ثبت سفارش در تابلو نارنجی بازار پایه فرابورس ایران، از 15 اسفندماه آغاز شده بود سرانجام در 28 اسفند سال گذشته به پایان رسید. حال پس از گذشت حدوداً 2 ماه از این پذیره نویسی حالا هیچ چیز در مورد آینده این واگذاری مشخص نیست.
طبق آمار در پذیره نویسی پرسپولیس 320 هزار نفر مشارکت کردند. 261 میلیارد تومان از سهام این باشگاه توسط حقوقی ها و بیش از 88 میلیارد تومان نیز توسط حقیقی ها خریداری شد. همچنین 286 هزار نفر در پذریه نویسی استقلال شرکت کردند که 280 میلیارد تومان از سهام این باشگاه توسط حقوقی ها و 79 میلیارد تومان توسط حقیقی ها خریداری شد. عرضه سهام استقلالح و پرسپولیسح نیز آغاز شده و با تکمیل معاملات به خریداران اضافه خواهد شد.
بر این اساس و حدود یک هفته پس از اتمام پذیره نویسی، سازمان خصوصی سازی در فراخوانی از متقاضیان بالقوه برای خرید بلوک های مدیریتی استقلال و پرسپولیس دعوت و اعلام کرد در جهت تحقق گام بعدی فرآیند خصوصی سازی این دو باشگاه و واگذاری سهام مدیریتی آنها؛ سازمان خصوصی سازی در نظر دارد نسبت به عرضه رقابتی بلوکهای مدیریتی سهام شرکتهای مذکور از طریق فرابورس اقدام کند. به منظور دستیابی به الگوی مطلوب برای تعیین شرایط و نحوه واگذاری بلوکهای مدیریتی، از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکتهای صاحب صلاحیت و با سابقه دعوت به عمل می آید جهت انجام مذاکره و ارائه پیشنهادهای خود به سازمان خصوصی سازی(دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاهها) مراجعه و یا مکاتبه کنند.
بدیهی است مطابق قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، واگذاری سهام مدیریتی این دو شرکت نهایتاً بر اساس قیمت و شرایط تعیین شده توسط هیئت محترم واگذاری و با بررسی صلاحیتهای عمومی و تخصصی متقاضیان در چارچوب «دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان راهبردی (استراتژیک) و احراز و پایش اهلیت مدیریتی در واگذاری ها» صورت خواهد گرفت.
350 میلیارد تومان در حساب پرسپولیس
به گفته حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، رقم واریزی به حساب پرسپولیسی ها 350 میلیارد تومان است.با پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد که مبلغ 350 میلیارد تومان به حساب باشگاه پرسپولیس واریز شده اما هنوز مسئولان این باشگاه قادر به برداشت این پول نیستند. دلیل این مسأله واریز پولی است که این باشگاه باید انجام دهد که ظاهرا هنوز این اتفاق رخ نداده است.باشگاه پرسپولیس باید مبلغی در حدود سه میلیارد تومان به حساب کارگزاری که کارهای ورود پرسپولیس به بورس را انجام داده است، واریز کند تا بتواند از 350 میلیارد تومان استفاده کرده و آن را برای اهداف مختلف هزینه کند. در این خصوص مدیران باشگاه پرسپولیس قرار است تا هفته آینده این مبلغ را به حساب کارگزاری مورد نظر واریز کنند تا مجوز استفاده از این پول را به دست بیاورند.
اولویت مدیران باشگاه پرسپولیس برای استفاده از این پول پرداخت بدهی‌ها است که باعث شده مشکلات مالی روی این باشگاه سایه بیندازد. از طرف دیگر با به راه افتادن یک کارگروه اقتصادی که متشکل از مدیران اقتصادی و بانکی کشور است، قرار است راه‌های درآمدزایی ترسیم شده تا باشگاه پرسپولیس بتواند با این پول روش‌های درآمدزایی را انجام داده تا دیگر شاهد مشکلات مالی نباشند.

آریا بانو

358 میلیارد تومان در حساب استقلال
با خرید سهام باشگاه استقلال در سازمان فرابورس توسط هواداران، مبلغ 358 میلیارد تومان به حساب این باشگاه واریز شده که می‌تواند گره گشای بسیاری از موانع و دردسرهای مالی باشد.البته این پول هم مثل پرسپولیسی ها هنوز، قابل دخل و تصرف توسط باشگاه استقلال نیست و باید مجوز سازمان خصوصی سازی برای آن صادر شود. با اینحال براساس روال موجود، سازمان خصوصی سازی برای هزینه های جاری یا آتی، مجوز برداشت نمی‌دهد و برای قسمت اعظم این پول، صرفا مجوز سرمایه گذاری در محل‌های مورد تایید این سازمان، صادر می‌شود.مابقی پول نیز طبق لیست صورت‌های مالی مورد تایید سازمان حسابرسی دولتی ایران و تحت نظارت سازمان خصوصی سازی، صرف پرداخت بدهی خواهد شد. باشگاه استقلال در تلاش است تا با کسب مجوز برداشت از نهادهای مربوطه بتواند بخشی از مشکلات مالی خودش را حل کند.

آریا بانو

با توجه به اینکه در تاریخ بازار سرمایه این نخستین مرتبه است که دو باشگاه ورزشی عرضه می شوند و با توجه به زیان ده بودن صورت های مالی این دو باشگاه و از طرف دیگر با توجه به نحوه عرضه آن‌ها، نمی‌توان پیش بینی دقیقی از آینده این عرضه در تابلوی نارنجی فرا بورس ایران ارائه کرد. بر اساس قوانین، باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس مجبورند تمامی رخدادهای خود را در سامانه کدال اطلاع‌رسانی کنند که با توجه به شرایط موجود در باشگاه‌های ایرانی و حواشی گوناگون آن‌ها، می‌تواند به توقف نماد در اکثر روزها منجر شود. باید دید سرانجام این واگذاری چه خواهد شد! آیا این واگذاری کمکی به خصوصی سازی این دو تیم خواهد کرد یا به جز ضرر برای متقاضیان چیزی نخواهد داشت و عملاً این خصوصی سازی نمایشی بیش نخواهد بود!

آریا بانو

با حسین قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی در مورد آخرین وضعیت خصوصی سازی استقلال پرسپولیس و سوال های باقیمانده در مورد آینده این طرح به گفت و گو پرداختیم؛
*میزان در آمد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از پذیره نویسی فرابورس چقدر بود و این دو تیم چطور می‌توانند از این پول استفاده کنند؟
قبل از اینکه کسی بخواهد افزایش سرمایه بدهد، طرحی می‌دهد که مشخص شود برای چه می‌خواهد افزایش سرمایه بدهد و با این پول می‌خواهد چکار کند. طرح توجیهی افزایش سرمایه را هیات مدیره تهیه کرده و به تایید سازمان حسابرسی رسیده، در آنجا محورها را مشخص کرده‌اند. با تایید حسابرسی طرح آمده و مجمع برگزار شده است. مجمع تایید کرده، بعد به سازمان بورس رفته و به همین ترتیب مجوزهای لازم را گرفته است. افزایش سرمایه از محل صرف سهام مراحلی دارد. اول مشارکت مردم اتفاق افتاد و پایان پذیره نویسی 28 اسفند بود که اعلام شد. 10 درصدِ فروش سهام تمام شد. اکنون فرآیند صرف پذیره نویسی است که تاییدیه بانکی، مجوز سازمان بورس و مجوز اداره ثبت شرکت‌ها، طی شده، در مورد استقلال که تقریبا تمام شده و در مورد پرسپولیس هم در انتهای کار است.این مبلغ را که 350 میلیارد تومان برای پرسپولیس و 359 میلیارد تومان برای استقلال است، مطابق طرح افزایش سرمایه‌ای که دادند و سازمان حسابرسی تایید کرده، باید هزینه کنند. طبیعتا چون شرکت (باشگاه) قواعد و اصول خودش را دارد. هیات مدیره دارد و اصول حسابرسی داخلی‌شان باید رعایت شود، خود شرکت متولی اصلی است. یک کمیته مصارف هم با هماهنگی وزیر ورزش و وزیر اقتصاد تشکیل شده و با نظارت سازمان خصوصی سازی، منابع حاصل از افزایش سرمایه را نظارت می‌کنند که به چه محلی و مصارفی می‌رسد. بنابراین الان هم که منابع تامین شده باید به همان مصارفی برسد که در طرح توجیهی وجود دارد.
*افزایش سرمایه سرخابی‌ها در چه موارد و زمینه‌هایی بوده است؟
طرح توجیهی افزایش سرمایه دو باشگاه به صورت مجزا برای هرکدام، در سایت کدال وجود دارد و می‌توانید آن را ببینید. شفافیت و انتشار اطلاعات برای همین است که رسانه‌ها و مردم عادی مراجعه کنند و جزئیات را ببینند. اصل مستند در این سایت وجود دارد و می‌توانید 800 صفحه موضوعات مختلف را با جزئیات مصارف ببینید.
*باشگاه‌ها چه زمانی می‌توانند این پول را برداشت کنند؟
برای استقلال قابل برداشت و پرسپولیس هم در مراحل آخر است. البته برداشت پول باید به تایید کمیته مصارفی که با نظارت سازمان خصوصی سازی است، برسد. در این زمینه جلساتی هم داشتیم و برگزار می‌کنیم. این کمیته متشکل از خودم به عنوان رئیس سازمان خصوصی سازی، مدیرعامل و مشاورین و معاونین اقتصادی هر باشگاه و همچنین نماینده وزارت ورزش است.
*بخشی از این پول برای پرداخت بدهی‌ها در نظر گرفته شده ؟
در همین کمیته مصارف، تعیین شده که چه درصدی از این پول باید به تسویه بدهی‌ها برسد. این پولی که از جیب مردم از طریق بورس وارد حساب باشگاه شده قطعا باید خرج زیر ساخت های باشگاه و خرج بستن تیم قوی برای فصل آینده بشود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/750489/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خودروهای وارداتی در مسیر گمرک/ تویوتا کرولا 2022 در راه بازار ایران

حذف خودروی پاک از واردات

وزیر صنعت: یکی از خودروسازها به زودی واگذار می‌شود

اگر دوباره دلار گران شود، قیمت خودرو باز هم بالا می رود

برنده اول واردات خودرو کیست؟/ قیمت پایه خودروهای وارداتی چقدر خواهد بود؟

سایپا مجوز افزایش قیمت گرفت/ کوییک پلاس اتوماتیک 10 میلیون تومان گران شد

واردات خودروی چینی ممنوع می‌شود؟

وزیر صمت: نخستین خودروهای وارداتی هفته آینده وارد کشور می‌شود

لاتاری برای قرعه‌کشی خودرو راه افتاده است/ ثبات قیمت چه شد؟

نصف خانوارها بدون خودرو

خودروی چینی 500 میلیونی «دیگنیتی پرستیژ» در بورس کالا 2.4 میلیارد تومان معامله شد

با این شرایط قیمت پژو 206 به 500 میلیون تومان هم می‌رسد/ خودروهای مونتاژی به اسم واردات تمام می‌شود

پژو پارس 600 میلیون تومان شد!

فروش ماشین های چینی با دلار150 هزار تومانی! | خودرو، سوار بر رانت های دوگانه می تازد

درخت رانت در بازار خودرو

هیچ خودرویی به گمرک نرسیده است

یوسفی: واردات خودروهای یک میلیاردی، بازار را تنظیم نمی‌کند/وزیر صمت برای کنترل قیمت ورود کند

واکنش صمت به اظهارات پلیس درباره واردات خودروی بی‌کیفیت

واردات خودرو یا خم رنگرزی؟

خبرگزاری ایسنا: افزایش بالای 100 میلیونی قیمت برخی خودروها در عرض یک‌ماه!

بازگشت مشروط 2 خودروساز فرانسوی به بازار خودروی ایران

وعده عجیب معاون وزیر صنعت درباره ریزش قیمت خودرو/ افزایش 28 تا 185 میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار

واردات خودرو به سبک جدید

دلیل افزایش قیمت خودرو از نظر وزیر صنعت؛ دلار مقصر است

مُسکّن درمانی بازار خودرو

سخنگوی وزارت صمت: با معاملات صوری در بازار خودرو قیمت‌سازی می‌کنند

سه محل عرضه خودروسازان/ قرعه کشی خودرو برای متقاضیان عادی متوقف شد؟

واردات 22 خودروی کره‌ای این همه خوشحالی دارد؟

فروش خودروهای وارداتی از هفته سوم دی ماه/ قرعه کشی خودرو حذف نشده است

واکنش رئیس پلیس راهور به واردات خودروهای چینی و هندی: باعث نگرانی است

سراب ارزانی با خودروی وارداتی؟

عرضه 900 هزار خودرو در بازار طی 6 ماه آینده/ وزیر صنعت: خودروهای کمتر از 10 هزار دلار وارد کردیم

انتظار قیمت‌ مناسب برای خودروهای وارداتی‌ محال است/ گره بازار خودرو باز می‌شود؟

وزیر صمت گرانی خودرو را به گردن مردم انداخت: به خاطر تلاش مردم برای حفظ ارزش پول شان است

چرا نباید از گرانی سرسام‌آور خودرو تعجب کرد؟/ متهم اصلی افزایش قیمت‌ها لو رفت

قطع رابطه بی سروصدای خودروسازان با چین

شرط جدید برای خرید خودرو از بورس شد

واردات خودرو سال آینده 2 برابر می‌شود

سخنگوی وزارت صمت: قرعه‌کشی خودرو تا آخر امسال از دستور خارج می‌شود

خودروهای وارداتی به تهران رسیدند

کنایه یک روزنامه به وزارت صمت؛ 22 خودروی وارداتی که نیاز به شمردن ندارد

آدرس دولتی خرید خودرو

چرا نباید منتظر ارزانی خودرو باشیم؟/ دادفر: با حقوق ماهی 10 میلیون تومان نمی‌توان خودرو اقتصادی هم خرید

جهش قیمت رسمی خودرو در بورس؛ خودروسازان از دلالان سبقت گرفتند

پیدا و پنهان تبدیل شدن بعضی خودروهای وارداتی به تاکسی

معمای پیش‌فروش خودروی خارجی

بازار خودرو شب عید به کدام سمت می‌رود؟

باتلاق ارزی خودرو

فرمول تعیین قیمت خودروهای وارداتی اعلام شد/ پیش‌گویی قالیباف از قیمت خودرو در بازار

خریداران خودرو تمایل به خرید کدام خودروها در جهان دارند؟