آریا بانو

آخرين مطالب

راه آسان برای غلبه بر خستگی پزشکي

راه آسان برای غلبه بر خستگی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - فرارو / کمبود آجیل و سبزیجات در رژیم غذایی می‌تواند منجر به کمبود منیزیم شود که با خستگی و همچنین ضعف عضلانی و گرفتگی مشخص می‌شود. مواد غذایی خوشمزه‌ای وجود دارند که به حل این مشکل کمک می‌کنند مانند غلات کامل، سبزیجات برگ دار، آجیل و دانه ها، آووکادو، موز و شکلات تلخ.
 برای رهایی از احساس «خستگی همیشگی» در ماه‌های تاریک زمستان به اندکی کمک بیش‌تر نیاز داریم.
به نقل از دیلی تلگراف، احساس خستگی دائمی به قدری رایج است که مخفف خاص خود را دارد (TATT) و با نور خورشید کم‌تر در این زمان از سال چنین خستگی‌ای می‌تواند بیش‌تر احساس شود. بدن ما هنگام تاریکی هوا هورمون خواب ملاتونین را ترشح می‌می کند. بنابراین، طبیعی است که در ماه‌های زمستان احساس بی‌حالی بیش‌تری داشته باشیم.
خوشبختانه رژیم غذایی می‌تواند بری رفع این احساس خستگی کمک کننده باشد. در ادامه سه ریز مغذی کلیدی که می‌توانند به بیداری و هوشیاری شما کمک کنند را معرفی خواهیم کرد:
1- آهن را افزایش دهید
یکی از علل شایع خستگی اغلب در کنار سردرد و سبکی سر کم خونی ناشی از فقر آهن است. اگر این علائم را تجربه می‌کنید ارزش آن را دارد که سطح خون خود را بررسی کنید زیرا ممکن است به مکمل‌ها نیاز داشته باشید. موارد خفیف‌تر را می‌توان با خوردن غذاهای غنی از آهن مانند سبزیجات با برگ سبز تیره مانند کلم پیچ، و همچنین غلات و نان غنی شده، گوشت قرمز، میوه‌های خشک مانند زردآلو، آلو و کشمش و حبوبات (لوبیا، نخود و عدس) اصلاح کرد.
افزودن مواد غذایی حاوی ویتامین ث به رژیم غذایی‌تان مانند انواع توت‌ها، گوجه فرنگی، فلفل و مرکبات به جذب بیش‌تر آهن در بدن کمک می‌کند. این دستور العمل سالاد فوق العاده را امتحان کنید که با ترکیب غذاهای غنی از آهن و ویتامین ث به شما کمک می‌کند.
دو قاشق غذاخوری تخم کدو تنبل را به مدت 2 تا 3 دقیقه در ماهیتابه برشته کنید. یک دسته برگ اسفناج شسته شده را در یک کاسه بزرگ بریزید. نصف قوطی نخود آبکش شده، چند زردآلو خرد شده، یک مشت گوجه فرنگی گیلاسی خرد شده و مقداری زیتون سیاه نصف شده به آن اضافه کنید.
برای سس، 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون، نصف پیمانه آب لیمو، 1 قاشق چایخوری عسل، 1 قاشق چایخوری آویشن خشک و اندکی نمک و فلفل را با یکدیگر مخلوط کنید. سس را روی مواد سالاد بریزید و خوب هم بزنید تا پوشش داده شود. 40 گرم پنیر فتا را روی آن خرد کنید و روی آن تخمه کدو تنبل برشته شده بپاشید.

آریا بانو


2- منیزیم بیشتر
کمبود آجیل و سبزیجات در رژیم غذایی می‌تواند منجر به کمبود منیزیم شود که با خستگی و همچنین ضعف عضلانی و گرفتگی مشخص می‌شود. مواد غذایی خوشمزه‌ای وجود دارند که به حل این مشکل کمک می‌کنند مانند غلات کامل (برنج قهوه ای، گندم بلغاری، جو و غیره)، سبزیجات برگ دار، آجیل و دانه ها، آووکادو، موز و شکلات تلخ.
یک راه خوشمزه برای افزودن منیزیم به رژیم غذایی مصرف میان وعده‌های آجیلی و شکلاتی است. 100 گرم بادام هندی خرد شده، 100 گرم بادام خرد شده، 50 گرم دانه کدو تنبل و 50 گرم شکلات تلخ را با هم ترکیب کنید و در ظرف در بسته نگهداری کنید تا چند هفته بماند. اگرچه این مخلوط سرشار از منیزیم است اما کالری قابل توجهی دارد.
بنابراین، برای مدیریت وزن خود به اندازه روزانه 30 گرم از آن مصرف کنید. غلات سبوس دار، سبزیجات برگ دار، آجیل و دانه ها، آووکادو، موز و شکلات تلخ منابع عالی منیزیم هستند.

آریا بانو


3- ویتامین ب بیش‌تر
برای تولید انرژی در سلول‌های ما به مقدار کافی نیاز به ویتامین ب وجود دارد. افراد مسن، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند بیماری کرون (یکی از بیماری‌های التهابی روده) یا سلیاک (بیماری گوارشی که باعث آسیب دیدگی پرزهای روده باریک و اختلال در جذب مواد می‌شود) کسانی که رژیم‌های غذایی محدود دارند بیش‌تر در معرض خطر کمبود ویتامین ب قرار دارند.
شایع‌ترین نوع کبد ویتامین ب کمبود ویتامین ب 12 است که حدود 6 درصد از جمعیت زیر 60 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در افراد بالای 75 سال به 10 درصد افزایش می‌یابد.
منابع کلیدی ویتامین ب 12 ماهی‌های چرب، صدف، گوشت، تخم مرغ و لبنیات هستند. یافتن منابع گیاهی دشوارتر است اما به مصرف شیر سویا، توفو و غلات غنی شده توجه داشته باشید چرا که سرشار از ویتامین ب هستند.
برای دریافت ویتامین ب خوشمزه 100 گرم گوشت آبزی را با یک آووکادوی له شده، نصف قاشق چایخوری پودر کاری، یک قاشق غذاخوری ماست یونانی، 1 قاشق غذاخوری آبلیمو، مقداری برگ گشنیز خرد شده، 1 گوجه فرنگی کوچک خرد شده و نصف پیاز قرمز کوچک ریز خرد شده ترکیب کرده و آن را روی نان غلات برشته شده سرو کنید.

آریا بانو


لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/790030/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مثلث برمودایی دیگر در استرالیا کشف شد!

ربات جراح با برداشتن تومور سرطانی از گلوی مردی 61 ساله جان او را نجات داد

فناوری عجیب توپ‌های شارژی جام‌جهانی قطر!

زیبایی‌هایی که ما در آسمان شب نمی‌بینیم!

جام‌جهانی/ ایران بهترین تیم آسیایی

جام‌جهانی/ اعلام ترکیب جنجالی پرتغال مقابل سوییس

جام‌جهانی/ سجده شکر مراکشی‌ها پس از شکست اسپانیا

واکنش وزیر به حکم دیوان عدالت اداری/ سرپرست فدراسیون سوارکاری منصوب شد

جام‌جهانی/ هواداران پرتغال و سوئیس در راه ورزشگاه لوسیل

جام‌جهانی/ فاجعه بزرگ با نفرین آلمان

جام‌جهانی/ تاریخ‌سازی در قطر

ابرقهرمان شب تاریخی جام‌جهانی

جام‌جهانی/ اشرف حکیمی در امن‌ترین آغوش جهان

سرمربی شگفتی‌ساز جام‌جهانی در یک ورزشگاه اسپانیا و پرسپولیس را برد!

دومین درس جام‌جهانی برای ایران/ بالا انداختن مربی بعد از افتخارآفرینی واقعی

حال اسطوره بهتر است

جام‌جهانی/ رستگاری در سه ماه؛ شاهکار ولید رکراکی

پرسپولیس رکورددار تاریخ دربی می‌شود

واکنش رکراکی به تاریخ‌سازی در جام‌جهانی

جام‌جهانی/ گل اول پرتغال به سوئیس با گزارش عربی

جام‌جهانی/ کار تیمی زیبای پرتغالی‌ها

جام‌جهانی/ فرصت گلزنی برای سوئیس که توپ از روی خط دروازه برگشت

حضور ستاره سابق بارسلونا در تمرین آلومینیوم اراک

جام‌جهانی/ پاس فوق‌العاده برونو فرناندز و فرصت‌سوزی عجیب گنزالو راموس

رد پای باشگاه استقلال در قرارداد VAR

جام‌جهانی/ ازدحام عکاسان برای عکس گرفتن از رونالدوی نیمکت‌نشین

جام‌جهانی/ آرزوی بزرگ زیدان نقش بر آب می‌شود؟

جام‌جهانی/ نگرانی در اردوی فرانسه در مورد فوق‌ستاره

جام‌جهانی/ روزهای سیاه رونالدو؛ رکورد منفی کریس پس از 14 سال

جلال خسروی درگذشت

قند پارسی/ حکایتی از  قابوسنامه

داستان صوتی/ چرا فوتبال مهم است؟؛ داستان زندگی اسطوره فوتبال "پله" _قسمت دوم

آداب و فضیلت روزه نیمه شعبان بر اساس روایات معتبر

بسترسازی برای حضور تیم های ملی و بین المللی ورزشی در کیش

عبدالملکی: پیشرفت های فرهنگی کیش در دولت سیزدهم محسوس است

با صدای مانی رهنما از «برف» بشنوید

با بنیامین بهادری "دوباره چشمات" را گوش دهید

صومعه‌ای کهن میان کوه‌های آتشفشانی

کوههای رنگی اژدها در گرمسار سمنان

4گوشه دنیا/ آدمخوار ژاپنی در 73 سالگی درگذشت!

دسته‌های عزاداری فاطمیه در بین‌الحرمین

ادعاهای جوانی که شاهد یک پرونده را کشت

مادر شهید‌ عجمیان: در دادگاه دیدم پسرم را چطور زدند

پاسخی برای جمله اشتباه «عیسی به دین خود، موسی به دین خود»

طرز تهیه پاستا با مرغ و سس خامه‌ای ؛ یک فست فود سالم و آسان 30 دقیقه‌ای

طرز تهیه سالاد لوبیا قرمز و انار؛ ویژه شب یلدا

سوپ کاهو یکی از محبوب ترین سوپ ها

توپک ماکارونی و پنیر  برای بچه های بهانه گیر

بهترین راهکار برای درمان التهاب گلو

خواص شگفت‌انگیز این خوراکی برای تقویت روده‌ و سلامت دندان‌