آریا بانو - با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، کودکان و نوجوانان به عنوان بخشی از کاربران فضای دیجیتال با فرصتها و در عین حال مخاطرات متعددی مواجهاند، این درحالیست که نبود قوانین جامع و همگام با تحولات دیجیتال باعث شده است آسیبهایی مانند مواجهه با محتوای مضر، سوءاستفاده جنسی و اقتصادی و تهدید سلامت روانی برای کودکان ایجاد شود.استفاده از فناوریها، اطلاعات و ارتباطات نظیر وسایل قابل اتصال به اینترنت همچون گوشیهای هوشمند در زندگی روزمره، «تبدیل به امری اجتنابناپذیر» شده است و بسیاری از افراد جامعه به دلایل و شیوههای مختلف از آنها استفاده میکنند. کودکان و نوجوانان نیز یکی از اقشار جامعهاند که از این فناوریها بهره میبرند. شواهد در سطح جهانی نشان میدهد از هر سه کاربر اینترنت، یک نفر از آنها کودکان و نوجوانان زیر 18 سال هستند. این میزان در ایران، یک کودک به ازای هر چهار نفر کاربر اینترنت است. به رغم ایجاد برخی از فرصتها، دسترسی به فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و ایجاد کودکی مبتنی بر تلفن، مخاطرات و آسیبهایی اجتماعی زیادی را برای کودکان و نوجوانان به همراه داشته است. لذا دسترسی به این فناوریها، همراه با چالشهای عمدهای برای سلامت روانی و اجتماعی آنان به صورت برخط- برونخط (آنلاین و آفلاین) بوده است. زمانی که سلامت روان کودکان به خطر بیفتد، تمام ابعاد زندگی آنان تحت تأثیر قرار میگیرد و به آسیبهای دیگر نظیر عملکرد تحصیلی ضعیف، ترک تحصیل و حتی خودکشی میانجامد. وضعیت موجود در زمینه واقعیتهای مربوط به زیست دیجیتال کودکان و نوجوانان در کشور، حاکی از آن است که به منظور استفاده مناسبتر این اقشار از فرصتهای محیط دیجیتال و محافظت از آنان در برابر خطرات و آسیبهای این محیط، نیازمند سیاستگذاری هستیم. در مجموع، قوانین به صورت جامع و منسجم و همگام با تحولات این حوزه، موضوع محافظت از کودکان و نوجوانان در این محیط را در دستور کار قرار ندادهاند. بر این مبنا مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به شناسایی آسیبهای محیط دیجیتال در رابطه با کودکان و نوجوانان و ارائه بسته سیاستی جهت بهبود چارچوبهای قانونی در این زمینه پرداخته است. مخاطرات محیط دیجیتال بر اساس نوع رابطه و ماهیت آنها به این شرح قابل دستهبندی است: