آریا بانو

آخرين مطالب

یک روتین پوستی مناسب چگونه روی پوست اثر می‌کند؟ خانواده

یک روتین پوستی مناسب چگونه روی پوست اثر می‌کند؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - یک پزشک / همه‌ ما به منظور جوان و شاداب به نظر رسیدن صورت خود به دنبال یک روتین صحیح استفاده از محصولات پوستی هستیم. امروزه در سراسر دنیا انواع شرکت‌های آرایشی- بهداشتی و داروسازی درحال تولید طیف گسترده‌ای از محصولات مراقبتی هستند؛ اما مهم‌ترین روتین مراقبتی چیست و چگونه روی پوست تاثیر خود را اعمال می‌کند؟ 
همه‌ ما به منظور جوان و شاداب به نظر رسیدن صورت خود به دنبال یک روتین صحیح استفاده از محصولات پوستی هستیم. امروزه در سراسر دنیا انواع شرکت‌های آرایشی- بهداشتی و داروسازی درحال تولید طیف گسترده‌ای از محصولات مراقبتی هستند؛ اما مهم‌ترین روتین مراقبتی چیست و چگونه روی پوست تاثیر خود را اعمال می‌کند؟
ترکیباتی که در فرمولاسیون هریک از محصولات بهداشتی به کار برده می‌شود متفاوت از یکدیگر عمل کرده و روی نقاط خاصی از پوست اثربخشی دارند. شناختن این مواد به انتخاب بهتر و خرید مطمئن‌تر کمک خواهد کرد. به عنوان مثال انواع اسیدهایی که در کرم‌های روز و شب به کار برده می‌شود چه تفاوتی با هم دارند و چطور به جوانسازی پوست کمک می‌کنند؟
 اما برای ساخت مراحل مراقبت پوستی همواره باید یک اصل کلی را دنبال کنید: حذف بافت قدیمی پوست و کمک به نوسازی و ترمیم لایه‌های جوان تر. نکته ی مهم در پیروی از این اصل، این است که درنظر داشته باشید استفاده از محصولات متنوع و زیاد تنها موجب سردرگمی شما خواهد شد. به همین منظور در ادامه تنها 4 محصول اساسی و کاربردی برای یک روتین کامل و پاکسازی پوست معرفی خواهیم کرد و انواع مواد و ترکیبات موثر آنها روی پوست بررسی خواهد شد.
اسکراب و لایه بردار
صرف نظر از نوع پوستتان، لایه برداری یک روتین ضروری و همیشگی مراقبت از پوست است. بافت پوست از داخل به خارج شامل 3 لایه‌ی هیپودرم، درم و اپی‌درم است. سلول‌های مرده ی پوست روی لایه خارجی، یعنی اپی‌درم تجمع پیدا می‌کنند و لایه شاخی شده را می‌سازند. ضرورت لایه برداری دقیقا برای حذف این لایه است. چون به مرور زمان، حالت کدر روی صورت ایجاد می‌کند و درخشندگی پوست را از میان می‌برد. مزیت دیگر این مرحله، تحریک پوست برای ساخت سلول‌های جدید و جوان‌تر است. هرچه میزان چربی پوست بیشتر باشد، تعداد دفعات بیشتری برای لایه‌برداری نیاز است ( 2 تا 3 بار در هفته ) و پوست‌های خشک و خیلی خشک نیاز کمتری به این مرحله دارند ( 2 تا 3 بار در ماه ).
مواد به کار برده شده در محصولات لایه‌بردار، به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:
فیزیکی و شیمیایی
مواد فیزیکی، دانه‌های خشن و زبری هستند که از طریق ایجاد اصطکاک روی سطح پوست، اقدام به از میان بردن بافت مرده و سست می‌کنند.
اما مواد شیمیایی، به بافت پوست نفوذ کرده و از داخل، پوست را وادار به ساخت سلول‌های جدید و ریزش سلول‌های پیر و فرسوده می‌کنند. معمول‌ترین این مواد شامل ترکیبات زیر هستند:
* گلیکولیک اسید ( نوعی AHA یا آلفاهیدروکسی‌اسید)
* سالیسیلیک اسید ( نوعی BHA یا بتاهیدروکسی‌اسید)
* لاکتیک اسید
* رتینوئیک اسید (از مشتقات رتینول و ویتامین A)
هنگام خرید اسکراب صورت و لایه بردارها بهتر است به نوع، کیفیت و اصل بودن آن ها دقت شود تا از وارد شدن آسیب های جدی به پوست جلوگیری شود.

آریا بانو

ماسک صورت
پس از حذف لایه‌های مرده ی پوست، اکنون زمان مناسبی برای رساندن مواد مغذی به پوست بوده و آمادگی لازم را برای جذب انواع مواد مراقبتی تا عمیق ترین لایه‌های آن را خواهد داشت. ماسک‌ صورت انواع مختلف و کاربردهای زیادی دارند؛ اما اصلی‌ترین وظیفه ی آن ها رساندن رطوبت مانند یک بمب به صورت است.
ماسک‌ آبرسان، دسته ای از محصولات هستند که انواعی از ترکیبات مراقبتی مثل جوان‌کننده، ضدالتهاب یا حتی ضد چروک و ضد لک را درون خود دارند؛ اما وظیفه‌ی اصلی آنها، رطوبت رسانی با حداکثر توان ممکن به پوست است. این محصولات معمولا به صورت ورقه‌ای (Sheet Mask) طراحی می‌شوند و نیاز است مدت کوتاهی روی پوست بمانند تا اثر خود را به خوبی اعمال کنند.
ترکیبات به کار برده شده در این دسته، عمدتا مرطوب‌کننده‌ها و آب‌رسان هایی هستند که در غلظت بالا فرموله شده‌اند. معمول ‌ترین مواد استفاده شده شامل گلیسیرین، عصاره‌های گیاهی مرطوب و هیالورونیک اسید هستند که قابلیت نفوذ به بافت پوست را دارند و رطوبت را از محیط گرفته و در لایه‌های مختلف آن به دام می‌اندازند.
سرم صورت
 هریک از ما به دنبال هدف خاصی در روتین پوست خود هستیم. اهداف خاص پوستی را ” ترکیبات فعال ” یا Active Ingredients دنبال می‌کنند. این ترکیبات در انواع محصولات پوستی یافت می‌شوند اما برای رسیدن به هدف مورد نظرتان، باید آنها را در غلظت بالا و کنسانتره مصرف کنید تا به نتیجه مناسب برسید. سرم‌ پوستی، شامل انواع خاصی از این ترکیب‌های فعال هستند که به طور غلیظ و در عین حال سبک طراحی شده‌اند تا در مدت زمان کوتاهی مشکلات پوستی را رفع کنند. بسته به نیاز خود باید نوعی سرم را انتخاب کنید و در روتین پوستی خود، روز و شب از آن استفاده کنید.
معمول‌ترین ترکیبات فعال و اهداف آنها :
پپتیدها: افزایش مقاومت و ساخت کلاژن پوست، ضدچروک
چای سبز: آنتی اکسیدان و ضدالتهاب، کاهش آسیب‌های پوستی و ضدلک و ضدجوش
هیالورونیک اسید یا HA: جذب آب و پرشدن بافت دهیدراته پوست
ویتامین C: افزایش درخشندگی و روشن‌شدن پوست
AHA یا آلفاهیدروکسی‌اسیدها: لایه‌برداری و ضد لک و جای جوش
رتینول یا ویتامین A: جوانساز و ضدچین و چروک
نیاسینامید: افزایش مقاومت و ساخت لایه محافظ پوستی، حفظ رطوبت پوست
کرم مرطوب‌کننده
پایه‌ای ترین و اساسی‌ترین مرحله‌ی روتین پوست، داشتن یک کرم است که به بازیابی آب و رطوبت پوست کمک کند. اکثر مشکلات پوستی از کمبود رطوبت منشا می‌گیرد و حفظ هیدراسیون صورت، به جلوگیری از انواع مشکل پوستی کمک خواهد کرد. کرم‌ مرطوب‌ کننده، یک لایه‌ی محافظ روی پوست ایجاد می‌کنند و دو هدف را دنبال می‌کنند: حفظ رطوبت روی لایه‌ی خارجی پوست و جلوگیری از هدررفتن آب داخل پوست.
این محصولات در آخرین مرحله‌ی روتین باید استفاده شوند و درنتیجه تمام مراقبت‌هایی که در مراحل قبلی انجام داده‌اید را داخل پوست قفل کنند. زیرا همانطور که گفته شد، یک لایه برای محافظت از بافت داخل پوست تشکیل می‌دهند و ساعتها روی صورت باقی می‌مانند. کرم‌های شب سنگین‌تر هستند و کرم‌های روز، اجازه ی تنفس به پوست می‌دهند و از آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند. وجود آنتی اکسیدان‌ها در این کرم‌ها ضروری است و برای محافظت از پوست به کار برده می‌شود. از انواع آنتی اکسیدان‌ها می‌توان ویتامین سی، کوآنزیم Q10، نیاسینامید و عده زیادی از عصاره‌های گیاهی و دریایی مانند جلبک را نام برد.
همچنین از مهم‌ترین ترکیبات مرطوب‌کننده لیست زیر را می‌توان نام برد:
* گلیسیرین
* الکل‌های چرب مانند ستیل الکل
* اسیدهای چرب مانند امگا 3 و امگا 6
* روغن‌های گیاهی و حیوانی مانند روغن جوجوبا و شی‌باتر یا چربی اوسرین و لانولین
سخن آخر
انتخاب و خرید محصولات اورجینال و مطمئن برای داشتن یک روتین سالم پوست ضروری است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/697398/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با رعایت این موارد کودک شما در مدرسه موفق تر خواهد بود!

4 اسباب‌بازی مفید برای رشد ذهنی و جسمی کودک

تفاوت های خلقی در کودکان

کشف مهارت و استعدادهای کودکان

دلایل هراس کودکان از مدرسه چیست؟

بازی با کودک نوپا

دانش آموزانی که تکالیفشان را انجام نمی دهند!

مشکلات یادگیری و آموزشی در کودکان

خانواده هایی که می خواهند «ای کیو سان» داشته باشند

مراحل رشد جنسی کودک خود را بشناسید!

رابطه آموزش و بازی را جدی بگیرید

با کودکان حواس پرت چه کنیم؟

بازی مناسب ماههای اول زندگی

قدرت یادگیری دخترها بیشتر است یا پسرها؟

قصه گویی چه تاثیری در زندگی کودک دارد؟

چگونگی پرورش و تربیت کودک خردمند

کابوسهای کودکانه

زمانبندی برای تماشای تلویزیون توسط کودک

وسواس در کودکان

تقویت حافظه کودک از دوران نوزادی

نوازش‌ها، بوسه‌ها و محبت‌ها چه تاثیری در رشد و پرورش کودک دارند؟

مکیدن انگشت در کودکان + راههای درمان

برای اطمینان از سلامت روانی دختران چه می‌توانیم بکنیم؟

علت و درمان تیک عصبی در کودکان

حرف زدن کودکان در خواب + راههای درمان

آیا فعالیت‌های فرزندتان در مدرسه نا امید کننده است؟

مهر و محبت خود به فرزندان‌تان نشان دهید !

درمان جویدن ناخن در کودکان

نشانه های کودکان مبتلا به اوتیسم را بشناسیم!

تفسیر نقاشی های کودکان

یرای تقویت اعتماد به نفس کودک چه کنیم؟

عوارض ناشى از مکیدن انگشت در کودکان

در تعطیلات نوروز چگونه کودک مان را سرگرم کنیم؟

از ترس های کودکان چه می دانید؟

اجازه دهید کودکانتان، کودکی کنند

پرخاشگری در کودکان نوپا

هر کودکی نیازمند شنیدن این 8 کلمه است

نشانه‌های استرس در کودکان

برای پاسخ به سوالات کودکان در مورد خدا،چه جوابی دارید؟

آیا کودک شما لجباز است؟

با این بازی ها کمرویی کودکان را درمان کنید!

کودکان را هر چند وقت یکبار برای معاینه پیش پزشک ببرید!

قصه گفتن در خانه شما هم مثل خیلی از خانه‌ها فراموش شده؟

افزایش مسئولیت پذیری کودکان با مشارکت در کارهای خانه

کودکان 3 تا 7 ساله چقدر باید بخوابند؟

استرس امتحان در دانش آموزان

این معلم‌ها را برای کودکانتان انتخاب نکنید!

فواید دوستی در کودکان

برای نوزادتان مادر خلاقی باشید!

با کودکان طلاق چگونه رفتار کنیم؟