آریا بانو

آخرين مطالب

707 فقط یک هواپیما نبود؛ هم تخت پادشاهان بود هم سنگر جاسوسان! سیاسی

707 فقط یک هواپیما نبود؛ هم تخت پادشاهان بود هم سنگر جاسوسان!
  بزرگنمايي:

آریا بانو - فکر می‌کنید یک هواپیما چطور می‌تواند هم نماد سفرهای لوکس باشد و هم در قلب جنگ سرد، ماموریت‌های فوق سری انجام دهد؟ داستان بوئینگ 707 شنیدنی است.

بوئینگ 707 فقط یه هواپیما نبود؛ نماد آغاز «عصر جت» و پرچم‌دار بلندپروازی در آسمان‌ها بود. از پروازهای تجملی گرفته تا عملیات مخفی نظامی در قلب جنگ سرد، این پرنده آهنی داستانی داره که هنوز هم در موزه‌ها و خاطره‌ها زنده‌ است.
بوئینگ 707 نقطه‌ی عطفی در تاریخ هوانوردی آمریکا به‌شمار می‌آید؛ هواپیمایی که آغازگر عصر جت و متحول‌کننده‌ی سفرهای هوایی تجاری در ایالات متحده است. این هواپیمای جت که اواخر دهه‌ی 1950 معرفی شد، استانداردهای تازه‌ای در سرعت، بهره‌وری و راحتی مسافران ایجاد کرد و جایگاه آمریکا را به‌عنوان پیشرو در نوآوری‌های هوافضا تثبیت کرد.
تأثیر آن فقط محدود به حمل‌ونقل تجاری نبود، بلکه در حوزه‌ی نظامی هم نقشی کلیدی در عملیات‌های دوران جنگ سرد و دفاع ملی ایفا کرد. بر اساس داده‌های ch-Aviation، از مجموع 1010 فروند 707 تولیدشده، تنها 78 فروند هنوز فعال هستند. با این حال، این هواپیما به نماد پیشرفت آمریکایی تبدیل شد و صنعت هواپیمایی و سفرهای جهانی را برای دهه‌ها تحت تأثیر قرار داد.

آریا بانو


ریشه‌های ساخت بوئینگ 707 به اوایل دهه‌ی 1950 بازمی‌گردد؛ زمانی که بوئینگ تصمیم گرفت از فناوری موتورهای جت که در هواپیماهای نظامی با موفقیت به‌کار رفته بود، در ساخت هواپیماهای مسافربری استفاده کند. در آن زمان، ناوگان خطوط هوایی آمریکا عمدتاً از هواپیماهای ملخی تشکیل شده بود که کندتر، پر سروصداتر و ناکارآمدتر از گزینه‌های جت بودند. بوئینگ با درک نیاز به هواپیمایی سریع‌تر و مدرن‌تر، پروژه‌ی ساخت نمونه‌ی اولیه‌ی جت مسافربری را با نام مدل 367-80 یا همان «دش 80» آغاز کرد.
دش 80 و تولد 707
بر اساس گزارش وب‌سایت This Day in Aviation، هواپیمای دش 80 نخستین پرواز آزمایشی خود را در 15 ژوئیه‌ی 1954 انجام داد که به‌عنوان یک دستاورد مهم در تاریخ هوانوردی شناخته می‌شود. این مدل به‌عنوان اثبات مفهومی برای سفرهای جت‌محور تجاری به‌کار رفت و مزایای موتور جت را نسبت به موتورهای پیستونی به نمایش گذاشت. موفقیت دش 80، زمینه‌ساز طراحی و تولید بوئینگ 707 شد؛ هواپیمایی که هم نیاز خطوط هوایی تجاری و هم مشتریان نظامی را پوشش می‌داد.

آریا بانو


بوئینگ 707 در سال 1958 به‌طور رسمی وارد ناوگان خطوط هوایی پان امریکن (Pan Am) شد. طبق اعلام موزه ملی هوا و فضا اسمیتسونیَن، در تاریخ 26 اکتبر 1958، نخستین پرواز جتِ یک شرکت هواپیمایی آمریکایی از نیویورک به پاریس انجام شد. همچنین در 10 دسامبر همان سال، پروازی دیگر با 707 از نیویورک به میامی انجام شد که سطحی بی‌سابقه از سرعت و راحتی را به مسافران ارائه می‌داد.
پان‌ام خیلی زود پروازهای بین‌المللی با 707 را هم آغاز کرد و مسیرهایی بین آمریکا و اروپا برقرار کرد. این هواپیما به‌سرعت به ستون فقرات ناوگان خطوط هوایی ایالات متحده تبدیل شد و سهم بزرگی در تسلط شرکت‌های آمریکایی بر صنعت جهانی هواپیمایی ایفا کرد. با ورود 707، سفرهای هوایی در آمریکا متحول شد. برای نخستین‌بار، شرکت‌های هواپیمایی می‌توانستند پروازهای بدون توقف میان‌قاره‌ای و فرامنطقه‌ای ارائه دهند که زمان سفر را به‌طور چشمگیری کاهش داد و سفرهای دور را برای عموم قابل دسترس‌تر کرد. به گفته‌ی دایره‌المعارف بریتانیکا، تا پایان تولید در سال 1991، در مجموع 1010 فروند از این هواپیما ساخته شد.

آریا بانو


کاهش زمان پرواز
پیش از ورود 707، یک پرواز از نیویورک به لس‌آنجلس با هواپیماهای ملخی ممکن بود بیش از 10 ساعت طول بکشد و نیاز به توقف‌های متعدد داشته باشد. اما با 707 این سفر به حدود 5 ساعت کاهش یافت و مسافران می‌توانستند در یک بعدازظهر از ساحل شرقی به غربی برسند. همین‌طور، پروازهای بین‌المللی که پیش‌تر یک روز کامل زمان می‌بردند، حالا در چند ساعت انجام می‌شدند. این تحول، انتظارات مسافران را دگرگون کرد و سطح تازه‌ای از استاندارد را در صنعت ایجاد کرد.
موفقیت 707 به شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی مانند پان‌ام، TWA و امریکن ایرلاینز کمک کرد تا جایگاه پیشرو در صنعت جهانی داشته باشند. این شرکت‌ها با گسترش شبکه‌های پروازی خود بر پایه‌ی این هواپیما، موقعیت خود را تثبیت کردند. مزیت‌های عملکردی 707، باعث شد بوئینگ از رقیب آن زمانش، شرکت داگلاس با هواپیمای DC-8، پیشی بگیرد.
بوئینگ با ارائه‌ی نسخه‌های مختلفی از 707 با طول بدنه، ظرفیت و موتورهای متنوع، امکان سفارشی‌سازی آن را برای شرکت‌های مختلف فراهم کرد. تا دهه‌ی 1960، 707 تبدیل به پرچم‌دار هواپیماهای جت شد و راه را برای تولید مدل‌های بعدی مانند بوئینگ 727، 737 و 747 هموار کرد.

آریا بانو


نسخه‌های نظامی: KC-135 و E-3 (AWACS)
تأثیر بوئینگ 707 تنها به حوزه‌ی مسافری محدود نبود؛ طراحی منعطف آن، پای این هواپیما را به حوزه‌ی نظامی هم باز کرد و منجر به تولید نسخه‌های مختلفی برای ارتش شد. یکی از مهم‌ترین اقتباس‌های نظامی 707، مدل KC-135 بود؛ هواپیمای سوخت‌رسانی هوایی که نقش حیاتی در عملیات‌های نیروی هوایی داشت. طبق اطلاعات منتشرشده توسط نیروی هوایی، این مدل به‌طور هم‌زمان با نسخه‌ی تجاری 707 توسعه یافت. KC-135 این امکان را برای بمب‌افکن‌ها و جنگنده‌ها فراهم کرد تا در حین پرواز سوخت‌گیری کنند و برد عملیاتی آن‌ها افزایش یابد.
در طول جنگ سرد، KC-135 نقشی کلیدی در گشت‌های راهبردی و مأموریت‌های واکنش سریع ایفا کرد. این مدل هنوز هم در خدمت است و با 396 فروند فعال (153 فروند در نیروی هوایی و باقی در گارد ملی یا واحدهای ذخیره)، به پشتیبانی از جنگنده‌های مدرن ادامه می‌دهد.

آریا بانو


جایگاه فرهنگی بوئینگ
علاوه بر دستاوردهای فنی، بوئینگ 707 به نماد فرهنگی پیشرفت تبدیل شد. در دهه‌ی 60، این هواپیما نماد عصر جت و آینده‌ی سفرهای هوایی شد و در تبلیغات، فیلم‌ها و فرهنگ عمومی به‌عنوان یک شاهکار مدرن و فناورانه شناخته می‌شد.
بوئینگ 707 به‌عنوان هواپیمای رسمی ریاست‌جمهوری آمریکا (ایرفورس وان) نیز مورد استفاده قرار گرفت. رؤسای جمهور آمریکا از دوایت آیزنهاور تا ریچارد نیکسون، از این مدل استفاده می‌کردند. یکی از به‌یادماندنی‌ترین لحظات تاریخی مرتبط با این هواپیما، سوگند خوردن لیندون بی. جانسون به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا پس از ترور جان اف. کندی در داخل ایرفورس وان در 22 نوامبر 1963 بود.

آریا بانو


این هواپیما در فیلم‌های سینمایی، برنامه‌های تلویزیونی و تبلیغات به‌کرات دیده می‌شد و جایگاه خود را به‌عنوان نماد تکنولوژی تثبیت کرد. افراد سرشناس از جمله فرانک سیناترا مالک خصوصی 707 بودند. جان تراولتا، بازیگر معروف نیز یک فروند 707 بازنشسته‌ی خطوط هوایی Qantas را که در سال 1964 ساخته شده بود، خریداری کرد.
اگرچه بوئینگ 707 دیگر در خطوط هوایی تجاری استفاده نمی‌شود، اما تأثیر آن همچنان پابرجاست. چند فروند از این هواپیما در موزه‌های مختلف آمریکا حفظ شده‌اند تا نسل‌های آینده با نقش آن در تاریخ هوانوردی آشنا شوند.
نمونه‌هایی از موزه‌هایی که 707 را نگه‌داری می‌کنند:
موزه ملی نیروی هوایی آمریکا (دیتون، اوهایو): یک فروند مدل مخصوص حمل‌ونقل ریاست‌جمهوری را نمایش می‌دهد. موزه پرواز (سیاتل، واشنگتن): یکی از نمونه‌های اولیه‌ی 707 را در معرض نمایش قرار داده. موزه هوافضای پیما (توسان، آریزونا): نمونه‌های نظامی 707 از جمله یک AWACS بازنشسته را نگه‌داری می‌کند. بوئینگ 707 یکی از نقاط عطف صنعت هوانوردی آمریکا بود؛ با سرعت، برد و راحتی بی‌سابقه، استانداردهای تازه‌ای را تعیین کرد. تأثیر آن نه‌تنها در بخش تجاری بلکه در دفاعی هم محسوس بود. 

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1386140/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

منبع اول درآمد دانشگاه‌های علوم پزشکی چه قشری هستند؟

گزارش صدا و سیما از نحوه پوشش رسانه‌ای حادثه بندر شهید رجایی

حال و هوای خوب این روزهای حرم مطهر رضوی

سیلی سنگین به صورت سارق معروف تهرانی در حضور ماموران پلیس

بازداشت ستاره‌های تیم صنعتی در میهمانی شبانه

20 سال از اولین گل دوران حرفه‌ای مسی گذشت

بهترین گل‌های ستاره‌های زیر 21 سال

باشگاه استقلال: هنوز قراردادی با ماتزاری امضا نشده است

گواردیولا: دیشب به بارسلونا افتخار کردم

اتهام عجیب به کمپانی روی نیمکت بایرن!

ستایش بالاخره بله گفت

یادی از بابک بیات، آهنگ‌ساز سریال «ولایت عشق»

حادثه بندرعباس ایثار کادر سلامت در اوج کرونا را یادآوری کرد؛ ترخیص 974 مصدوم در 24 ساعت

حاشیه‌های جالب امروز کنکور

سرقت گل های مراسم تشییع پاپ توسط مردم!

انواع پنیر آشپزی و استفاده جالب هر کدام در آشپزی

5 ویتامینی که مصرف آن برای زنان واجب است

پوست، آینه‌ای از تنش‌های درونی انسان

برگزاری روز نجوم 1404 در سراسر ایران با شعار «نجوم، آموزش و ترویج علم»

صحبت هایی دلنشین از باران نیکراه

رحمتی همچنان با شمس‌آذر و عنوان غول‌کش

من به میلان نیامده‌ام که زود برگردم!

انتقال تیم فوتبال هوادار به استان گلستان

خدابنده‌لو و خاطرات شیرین از دل کویر

خبر بزرگ؛ بارسا حماسه را از رئال ربود!

فوری؛ والتر ماتزاری سرمربی استقلال شد

رسمی: سیمونه اینزاگی محروم شد

ناریا هزارتوی یک قصه

تجلیل از دختران معظم شهدا و بانوان شاغل در بنیاد شهید قم به مناسبت روز دختر

قوانین ایثارگری بازنگری می‌شود

آخر هفته چه فیلم هایی از رسانه ملی پخش می شود؟

خاطره جالب رئیس بنیاد شهید از دوران اسارت

4 گوشه دنیا/ پیرترین انسان جهان درگذشت

درختان گیلاس در رودخانه کانونجی-گاوا ژاپن

چتر دریایی شیر، طولانی ترین حیوانات جهان

آب خوردن مار را دیده بودید؟

حکمت/ نفس خود را سرزنش کنید

ته چین تک نفره؛ یک فینگر فود شیک و خوشمزه

آیا گوشی همراه باعث تومور مغزی میشود؟

تو بدون ما هیچی نمی‌شی!

بچه اول هستید یا آخر؟

«کلاه کیه؟» کتاب جدید مجید راستی منتشر شد

روزنامه اول ایتالیا حامی مهدی طارمی!

جدایی مشهورترین زوج فوتبالی دنیا

دیشب بارسلونا با اختلاف اینتر را له کرد!

پرسپولیس با کارتال به دنبال فراموشی فاجعه

غیبت مدافع بارسا در بازی برگشت با اینتر و ال‌کلاسیکو

بدون مربی، بدون دفاع؛ رئال ناشناخته در آمریکا!

جواب رد مجید حسینی به کارتال و پرسپولیس

زمین فوتبالو بزن به نام نوه‌ام