آریا بانو

آخرين مطالب

برش برنامه تحول و پیشرفت شهرداری تهران

برش برنامه تحول و پیشرفت
  بزرگنمايي:

آریا بانو - بودجه 1402 برش سال دوم برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران است. وزارت کشور می‌گوید که متناظر با برنامه‌های مدیریت شهری برنامه‌های 4ساله طراحی و اجرا شود.

ما سال گذشته برنامه ‌4ساله شهرداری تهران را طراحی کردیم؛ البته فرایند را از خرداد شروع کردیم و نهایتا در اسفندماه در صحن شورا ارائه شد. برنامه قبلی 2سال و نیم طول کشیده بود، اما ما در 9‌ماه برنامه چهارم را نه‌تنها نوشتیم، بلکه در صحن هم به تصویب رساندیم. باید ارتباط بودجه با برش سال دوم برنامه چهارم را دید؛ زیرا پیوند ناگسستنی بین این‌دو وجود دارد.
رویکرد برنامه تحول و پیشرفت شهر تهران مسئله‌محور بود و در این زمینه 5مسئله اصلی تعیین شد؛ حمل‌ونقل و ترافیک، محیط‌زیست، اجتماعی و فرهنگی، ایمنی شهری و هوشمندسازی‌ این محورها را تشکیل می‌دادند که دیگر فعالیت‌های شهرداری در چارچوب آنها قرار می‌گیرد. یک نمونه قابل بررسی این است که در برنامه چهارم بیشترین بار مالی در بخش حمل‌ونقل و ترافیک قرار دارد و در بودجه 1402 هم همین موضوع رعایت شد؛ مانند اینکه در بخش سرمایه‌ای‌ها 66درصد بودجه برای بخش ماموریت ترافیک صرف شد. ماموریت ترافیک به این معنا که هم شامل حوزه معاونت حمل‌ونقل و هم حوزه معاونت عمرانی می‌شود. اکنون حدود دوسوم بودجه شهرداری تهران به بخش ترافیک اختصاص پیدا کرده است. بیشترین بار مالی هم به تبصره 10بودجه تعلق پیدا کرد که شامل خرید اتوبوس و ون و کمک به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی است و 8هزار میلیارد تومان پشتیبان این تبصره است.
گزارش تفریغ سال1400
گزارش تفریغ بودجه که در شورا اعلام شد مربوط به سال1400 بود؛ یعنی دوره میانی که 5‌ماه از آن در مدیریت شهری قبلی و 7‌ماه در مدیریت شهری جدید گذشته است؛ زیرا مدیریت جدید در ابتدای شهریور1400 در شهرداری مستقر شد. در سال 1400 بودجه شهرداری تهران 48هزارو 800 میلیارد تومان بود که در آذرماه 1400با اصلاحیه‌ای که به شورا داده شد، به 37هزار و 700میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. در این میان یک عدم‌هماهنگی بین حسابرسی شورا و حوزه مالی شهرداری به‌وجود آمده بود؛ چون مکاتبه با حوزه مالی انجام می‌شود و جمع‌بندی‌کننده گزارش برای ارائه به شورا حوزه مالی است و موضوعات سازمانی هم در این گزارش نهایی گنجانده می‌شود. در این مورد به حوزه مالی زمان کوتاهی در حدود 48ساعت برای تهیه گزارش داده شده بود و آن‌هم در پایان اسفندماه قرار داشت که کافی نبود.
در جلسه کمیسیونی که قبل از صحن برگزار شد، ما اعلام کردیم مواردی که به‌عنوان ایراد مطرح می‌شود، ایراد نیست، بلکه شهرداری می‌تواند به همه آنها پاسخ بدهد.
یکی از نکاتی که در شورا بیان شد این بود که گفتند شهرداری تهران ماده28 را رعایت نکرده است. ماده28 آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها می‌گوید که 10درصد اجازه جابه‌جایی در سطح اختیارات شهردار تهران ذیل برنامه‌ها وجود دارد؛ درصورتی‌که ما بیش از 10درصد جابه‌جایی در هیچ برنامه‌ای نداشتیم و این را به‌صورت مکتوب هم به حسابرس شورا اعلام کردیم. آقای فروزنده هم در صحن شورا این موضوع را اعلام کردند و خواستند که یک‌ماه فرصت داده شود که شهرداری به این نکات جواب بدهد. دکتر آخوندی به‌عنوان رئیس کمیسیون هم مهلت را تأیید کردند و هنوز هم این مهلت به پایان نرسیده است.
انحراف از بودجه رخ نداده است
در جلسه شورای شهر که برای تفریغ بودجه1400 تشکیل شده بود، اعلام کردند که در بودجه انحراف اتفاق افتاده است، اما ما انحرافی در بودجه نداشتیم و این تصور ناشی از بعضی اشتباهات است؛ مثلا عنوان کردند که بعضی پروژه‌های شهری قرار بود انجام شود، اما انجام نشده است. این انحراف نیست، بلکه بحث عملیات اجرایی است. در کل کشور هم پروژه‌هایی تصویب می‌شود که ممکن است به هر دلیلی اجرا نشود. این انحراف از بودجه تلقی نمی‌شود و در گروه ارزیابی عملکرد و کنترل پروژه قرار می‌گیرد. ممکن است پروژه‌ها به هر دلیلی به تأخیر بیفتند.
یکی از اشکالاتی که به بودجه سال‌های قبل وارد می‌شد، این بود که متناسب با برنامه نبود و در نتیجه مشکلات زیادی به‌وجود می‌آمد. ما امسال تلاش کردیم که بودجه متناسب با برنامه باشد و خودمان را متعهد به صیانت از برنامه کردیم. در همین راستا و برای نخستین‌بار دبیرخانه دائمی برنامه چهارم را راه انداختیم که در اداره کل فعالیت می‌کند.
همچنین باید به این هم توجه کرد که انحراف بودجه در پایان عملکرد سال به‌دست می‌آید و باید تا آخر سال1402 منتظر ارزیابی ماند. هرقدر بتوانیم برنامه را به سیاست‌های شورا و شهردار تهران نزدیک کنیم، ‌قاعدتا باید از انحراف دور شویم. با توجه به اینکه برنامه را همین شورا و همین تیم مدیریت شهری تصویب کرده است و بودجه هم مصوب همین گروه است، امیدواریم که بیشترین تطابق را داشته باشد؛ اگرچه عقبه خوبی از سال1401 هم داریم که مربوط به بهبود قابل توجه تحقق در زمینه درآمدها و مصارف است.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/958777/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واردات خودروهای فرانسوی به ایران ممنوع شد

تحریم واردات خودروی فرانسوی به ایران، بازار خود را با مشکل روبرو می کند؟

تحریم خودروسازان فرانسوی؛ پاس گل وزارت صمت به چینی‌ها

تکلیف وزارت صمت با خودش مشخص نیست

ایرانی‌ها رنگ کدام خودروهای خارجی را نخواهند دید؟

ادامه ریزش برندهای وارداتی خودرو؟

پیشنهاد عجیب یک خودروساز مطرح | به این دلیل اتومبیل نو نخرید!

بخشنامه جدید مالیاتی برای لوکس سواران | نحوه رسیدگی به اعتراض مالکان اعلام شد

آدرس غلط از رانت خودرویی

واردات این 6 خودرو به ایران استارت خورد | جایگزین رنو مشخص شد

عکس| عجیب و باورنکردنی؛ وقتی پراید هم قیمت یک دوچرخه بود!

خودروهای وارداتی به مزایده گذاشته خواهد شد

رانت‌پاشی از باک خودرو

پیش‌بینی واردات 100 هزار خودرو در سال 1401

سخنگوی وزارت صمت: تعدادی از خودروهای وارداتی به پشت مرز رسیدند

تولید پنج خودرو به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم متوقف شد / برند خودروهای وارداتی مشخص شد

رضایت بالای مشتریان از حذف قرعه‌کشی محصولات سایپا

خودروهای وارداتی در مسیر گمرک/ تویوتا کرولا 2022 در راه بازار ایران

حذف خودروی پاک از واردات

وزیر صنعت: یکی از خودروسازها به زودی واگذار می‌شود

اگر دوباره دلار گران شود، قیمت خودرو باز هم بالا می رود

برنده اول واردات خودرو کیست؟/ قیمت پایه خودروهای وارداتی چقدر خواهد بود؟

سایپا مجوز افزایش قیمت گرفت/ کوییک پلاس اتوماتیک 10 میلیون تومان گران شد

واردات خودروی چینی ممنوع می‌شود؟

وزیر صمت: نخستین خودروهای وارداتی هفته آینده وارد کشور می‌شود

لاتاری برای قرعه‌کشی خودرو راه افتاده است/ ثبات قیمت چه شد؟

نصف خانوارها بدون خودرو

خودروی چینی 500 میلیونی «دیگنیتی پرستیژ» در بورس کالا 2.4 میلیارد تومان معامله شد

با این شرایط قیمت پژو 206 به 500 میلیون تومان هم می‌رسد/ خودروهای مونتاژی به اسم واردات تمام می‌شود

پژو پارس 600 میلیون تومان شد!

فروش ماشین های چینی با دلار150 هزار تومانی! | خودرو، سوار بر رانت های دوگانه می تازد

درخت رانت در بازار خودرو

هیچ خودرویی به گمرک نرسیده است

یوسفی: واردات خودروهای یک میلیاردی، بازار را تنظیم نمی‌کند/وزیر صمت برای کنترل قیمت ورود کند

واکنش صمت به اظهارات پلیس درباره واردات خودروی بی‌کیفیت

واردات خودرو یا خم رنگرزی؟

خبرگزاری ایسنا: افزایش بالای 100 میلیونی قیمت برخی خودروها در عرض یک‌ماه!

بازگشت مشروط 2 خودروساز فرانسوی به بازار خودروی ایران

وعده عجیب معاون وزیر صنعت درباره ریزش قیمت خودرو/ افزایش 28 تا 185 میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار

واردات خودرو به سبک جدید

دلیل افزایش قیمت خودرو از نظر وزیر صنعت؛ دلار مقصر است

مُسکّن درمانی بازار خودرو

سخنگوی وزارت صمت: با معاملات صوری در بازار خودرو قیمت‌سازی می‌کنند

سه محل عرضه خودروسازان/ قرعه کشی خودرو برای متقاضیان عادی متوقف شد؟

واردات 22 خودروی کره‌ای این همه خوشحالی دارد؟

فروش خودروهای وارداتی از هفته سوم دی ماه/ قرعه کشی خودرو حذف نشده است

واکنش رئیس پلیس راهور به واردات خودروهای چینی و هندی: باعث نگرانی است

سراب ارزانی با خودروی وارداتی؟

عرضه 900 هزار خودرو در بازار طی 6 ماه آینده/ وزیر صنعت: خودروهای کمتر از 10 هزار دلار وارد کردیم

انتظار قیمت‌ مناسب برای خودروهای وارداتی‌ محال است/ گره بازار خودرو باز می‌شود؟